Citat:
Ursprungligen postat av
Arcane
Om Väst ville militärt besegra ryssen i ett konventionellt krig i Ukraina skulle det inte krävas speciellt många dödsoffer för Väst. Antagligen skulle det inte ens krävas att Väst skickade marktrupper då de ukrainska skulle vara fullt tillräckliga.
Samma taktik som användes mot serber, libyer och Iraks miljonarmé skulle fungera lika bra här. Skulle inte ta speciellt lång tid för Väst att slå ut ryskt luftvärn, rysk logistik, ryska baser och flygfält med kryssningsmissiler och precisionsbombning och sedan kan man genomföra en massiv bombkampanj mot ryska försvarslinjer i Ukraina. Till sist kan ukrainska styrkor med luftunderstöd från Väst rensa ut de kvarvarande ryssarna.
Det som inte verkar finnas med i din kalkyl är att Ryssland har en kärnvapenarsenal. Skulle det vara som du säger, att väst skulle gå in och direkt strida i Ukraina, skulle Ryssland använda sig av den arsenalen. Jag tror därför inte på någon vinst för väst på krigsfältet i Ukraina. Den enda vägen framåt, där det kommer att sluta förr eller senare, är att Ukraina får avträda en del av sitt territorium till Ryssland eller en nybildad entitet som kommer att vara en rysk lydstat ungefär som Belarus. Allt annat är bara rena fantasier.
Ju förr det här kriget slutar dess bättre tycker jag. Jag har den vanan att jag är emot alla krig. När krigstrummorna trummas och medierna beter sig som de gör nu, då är det inoppurtunt en liten stund. Men sen får man alltid rätt eftersom alla krig bara leder till död, förstörelse och elände. Till slut finns det liksom ingen lust att strida mer och fler och fler veteraner som deltagit i krigen, börjar protestera mot vansinnet och kräver att det ska upphöra. En stark fredsrörelse bildas, massa lögner som förklarar varför kriget drog igång, kommer som regel fram.
Så därför föreslår jag fred redan nu. Nu blir vissa krigshökar sura, men om ett tag, kanske något år, kommer det ändå sluta som jag säger och ni har kanske då rent av kommit till samma slutsats som mig. Det enda krig är bra för, är att göda militärbudgetar och att massakrera människor. Det är barbariskt och onödigt. En diplomatisk och politisk lösning är alltid, alltid, alltid att föredra.