2024-05-22, 00:17
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Rule nr 1. Don’t be a fool
Rule nr 2. Köp inte det senaste

Vill ju egentligen hålla med dig men dom gångerna jag köpt begagnade datorer har dom alltid varit slöa, eller blivit kort tid efter inköp. Eller så har där varit lite dolda fel osv. Man kan köpa en dator ny men då kan man köpa lite smart
Citera
2024-05-22, 00:22
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Vill ju egentligen hålla med dig men dom gångerna jag köpt begagnade datorer har dom alltid varit slöa, eller blivit kort tid efter inköp. Eller så har där varit lite dolda fel osv. Man kan köpa en dator ny men då kan man köpa lite smart

Köp inte begagnat 👍
Håll dig till nytt men inte det fräsigaste.

Du ska ha 32gig ram
CPU med minst 6 cores
CPU fläkt
Moderkort
Lagring
Nätaggregat
Låda.
Dessa kan du köpa de billigare versionerna.

Dock ska du vara noggrann med grafikkortet
Citera
2024-05-22, 03:18
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Min hemdator börjar bli gammal. CPU från 2011 (i7 2600k) och grafikkort från typ 2015 (Geforce GTX970).

Inte bemödat mig att uppgradera då det känts som att det hade varit mer värt att köpa nytt på allt, men sen spelar jag inte så mycket på datorn längre. Det kan ju dock ändras i framtiden och jag är därför nyfiken.

Vad kostar en bra dator idag egentligen? Jag har fått uppfattingen att det är för jävla mycket dyrare än när jag köpte min 2011. Jag köpte den för cirka 11-12 000 kronor, och då var det en bra dator. Det var nog inte top of the line, men det var såpass bra att jag kunde spela allt på ultra i 1080p i flera år. Det var egentligen först runt 2020 som jag började känna att datorn inte riktigt hängde med.

Kollar jag grafikkort idag så verkar bara dessa kunna kosta 2-3 gånger mer än vad HELA min dator kostade totalt

Här har du två alternativ - mest ”bang of the buck”

Prispressat paket för 1440p-spelande

Processor: AMD Ryzen 5 7600 3.8Ghz AM5
Lägsta pris: 2457 kr / Amazon.se

Grafikkort: Sapphire AMD Radeon RX 7800 XT Pulse 16 GB
Lägsta pris: 6697 kr / Proshop

Chassi: Zalman I3 Neo
Lägsta pris: 549 kr / Amazon.se

Moderkort: Asrock B650M-HDV/M.2 AM5
Lägsta pris: 1529 kr / Proshop

Minne: Corsair Vengeance DDR5-6000 CL30 32GB
Lägsta pris: 1491 kr / Amazon.se

SSD: Kingston KC3000 M.2 2 TB
Lägsta pris: 1669 kr / Webhallen

Nätaggregat: Corsair RM850e ATX 3.0 850 Watt / 80 PLUS Gold
Lägsta pris: 1049 kr / Komplett

Processorkylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE
Lägsta pris: 449 kr / Webhallen

Totalt: 15 885 kr

https://komponentkoll.se/bygg/pPXsh

—————

Premium

Processor: Ryzen 7 7800X3D 4.2Ghz AM5
Lägsta pris: 3833 kr / Amazon.se

Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4080 Super 16GB Gaming
Lägsta pris: 12 999 kr / Netonnet

Chassi: Lian Li Lancool 215
Lägsta pris: 929 kr / Webhallen

Moderkort: ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI
Lägsta pris: 2690 kr / Amazon.se

Minne: Corsair Vengeance DDR5-6000 CL30 32GB
Lägsta pris: 1491 kr / Amazon.se

SSD: Kingston KC3000 2 TB
Lägsta pris: 1669 kr / Webhallen

Nätaggregat: Corsair RM850e ATX 3.0 850 Watt / 80 PLUS Gold
Lägsta pris: 1049 kr / Komplett

Processorkylare: Thermalright Phantom Spirit 120 SE
Lägsta pris: 479 kr / Webhallen

Totalt: 25 139 kr

https://komponentkoll.se/bygg/Slfuq
Senast redigerad av Adrenaline976 2024-05-22 kl. 03:28.
Citera
2024-05-22, 04:04
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Det är väl framförallt en fråga om du vill ha maximal prestanda i dag till lägsta pris, men kanske på en gammal plattform (ex. am4) med få uppgraderingsmöjligheter.

Du hittar bra datorer runt 12-13k om du letar lite erbjudanden eller bygger själv. T.ex. denna är svårslagen till priset https://www.komplett.se/configure/1307024/gaming/gamingdator/gamingdator-stationar/komplett-pc-advanced-gaming-a152-rgb#undefined

Byt moderkort till ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI Moderkort +248kr
Byt ram till Kingston FURY Beast DDR5 6000MHz 32GB +847kr
Byt kylare till be quiet! Pure Rock 2 CPU Kylare +65kr (valfritt)
Ta bort windows 11 och köp egen nyckel -899kr

Totalt 12260:- för en bra dator med möjligheter att uppgradera i framtiden. Så det går absolut men du kommer inte köra allt i ultra 1440p i AAA-titlarna utan på mer anpassade inställningar eller kompromissa på ex. FPS.

