2024-05-21, 19:46
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DOTAftw
USA är huvudorsaken till detta krig. Men Putin ska avsluta det.

Lilla afghan, dra åt helvete.
Här är vad en britt gjorde istället för att fly från sitt land.
Citat:
En brittisk medborgare har tagit värvning i den ukrainska armén efter att ha vandrat från Ungerns huvudstad Budapest till staden Uzhorod i västra Ukraina. Värvningen av Manchester-baserade Marcus Smith tillkännagavs på Facebook på tisdagen av Transcarpathian Regional Recruitment Centre.
Enligt centret tog Smiths 300 kilometer långa vandring totalt åtta dagar, sex timmar, 36 minuter och 14 sekunder.
- Under de senaste åren har ert land varit i nyheterna på tv runt om i världen. Jag anser att ni förtjänar stor respekt och heder eftersom ni kämpar för ett fredligt liv i ert land. Jag kom hit för att hjälpa er i det här kriget, sade Smith, enligt en uppdatering som släpptes av centret.
Smith sa att han hoppas att han genom att gå med i Ukrainas armé kan hjälpa till att förhindra ett tredje världskrig.
- Tyvärr vill [Rysslands president Vladimir] Putin inte ha fred. Jag tror inte att han vill stanna i Ukraina. Han vill ha mer och mer. Och det kan leda till ett tredje världskrig, där han kommer att bli som Hitler, säger Smith.
Smith påpekade också att hans eget hemland överlevde andra världskriget och behöll sin frihet med hjälp av andra länder.
Uppdateringen av rekryteringscentret avslöjar inte Smiths eventuella militära bakgrund eller stridserfarenhet. Det står inte heller varför Smith bestämde sig för att tillryggalägga den 300 kilometer långa sträckan till fots.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010421668.html
Citera
2024-05-21, 19:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Om din analysförmåga inte kan sträcka sig längre än sandlådeanalysen om vem som invaderade, och alla incidenter som lett fram till invasionen går dig spårlöst förbi, så förstår jag naturligtvis din ståndpunkt.

Det är faktiskt inte så att någon enda ryssapologet gjort Kremls version det minsta trovärdig.

Att hänvisa till folks bristande analysförmåga räcker liksom inte
Citera
2024-05-21, 19:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Ryssland har inlett övningar med taktiska kärnvapen på order av president Vladimir Putin, uppger landets försvarsdepartement. Övningarna sker i närheten av och inne i ockuperade delar av Ukraina.
https://www.dn.se/varlden/ryssland-har-inlett-ovningar-med-taktiska-karnvapen/

Obehagligt och oroväckande!
Jag har inte DN men låter lite konstigt? Kärnvapen skickar man med robot eller flyg, varför ta in dem i Ukraina? De kan ju bli bombade av himars.
Citera
2024-05-21, 19:47
Medlem
JetSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Ah. Infograpics Show. Har flera av deras videos bokmärkta för att använda som ammunition mot ryssvänner här på FB när det gäller Ukraina.
Som dessa två när det gäller inbördeskrig och sedermera kollaps av rysseriet när kriget går åt helvete i Ukraina:
https://www.youtube.com/watch?v=wZ8dcMYD8MI
https://www.youtube.com/watch?v=cold9_bDdhQ

Jag har aldrig förstått varför ni lurar / gaslightar er själva.
"Experterna" i väst sade att Rysslands ammunition skulle ta slut redan efter ett par månader och sanktionerna dom placerat på väst skulle knäcka Ryssland snabbt.

Inget av detta var sant.

Är ilskan mot "putler" / "psykopatdvärgen" / "ryzzland" osv och alla som inte håller med / vill ha WW3, egentligen en frustration över att ni blivit lurade och nu känner er kränkta av dom som inte lät sig luras.

Flashback tråden här är en trygg plats där man kan ventilera sin frustration tillsammans med likasinnade.

