2024-05-22, 20:33
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Ja tack, jag börjar nog så!
Lapp, klassiskt svenskt!

Brukar vara bäst att börja i den änden.
Konfronterar man face to face blir enkel så kränkta att dom vägrar ändra på sig.

Med en anonym lapp så slipper dom skämmas framför någon specifik person.
Citera
2024-05-22, 20:41
Medlem
Detta måste vara den mest svenska tråd jag läst.

Pojke stör sig på granne, ber om råd från andra då han inte vågar ta konflikter.

Andra pojkar rekommenderar att skriva en lapp, anmäla till olika instanser, undrar över vad reglerna säger, tipsar om att lägga ihop till ett par hörlurar till grannen och liknande.

Jag spelar ofta musik hemma med alla altandörrar och fönster öppna. Många gånger på sommarhalvåret så tar jag ut bergsprängaren på baksidan och krämar på rejält. Jag har löst det genom att jag pratat med mina grannar om att jag uppskattar musik och gärna hög sådan, framförallt när jag arbetar i trädgården eller på huset. Jag har gett alla mina grannar tillåtelse att komma och säga till om de tycker det är för högt eller om det stör sig på det. Så kan det med funka, kommunikation kallas det och är inget farligt alls. Testa så ska ni se att saker löser sig oftast. Och jag hejar på alla som vågar göra det som de mår bra av och lite för hög musik mår vi alla bra av. Våga leva lite istället för att sitta och knyta näven i fickan och sluta för fan gnälla över andra som lever livet.

Den enda sympatin jag kan ge TS är grannens val av musik, där är vi inte alls överens grannen och jag.
Citera
2024-05-22, 20:47
Medlem
Citat:
Jag har en gubbe som bor flera hus bort, nog närmare 100 meter bort som jämt och ständigt drar igång musik ute i trädgården så fort det går att vara ute.
Han sköter det snyggt så att det inte blir sent men på riktigt, han får hela området att lyssna en vacker sommareftermiddag till ABBA, flera timmar.
Så fort han stänger av och går in till sig blir det som det ska, barn som leker, fåglar som kvittrar m.m.
Vad fan är det för fel på honom? Tror ni närmaste grannarna har reagerat? Hade jag bott intill honom hade jag fan blivit galen.
Jag kan ju inte direkt gå över och klaga, jag bor ändå en bra bit ifrån men likt förbannat måste jag lyssna på Per Gessle högt som fan som alla andra hushåll.

Åh vad jag håller med dig. Jag bor i radhus och har samma problem, inte i särskilt hög omfattning tack och lov, men ibland, på nära håll. Den påträngande sinnesstämningen från upptempomusik när man vill njuta av lugn och ro och trädens stilla sus. Och det inre motståndet mot att behöva framstå som en surgubbe och gå och klaga.
Citera
2024-05-22, 20:48
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Låter som en konstigt område där man inte känner och tjattra med grannarna. hur som helst, snacka med han eller gå ihop med grannarna och köp han ett par schyssta trådlösa hörlurar

Det är väl en sak om det var en granne till TS men i detta fall så tycks ”grannen” bo 100m bort och de gubbarna kanske man inte språkas med varje dag.
Citera
2024-05-22, 21:02
Avslutad
Citat:
Jag har funderat på att dra i mig några bärs och sen högt sjunga karaoke till alla låtar från altanen.
Det borde väl skapa lite konstig stämning hos apgubben?

Nej, det tar han väl som att du gillar det. Det bästa är att gå dit och vara jättetrevlig, säga att det är jobbigt att ta upp det för du vill inte få en dålig relation, men du tycker volymen är för jobbig. Ta med dig lite fikabröd eller nåt. Om du är riktigt trevlig är chansen störst att han lyssnar och dig och att det inte blir en grannfejd.
Citera
2024-05-22, 21:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Brukar vara bäst att börja i den änden.
Konfronterar man face to face blir enkel så kränkta att dom vägrar ändra på sig.

Med en anonym lapp så slipper dom skämmas framför någon specifik person.

