Citat:
Ursprungligen postat av
kornblomst
Jeg mener å huske at TEH skal ha tatt med seg hundevalpen før Tom Hagen dro til bensinstasjonen.
Det var også info i tråden om at TEH ankom Sloraveien etter at AE og TH hadde dratt til Oslo. Og at TEH forlot S4 før AE og TH kom hjem etter teaterkvelden. Dette har ikke vært skrevet om i avisene, kun noen som har fortalt i tråden.
Kan hende det er noe nøkkeltrøbbel her ja.
Hvis AE la husnøkkelen i støvelen i garasjen før de dro til Oslo, for at TEH skulle komme seg inn og passe valpen, så skal AE ha hentet nøkkelen i garasjen da de kom hjem (etter at TEH hadde dratt og lagt husnøkkelen tilbake i støvelen i garasjen) og AE skal så ha lagt fra seg nøkkelen et sted, (på et bord eller i en hylle), og senere skal en husnøkkel være kommet bort. Antakelig den nøkkelen som skulle befinne seg i støvelen i garasjen.
Jeg tror Tom Hagen lyver om at ytterdøren var ulåst da han kom hjem. Ytterdøren var låst, og Tom Hagen låste seg inn via skyvedøren på kontoret, og holdt seg stort sett på kontoret for å unngå å ødelegge stagingen i gangen.
At Tom Hagen har løpt huset rundt og lett etter Anne-Elisabeth, må være ren løgn. Forutsatt at han måtte ut av ytterdøren for å sjekke i garasjen, så skulle ikke ytterdøren ha vært låst da TEH ankom.
Først da TEH ankom husket TH at ytterdøren var låst. Han måtte gå og åpne for TEH. Det kunne høres i bakgrunnen under nødsamtalen.
Tom Hagen skysset så TEH og hundevalpen på dør.
Så måtte han låse ytterdøren innenfra, og låse seg ut via skyvedøren på kontoret, før han dro til Knatten for å møte politiet.
Tom Hagen kunne ikke dra fra ytterdøren ulåst, i tilfelle det kom noen på døra og gikk inn.
Det kan godt hende at du er inne på noe her. At TH kom på at døren var låst først når TEH var på døren, og så har han låst opp. Men klart, TH kan jo bare si at han låste døren fordi han ble redd når han leste i brevet. Ladd hagle hadde han ved senga også.
Men usikker på hva han har sagt i avhør. Men det som vi vet helt sikkert er at politiet ikke fant skospor, og det til tross for at TH skal ha løpt opp og ned fra kjelleren, inn og ut av garasjen når det var vått og litt sandete. Helt umulig at han kan ha gjort alt dette med skoene på seg.
Birkeland har ihvertfall bidratt til å ha løst flere saker der ørsmå lyder i bakgrunnen, gjenskapt av han, har løst saken. Nå er det vel kanskje begrensninger på hvor mye lyd en mikrofon i en telefon kan fange opp, men jeg vil tro at hvis fastlinjetelefonen er av et greit merke, f.eks. Panasonic, så er det også en god mikrofon. Man har liksom to typer mikrofoner, og det er den vanlige som heter dynamisk, men så finnes det også noe som heter kondensatormikrofon, og den kan fange opp hvisking på 15 meters avstand. Ja, er ikke sikker på om hans telefon var trådløs.
Jeg har prøvd å se etter telefon i det NRK-intervjuet, for der filmet de jo litt når han satt å skreiv på kontoret, men jeg kunne ikke se noe. Men det jeg ser er at det ser ut som han har hatt en slags samling med familiebilder på veggen, og at denne er tatt ned og lagt over telefonen under intervjuet.
For man kan se en tynn svart ledning som fører til det stedet.
https://imgur.com/a/Xl7PomF
https://imgur.com/a/8zrw6Fo
På det siste bildet kan man se på den bildesamlingen, og et av bildene ser ut som at det er et lite barn som sitter på en hest eller ponny-hest, noe som igjen åpner muligheten for at TH kan ha møtt MB helt tidlig på 80-tallet. Tror denne bildesamlingen er noe som han la der i hu og hast, fordi han hadde ikke tenkt på at de ville filme han på sitt kontor.
Nrk-intervjuet er her, og opptaket fra kontoret starter 09:33
https://www.nrk.no/video/se-hele-intervjuet-med-tom-hagen_2009e3c7-0031-4609-9019-b56948fa9d4d