2024-05-23, 16:40
Medlem
flashmaners avatar
Civilingenjörer pluggar långt mer än dubbelt så mycket som ekonomer, läkare m.fl.

"Läkare plugar längre", kommer någon imbecill med då.

Ja, det tar längre tid för den som studerar till läkare att lära sig sitt yrke, än vad det tar för en civilingenjör att lära sig sitt yrke. Det är riktigt.

Det beror på att läkare helt enkelt är trögare än civilingenjörer.

Studietempot på civilingenjörsutbildningarna är ungefär det dubbla mot övriga utbildningar. Och detta är inget påhitt eller något hemligt. Det är ett faktum och det vet de flesta som har erfarenhet av sådana studier. Typexemplet brukar vara samma kurser som ges både för de som läser på t.ex. filosofisk fakultet och de som läser på teknisk fakultet, där de senare för samma kurs bara får tillgodoräkna sig halva studiepoängen. "Så är det, det vet ni", sa en studierektor på en teknisk högskola en gång, om just den saken.
Citera
2024-05-23, 16:47
Medlem
tjallepetters avatar
Ingenjörer förtjänar mycket mer respekt än vad de får idag.

Nu pratar jag om ingenjörer från KTH, Chalmers osv, dvs riktiga ingenjörer och inga bluffmakare från YH.

En ingenjör från KTH bör ha minst 65k i lön, särskilt om denne tagit sig igenom en utbildning inom datateknik, elektroteknik, teknisk fysik eller dylikt.
Citera
2024-05-23, 17:08
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
”Problemet” i Sverige är nog att varken ekonomer, ingenjörer eller läkare tjänar speciellt mycket bättre än en industriarbetare. Vi har ganska platt lönesättning och alla medborgare som vill kan leva ett normalt, bra ”Svenssonliv”.
Jämför den s.k. ginikoefficienten mellan Sverige och USA så är den nästan dubbelt så hög i USA.

Vet inte vilken värld du lever i men du slänger ur dig dynga. En ingenjör tjänar nästan dubbelt så mycket som en industriarbetare. En läkare nästan dubbelt så mycket som en ingenjör.
Ja i Usa är klyftorna högre.
Men det betyder inte att lönerna här är i närheten av varandra.

Fullt betald Industriarbetare: 28600:-
https://jobbland.se/lon/fabriksarbetare

Fullt betald läkare: 86 400:-
https://www.scb.se/lonestatistik/lakare/

Fullt betald Ingenjör: 40 000:-
https://www.unionen.se/rad-och-stod/om-lon/marknadsloner/ingenjor-tekniker?active-tab=0
Citera
2024-05-23, 17:13
Medlem
brukstjacks avatar
Tror ni får släppa det här med att det har nåt med nån mindre skillnad de tre utbildningarna sinsemellan att göra. Det har nog inte mer än en marginell påverkan på lönen. Titta mer på saker som licens/skyddad titel, språkkrav, internationell konkurrens/utländsk arbetskraft/egenheter som skiljer länder emellan (t ex lagstiftning), lönsamhet i branschen generellt, antal som utbildas per år, osv, osv. Arbetsgivare kommer alltid betala så lite dom kommer undan med, vilket avgörs av hur stort behovet av en arbetar är och hur många som finns att tillgå, det är ofta inte svårare än så. Hur många som finns att tillgå avgörs av hur många som utbildas nationellt och stannar i yrket samt förutsättningar att rekrytera internationellt, där möjlighet att rekrytera från låglöneländer driver ner lönerna mest.

Biblioteksvetenskap är för övrigt en lång och kvalificerad utbildning men de tjänar väl mindre än lagerarbetare.
Senast redigerad av brukstjack 2024-05-23 kl. 18:12.
Citera
2024-05-23, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Kirurger har en medellön på 83000
Ja som överläkare vilket tar 20-25 år att bli. Innan dess är det medioker lön som läkare.
Citera
2024-05-23, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
”Problemet” i Sverige är nog att varken ekonomer, ingenjörer eller läkare tjänar speciellt mycket bättre än en industriarbetare. Vi har ganska platt lönesättning och alla medborgare som vill kan leva ett normalt, bra ”Svenssonliv”.
Jämför den s.k. ginikoefficienten mellan Sverige och USA så är den nästan dubbelt så hög i USA.