Men sämst idé! Det är bäst att vara ärlig och trevlig. Jättetrevlig. Säga att han tycker det är bäst att ta saker direkt och inte snacka skit med andra eller skriva anonyma lappar. Och småprata lite i övrigt sen. Och sen heja glatt jämt efteråt.
Citera
2024-05-22, 21:08
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Jag har en gubbe som bor flera hus bort, nog närmare 100 meter bort som jämt och ständigt drar igång musik ute i trädgården så fort det går att vara ute.
Han sköter det snyggt så att det inte blir sent men på riktigt, han får hela området att lyssna en vacker sommareftermiddag till ABBA, flera timmar.
Så fort han stänger av och går in till sig blir det som det ska, barn som leker, fåglar som kvittrar m.m.
Vad fan är det för fel på honom? Tror ni närmaste grannarna har reagerat? Hade jag bott intill honom hade jag fan blivit galen.
Jag kan ju inte direkt gå över och klaga, jag bor ändå en bra bit ifrån men likt förbannat måste jag lyssna på Per Gessle högt som fan som alla andra hushåll.

Vad hindrar dig att traska över
-Hörru du jag bor 100m bort kan du sänka musiken?
Citera
2024-05-22, 21:15
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Men sämst idé! Det är bäst att vara ärlig och trevlig. Jättetrevlig. Säga att han tycker det är bäst att ta saker direkt och inte snacka skit med andra eller skriva anonyma lappar. Och småprata lite i övrigt sen. Och sen heja glatt jämt efteråt.

Beror helt på vad det är för person man ska konfrontera. Med tanke på hur han verkar tro det är ok att spela musik och skita i alla andra så skulle jag anta att han är en stolt jobbig egoistisk jävel.

Är han inte det så håller jag med dig
Citera
2024-05-22, 21:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Beror helt på vad det är för person man ska konfrontera. Med tanke på hur han verkar tro det är ok att spela musik och skita i alla andra så skulle jag anta att han är en stolt jobbig egoistisk jävel.

Är han inte det så håller jag med dig

Jo fast det var iaf inte gangsterrap . Ser ett lite ensamt original framför mig som reagerar positivt på STOR vänlighet. Så att han känner att han vunnit en vän i grannskapet. Jag gjorde misstaget att skälla ut en granne en gång när jag bodde i stan i lägenhet. Han var psykiskt sjuk och hatade mig efter det. Ångrade att jag varit så himla sur och arg. Nu hade han och nån gäst bråkat hela natten, kastat möbler, haft slagsmål och brukade alltid lyssna på Bob Marley på högsta volym jämt så att det var som att lyssna i sin egen lägenhet. Det är en svår konst att både vara trevlig och säga till. Impulsen är väl ofta att antingen vara passivt aggressiv bakom ryggen eller koka över.
Citera
2024-05-22, 21:31
Medlem
Tjoflos avatar
Hatar sådana människor. Man är verkligen störd om man sätter på musik utomhus för att andra ska lyssna på ens skit smak. Brukar släppa ungarna på en lekplats och där är det någon blattefamilj som bor granne och de spelar typisk mexikansk musik med den där hemska basen som poppar repetativt. Hade dött om jag bodde där.
Citera
2024-05-22, 21:32
Bannlyst
Du får bli ansikte åt den svenska fegheten!
Har du tänkt på att han kanske inte har en aning om att ngn störs, då ingen klagat eller sagt till honom?
Att klaga innan man försökt åtgärda problemet framstår som feghet.
Det är väl bara att knata dit och säga: Halloj på dig, skulle du kunna sänka musiken eller bära lurar när du jazzar loss.
Hur svårt?
Sen kan du beklaga dig om inget händer.
Det är min åsikt!
Jag hade inte lyssnat på grannens musik om jag blivit störd!
Visa lite kurage!
Citera
2024-05-22, 21:37
Medlem
zombie-nations avatar
Är den blåtand så kanske du kan koppla in dig. Kan finnas en etikett på enheten. Ta dig dit med annat syfte och fota. Sedan spelar du upp jamningar eller pinsamma ljud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in