2024-05-23, 21:29
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Vid det här laget är det väl allmänt känt att Rysslands ekonomi går bra och att sanktionerna har misslyckats totalt.
Varför ska man behöva visa upp siffror på det som är så uppenbart. Ibland undrar jag var det är för fel på folk när dom inte klarar av att googla och bilda sig en uppfattning om det, jag menar hur svårt kan det vara.

Har "googlat" och jag ser inga tecken på att Ryssland ekonomi går bra.

Hur googlar du? På ryska?
Citera
2024-05-23, 21:31
Medlem
Citat:
Vid det här laget är det väl allmänt känt att Rysslands ekonomi går bra och att sanktionerna har misslyckats totalt.
Varför ska man behöva visa upp siffror på det som är så uppenbart. Ibland undrar jag var det är för fel på folk när dom inte klarar av att googla och bilda sig en uppfattning om det, jag menar hur svårt kan det vara.
Bra? Nationalekonomi är nog inte din bästa gren. Rysslands ekonomiska läge är i det närmaste katastrofalt! Och du har ingen aning om varför eller dess orsak och verkan.
Citera
2024-05-23, 21:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Öh.... Du är väl medveten om shah-dömet (kungamakten) i Iran inrättades 40 år före USA:s bildande? Nadir Shah grundade styret år 1736.

Du har hål i dina historia kunskaper. Googla Muhammed mosadeq och lär dig mer.

Hur går det för ukrainska bröder och systrar i charkiv just nu? Lägesrapport?
Citera
2024-05-23, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Frankrike testar ny robot som kan ta kärnvapen på deras stridsflygplan. Om de placerar dem i Polen kan de snabbt flyga till Ryska gränsen och skjuta av några robotar. Mer än 50 mil in i Ryssland.
https://x.com/visegrad24/status/1793708313907015813

De amatörmässiga kärnvapenövningarna med attrapper som ryssarna ägnade sig åt för några dagar sedan verkar inte ha imponerat på fransmännen direkt. Bra att Frankrike tydligt markerar vad som händer ryssland (landet förvandlas till radioaktiv aska), om de får för sig något dumt.

Speciellt jobbigt måste det vara när nu hela världen är medvetna om vilken potemkinkuliss ryska luftförsvaret är.
Citera
2024-05-23, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Det låter som du ser det som en framgång? Att ryssen kan mörda fler civila. Svårt förstå er rena ondska och ert nöje i att se civila dödas.
Charkiv försörjer ukrainska styrkor vid fronten med mat, bränsle, matrial,vapen och roterande soldater och skydd samt underrättelseverksamhet.
Så det är ett militärt mål.
Citera
2024-05-23, 21:44
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
De amatörmässiga kärnvapenövningarna med attrapper som ryssarna ägnade sig åt för några dagar sedan verkar inte ha imponerat på fransmännen direkt. Bra att Frankrike tydligt markerar vad som händer ryssland (landet förvandlas till radioaktiv aska), om de får för sig något dumt.

Speciellt jobbigt måste det vara när nu hela världen är medvetna om vilken potemkinkuliss ryska luftförsvaret är.
Tyckte luftförsvar visats sig vara oerhört pålitligt både i Ryssland och Ukraina. Det stora problemet tycks vara att det är för högteknologiskt för att hantera drönare ur ett kostnadsperspektiv, men nog har S-XXX systemen visat sig effektiva allt.
Citera
2024-05-23, 21:44
Medlem
Rasseltasss avatar
Citat:
Ryssland är en bensinmack förklädd till ett land. Och nu går det dåligt för macken.

Citat:
För några veckor sedan rapporterade Gazprom minusresultat – för första gången på 25 år.

På måndagskvällen blev det känt att det statligt ägda bolaget tänker stoppa utdelningen.

Beskedet fick aktien att falla med minus 6 procent och på en timme förlorade ryska energijätten 1,6 miljarder dollar, skriver Moscow Times.
https://www.dagensps.se/bors-finans/gazprom-i-fritt-fall-kina-ger-putin-kalla-handen/
Citera
2024-05-23, 21:45
Medlem
https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Medvedevs-Absurd-Predictions-150-Oil-A-US-Civil-War-And-EU-Collapse.html

Lite lustiga förutsägelser av Medvedevs några månader in i kriget för 2023.

Oljan skulle stå 150 US dollar, gas 5000 US dollar per 1000m^3. Elon Musk kommer även snart vara president efter ett inbördeskrig i USA.

EU kommer även kollapsa efter att UK gått med igen.

Skulle vilja ha vetat oddsen på dessa eminenta spådomar. Sanktionerna fungerar förträffligt med tanke på att de än så länge bara har urholkat Rysslands finanser.

Pratet om dollarns kollaps är även det som bortblåst. Inte ens oroligheterna i MÖ har nämnvärt fått oljepriset att röra på sig. Man har inte ens behövt köpa olja av Venezuela som man trodde från amerikanskt håll.
Senast redigerad av Kukilon 2024-05-23 kl. 21:49.
Citera
2024-05-23, 21:47
Medlem
Citat:

Så länge två tredjedelar av Rysslands befolkning lever under existensminimum, då går inte ekonomin bra. Bara för att BNP visar plus betyder inte det att ekonomin går bra. Krigsekonomin kan inte fortsätta hur länge som helst. All industri som inte gynnas av den är på fallrepet. Punkt.
Citera
2024-05-23, 21:50
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Charkiv försörjer ukrainska styrkor vid fronten med mat, bränsle, matrial,vapen och roterande soldater och skydd samt underrättelseverksamhet.

Så tillbaka till frågan. Tycker du inte det är orättvist att inte Ukraina kan attackera mål i ryssland (inte civila) med vapen och ammunition från väst?
Citera
2024-05-23, 21:53
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Hela Ryssland är ett militärt mål med den logiken, horunge.
Citera
2024-05-23, 21:56
Medlem
Citat:

Om sanktionerna misslyckats totalt....varför gnälls det då om dom från ryskt håll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in