Lär funka rätt bra att köra 1440p på höga inställningar på det mesta

Var den datorn jag tänkte länka också.
Citera
2024-05-22, 08:20
Medlem
Ibland finns det superrea då datorerna är nån tusing billigare.

Typ 10k för en 4050 med 16gig ram laptop och klarar det mesta
Citera
2024-05-22, 12:57
Medlem
Glöm PC-speldator det är rena rånet. Det du behöver är en stationär dator som lönar sig.
Jag köpte en stationär pc för 3 år sedan för 35k. Än har jag inte behövt uppgradera den och den håller måttet gott och väl. Både för att programmera, hacka och spela spel.

Om du inte har så stor budget kolla på second hand alternativ dvs släng ett öga på blocket.
Citera
2024-05-22, 15:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Glöm PC-speldator det är rena rånet. Det du behöver är en stationär dator som lönar sig.
Jag köpte en stationär pc för 3 år sedan för 35k. Än har jag inte behövt uppgradera den och den håller måttet gott och väl. Både för att programmera, hacka och spela spel.

Om du inte har så stor budget kolla på second hand alternativ dvs släng ett öga på blocket.

Man ska satsa på en bra CPU, helst 10 kärnor eller mer, och minst 32GB minne idag, grafikkortet går alltid uppgradera om man har ett bra system i grunden. Köper man billiga komponenter är risken stor att man får byta ut ALLT, inom 2-3 år och det är inte heller så hållbart eller ekonomiskt.

Man gör ofta misstaget att ta den lite billigare CPUn för att spara några hundralappar.

Men vad då det är inte heller helt fel att sitta med 32 kärnor
Det beror på vad man ska göra med datorn, mycket virtualisering äter minne och CPU kärnor.

Vill man både gejma och virtualisera andra operativsystem så ska man iaf inte snåla på CPU och minne
Senast redigerad av ITkillenorr 2024-05-22 kl. 15:53.
Citera
2024-05-22, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ITkillenorr
Man ska satsa på en bra CPU, helst 10 kärnor eller mer, och minst 32GB minne idag, grafikkortet går alltid uppgradera om man har ett bra system i grunden. Köper man billiga komponenter är risken stor att man får byta ut ALLT, inom 2-3 år och det är inte heller så hållbart eller ekonomiskt.

Man gör ofta misstaget att ta den lite billigare CPUn för att spara några hundralappar.

Det beror på vad man ska göra med datorn, mycket virtualisering äter minne och CPU kärnor.

Vill man både gejma och virtualisera andra operativsystem så ska man iaf inte snåla på CPU och minne

I spel är det väl väldigt små skillnader på top of the line CPU och mainstream-modell?

https://www.tomshardware.com/reviews/cpu-hierarchy,4312.html
Citera
2024-05-22, 16:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
I spel är det väl väldigt små skillnader på top of the line CPU och mainstream-modell?

https://www.tomshardware.com/reviews/cpu-hierarchy,4312.html

Ja det beror på om man kör mycket virtualisering också.

Jag tycker det är dumt att snåla på CPUn ändå, det är inte där kostnaden ligger, det är på grafikkortet man kan tjäna/spara in mest pengar.
Citera
2024-05-22, 16:56
Medlem
Citat:

Jag tycker det är dumt att snåla på CPUn ändå, det är inte där kostnaden ligger, det är på grafikkortet man kan tjäna/spara in mest pengar.

Jag tror jag förstår din poäng men har du något som står bakom det du säger?
Citera
2024-05-22, 19:14
Medlem
Dirty.s avatar
Begagnat är sjukt prisvärt om du ve vad du gör. Man behöver inte ha det senaste idag, inte ens i närheten.

Köper man nytt måste man typ punga ut 20k+ för att inte hamna i dumsnål territorium. Begagnat däremot och du får en riktigt bra dator för hälften.
Citera
2024-05-23, 08:02
Medlem
Citat:

Detta är PC-n jag köpte för cirkus 2 år sedan. Den har inte gått ner så mycket i pris men detta kan bero på att grafikkort är en brist vara i och med att man har problem med chip-tillverkningen.

ASUS ROG Strix GA35

https://www.webhallen.com/se/product/335000-ASUS-ROG-Strix-GA35-R7-5800X-32GB-1TB-RTX-3080-Win-10

Men håller med dig. Förr i tiden så byggde jag mina egna PC, men idag sparar man väldigt litet på att bygga eget. Det är inte ens värt det längre. Men minns för att man kunde roffa åt sig olika delar och komma undan väldigt billigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in