Tror du verkligen industriarbetare tjänar pengar?
Dom har väl ingångslön på 20.000 kr brutto, har ingenjörer verkligen lika dåligt betalt?
Citera
2024-05-23, 17:32
Medlem
Prodelins avatar
Kompetens finns så klart men företagen betalar inte vad den kompetensen kräver.

Jag får förfrågningar flera ggr i månaden men när man kommer till lön kan de inte ens matcha min nuvarande lön så de letar vidare.
Citera
2024-05-23, 17:35
Medlem
ManicToos avatar
Finns riktigt många ingenjörer i Sverige. De kommer ganska snabbt upp i 80k månadslön om de byter jobb 2 gånger och det är en bra lön i Sverige som räcker till villa och bil om båda jobbar. En läkare tjänar inte bättre och har sämre arbetstid. Fast det är läkarunderskott och sjuksköterskeunderskott.
Senast redigerad av ManicToo 2024-05-23 kl. 17:37.
Citera
2024-05-23, 17:37
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2

Tror du verkligen industriarbetare tjänar pengar?
Dom har väl ingångslön på 20.000 kr brutto, har ingenjörer verkligen lika dåligt betalt?
Ingångslön civilingenjör idag 35-40k. +10k om de byter jobb efter ett år. Jag har barn som precis är klara.

En sjuksköterska har 27-35k i ingångslön. Hon pluggar nog bara 3 år, ingenjör 5.5 år.
Citera
2024-05-23, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Civilingenjörer pluggar långt mer än dubbelt så mycket som ekonomer, läkare m.fl.

"Läkare plugar längre", kommer någon imbecill med då.

Ja, det tar längre tid för den som studerar till läkare att lära sig sitt yrke, än vad det tar för en civilingenjör att lära sig sitt yrke. Det är riktigt.

Det beror på att läkare helt enkelt är trögare än civilingenjörer.

Studietempot på civilingenjörsutbildningarna är ungefär det dubbla mot övriga utbildningar. Och detta är inget påhitt eller något hemligt. Det är ett faktum och det vet de flesta som har erfarenhet av sådana studier. Typexemplet brukar vara samma kurser som ges både för de som läser på t.ex. filosofisk fakultet och de som läser på teknisk fakultet, där de senare för samma kurs bara får tillgodoräkna sig halva studiepoängen. "Så är det, det vet ni", sa en studierektor på en teknisk högskola en gång, om just den saken.
Lugna ner dig läkare räddar liv faktiskt 😃
Citera
2024-05-23, 17:40
Medlem
Någonting är verkligen fucked up inom ingenjörsyrket. Har pluggat i 5 år för masterexamen och har 44k/månad. Ligger långt efter alla mina vänner som bara tog högskoleingenjörsexamen och som har hunnit jobba 2-3år längre än jag. Dessutom är det helt jävla omöjligt att motivera för cheferna varför jag tjänar för lite. Dom använder inte ens vaselin innan dom pekar på löneökningen som är framförhandlad av facket. Finns mer eller mindre inget jag kan göra för att driva upp min lön förutom att byta jobb. Vilket är en helt skev modell.

För att svara på frågan med en teori. Tror den relativt låga lönen, sett till vad man bör ha efter 5 år av konstant plugg, beror mycket på att en stor del av arbetsstyrkan består av människor från länder med lägre löner än Sverige. Dessa personer tror jag är en stor bidragande faktor till att lönerna har dumpats och att löneökningarna inte håller takten med inflationen längre.

Hur man än vrider och vänder är man så jävla buttfucked. Men jag gör åtminstone någon annan rik.
Citera
2024-05-23, 17:43
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Lugna ner dig läkare räddar liv faktiskt 😃

Inte ens en bråkdel så många som civilingenjörer räddar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto