2024-05-21, 18:57
Medlem
Hej!

Jag är född i Sverige, men har en finsk mor. Jag har därför ett finskt personnummer, men jag vet inte hur jag får tag i det.

Kan den finska ambassaden ge mig mitt personnummer, eller har ni något tips hur jag får tag i det? Har besökt den s.k Magistraten i Finland för att få tag i detta, men besöket var fruktlöst.

Jag vill använda mitt finska personnummer för att få ett finskt pass. Diskutera inte för och nackdelar med dubbla pass/medborgarskap i denna tråd, mvh.
Citera
2024-05-21, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trekantigcirkel
Hej!

Jag är född i Sverige, men har en finsk mor. Jag har därför ett finskt personnummer, men jag vet inte hur jag får tag i det.

Kan den finska ambassaden ge mig mitt personnummer, eller har ni något tips hur jag får tag i det? Har besökt den s.k Magistraten i Finland för att få tag i detta, men besöket var fruktlöst.

Jag vill använda mitt finska personnummer för att få ett finskt pass. Diskutera inte för och nackdelar med dubbla pass/medborgarskap i denna tråd, mvh.

Har du finskt medborgarskap då? Annars så kan du väl oavsett inte få ett finskt pass även om du hittar ditt personnummer?

Har du en finsk mor eller hade? Om du har så kanske hon kommer ihåg ditt nummer?

Eller du kanske inte har något om du nu är född i sverige så får man kanske inte per automatik finskt personnummer?
Citera
2024-05-21, 19:04
Medlem
Konsulatet

https://finlandabroad.fi/web/swe/beskickning

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata

https://dvv.fi/sv/kontakt

Om du inte föddes i Finland får du inget personnummer automatiskt, din mor hade behövt registrera din födsel. Vet du om hon gjorde det?

Nåt mer jag kan googla åt dig?
Citera
2024-05-21, 19:05
Medlem
Är du hundra på att du har ett finskt personnummer, när du är född i Sverige? Hur skulle det utfärdats?

Jag har dansk mor, född i Sverige, har fått genom arbete i DK fått ett danska personnummer, men får ändå inget danskt pass/medborgarskap.
Citera
2024-05-21, 19:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Konsulatet

https://finlandabroad.fi/web/swe/beskickning

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata

https://dvv.fi/sv/kontakt

Om du inte föddes i Finland får du inget personnummer automatiskt, din mor hade behövt registrera din födsel. Vet du om hon gjorde det?

Nåt mer jag kan googla åt dig?

Nej, född i Sverige med finsk mor innebär automatiskt finskt medborgarskap sedan ett antal år.
Citera
2024-05-21, 19:26
Medlem
Citat:
Hej!

Är du född efter 1 juni 2003?

https://migri.fi/sv/bestammande-av-medborgarskapsstatus
Citera
2024-05-21, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Nej, född i Sverige med finsk mor innebär automatiskt finskt medborgarskap sedan ett antal år.

Hur hade du tänkt att de finska myndigheterna ens skulle få reda på födseln utan en anmälan från modern?
Citera
2024-05-21, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Är du hundra på att du har ett finskt personnummer, när du är född i Sverige? Hur skulle det utfärdats?

Jag har dansk mor, född i Sverige, har fått genom arbete i DK fått ett danska personnummer, men får ändå inget danskt pass/medborgarskap.

Du måste ju anmäla att du har en dansk mor för att få det danska medborgarskapet. Likaså fick ju Rasmus Paludan anmäla till Migrationsverket för att få sitt svenska medborgarskap (genom svensk far) fastställt.
Citera
2024-05-21, 19:36
Bannlyst
Har du finskt person nr bara pga din mamma eller haft du det från far med?
Citera
2024-05-21, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du måste ju anmäla att du har en dansk mor för att få det danska medborgarskapet. Likaså fick ju Rasmus Paludan anmäla till Migrationsverket för att få sitt svenska medborgarskap (genom svensk far) fastställt.

Det räcker inte, det krävs underlag för mer tillhörighet till DK
Citera
2024-05-21, 19:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Hur hade du tänkt att de finska myndigheterna ens skulle få reda på födseln utan en anmälan från modern?

Genom kontakt mellan berörda myndigheter givetvis.

Faktum kvarstår, ett barn förvärvar finskt medborgarskap vid födelsen om modern är finsk medborgare enligt den finska medborgarskapslagens nionde paragraf, första punkten.
Citera
2024-05-21, 20:02
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Hej!

Medborgarskap och personnummer är två helt olika saker. Har du aldrig bott i Finland så har du ingen personbeteckning, oavsett medborgarskap.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in