Det är särskilt tydligt nu när det går åt pipsvängen för ukrainska armén i kharkiv.
Citera
2024-05-21, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Frågan är VARFÖR den psykotiske dvärgen i kreml blir "provocerad", känner sig "hotad", och "tvungen" att föra anfallskrig mot suveräna stater som går med i, eller ens antyder en önskan att gå med i, FÖRSVARS allianser? Låg det i farans riktning att Ukraina (som medlem i försvarsalliansen NATO eller ej) hade invaderat ryssland och tagit över hela landet inom kort med sin överlägsna (globohomojudenazidödsknarkar) militär för det fall putain INTE hade genomfört sin tre-dagars "defensiva fredsbevarande försvarsinvasion"?

Jag tror man måste se det från Rysslands synvinkel… De tycker helt enkelt inte Nato är lika fantastiskt som vi gör i väst.

Vad jag har läst tycker Ryssland att Nato är den militära grenen av Anglo-Saxisk råkapitalism och de vill sätta en gräns för UK och USAs inflytande i Europa och resten av världen.

De har en poäng kan man tycka då Ukraina numera helt och hållet styrs och ägs av västvärlden.
Som bekant tycker Ryssland inte att det är någon slump att det blev så.
Citera
2024-05-21, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vad skulle Natos och EU’s hållhake vara? Samarbetar ni inte invaderar vi? Mördar alla män och våldtar alla kvinnor i Butcha?

Hållhaken är pengar. Om pengaflödet upphör så kollapsar Ukraina.
För att fortsätta skicka pengar vill väst att kriget i Ukraina pågår.
Citera
2024-05-21, 20:03
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Jag tror man måste se det från Rysslands synvinkel… De tycker helt enkelt inte Nato är lika fantastiskt som vi gör i väst.

Vad jag har läst tycker Ryssland att Nato är den militära grenen av Anglo-Saxisk råkapitalism och de vill sätta en gräns för UK och USAs inflytande i Europa och resten av världen.

De har en poäng kan man tycka då Ukraina numera helt och hållet styrs och ägs av västvärlden.
Som bekant tycker Ryssland inte att det är någon slump att det blev så.

Nej man skall inte se det ur Rysslands synvinkel. Man skall se det ur rättvisans, godhetens och frihetens synvinkel. Man skall bekämpa det onda Moskva.
Citera
2024-05-21, 20:03
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
De flesta som bor i Donbass är ryssar som vill tillhöra Ryssland. Ett fåtal ukrainare bodde där, men de har väl flyttat de senaste 2,5 åren?

Ryssarna är inte kommunister längre.

En majoritet är ukrainare, liksom en majoritet var ukrainare i flera angränsande provinser i Ryssland.

Det har varit uppe i tråden så många gånger, så mitt tips är att du slutar ljuga.
Citera
2024-05-21, 20:10
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Ryssar är fortfarande kommunister

Dom är skadade av någonting som leder till att dom har svårt att gå in i den fria världen, så långt håller jag med.
Ryssar verkar fortfarande tycka om sina diktatorer i vilken form som dom kommer i, men systemet i det skitlandet verkar vara densamma i bortåt hundra år nu.
Citera
2024-05-21, 20:17
Medlem
Silfverryggs avatar
Gällande västs kritik om att Ukraina inte får använda vapen på rysk territorium:
Ukraina borde utlysa Bryansk, Kursk, Belgorod, Voronezh och Rostov oblast som ukrainsk territorium på ryskt vis. Genom detta får Ukraina rätt att slå i områden som anses visserligen som ryskt enligt kreml, men som egentligen är ukrainsk.
Detta skulle innebära att inga missiler flyger utanför Ukraina.
Citera
2024-05-21, 20:21
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DOTAftw
USA är huvudorsaken till detta krig. Men Putin ska avsluta det.

Nej. Ryssland är huvudorsaken till detta krig. Det är väl i stort sett alla överens om?

Ryssland överföll Ukraina helt oprovocerat. Ukraina utgjorde inget hot mot Ryssland.
Citera
2024-05-21, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej man skall inte se det ur Rysslands synvinkel. Man skall se det ur rättvisans, godhetens och frihetens synvinkel. Man skall bekämpa det onda Moskva.

Det är därför det är krig.
Båda tycker de är bättre än den andre och konflikten går bara att lösa genom döda varandra.
Det har tyvärr inte gått att lösa på något annat sätt.
Därför är det viktigt att rösta rätt i EU-valet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in