2024-05-21, 03:01
Medlem
DrJolls avatar
Från allra första början , uppstod ej livet på jorden här på jorden. Det kom utifrån. Biologiskt material : Via en asteroid som kraschade in i jorden. Men även andra typer av livsformer finns. Exempelvis såna som ej har någon kropp. De har gjort sig av med sin kropp och existerar istället som medvetanden. För övrigt så är vårat medvetande också oändligt. Finns nog också andra livsformer i form av robotar. Där civilisationer dött ut och fortsätter i robotar eller i biologiska robotar. Andra livsformer kan ta sig till jorden via maskhål eller som medvetanden som flyter utanför tid och rum. Eller via avancerad teknologi där vårt AI är rena stenåldern i jämförelse.
Senast redigerad av DrJoll 2024-05-21 kl. 03:37.
Citera
2024-05-21, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Vad bygger du på att liv funnits på Mars utan tvekan? Finns mig veterligen ingen vetenskapsman som hittat några somhelst bevis för liv på Mars vare sig nu eller förr.🤔

Vetenskapsprogram, de har utgått från prover och bilder som Mars-Rover bilarna skickat tillbaka till jorden i över ett decennium. Det finns rätt nyligen avsnitt som förklarar allt. Nästa sond kommer de skicka till en högst sannolik tidigare vattenfylld del med dalar och vatten för att söka efter organiska bevis på tidigare liv. Nasa ingenjörerna vill hellre landa på plan yta men forskarna tycker det är tråkigt så de skall nu borra djupare på mars yta i rätt områden. Kul va
Minns inte vilken kanal men typ Netflix eller liknande.
Citera
2024-05-21, 07:06
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorgsenNationalist
Märkligt påstående då du inte har en aning om hur det ser ut om fem, tio, hundra eller en miljard år. Tokstolle.

Tror du inte har grepp om storleksskalorna...
Citera
2024-05-21, 07:25
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -FelFelFel-
Men med tanke på att tärningen blivit kastad biljoners biljoner gånger är det väldigt osannolikt att vi är först.. men visst någon måste ju vara först så chansen är inte 0

Fermi utgår ju från att man kan färdas mellan stjärnor. Det är inte säkert att det går oavsett hur avancerad civilisationen blir. Även om det kanske teoretiskt skulle gå så kan det ju vara så att det skulle kräva sådana uppoffringar och resurser att ingen civilisation är villig att göra det.

Tänk om våra ledare sa att vi kan bygga ett rymdskepp som kan åka med en fraktion av ljusets hastighet till vår närmsta stjärna. Resan beräknas ta 200 år och ha 70% sannolikhet att lyckas. Allt som krävs är att vi alla avstår våra bilar som behöver smältas ner till material och att alla måste jobba gratis i 5 år.. Hade inte hänt.
För att det skall vara någon mening med rymdresandet så måste man kunna färdas mycket snabbare än ljuset. Det är ju inte så kul o beställa en andromeda burgare och få den levererad om 270 000 år..

Visst för att bevara livet kan det vara en poäng att kolonisera ett annat solsystem men det skulle kräva gigantiska resurser och massa folk som vill ge upp sina solsemestrar för att spendera resten av livet i ett trångt rymdskepp... och deras barn och barnbarn skulle aldrig veta något annat än livet på skeppet.. kan bli inbördeskrig på skeppet... efter x generationer instängda i en konservburk landar man på en planet med gravitation.. De måste haft ett fantastiskt tränings och utbildningsprogram för att inte alla skulle dö ut första dagen då de bekantar sig med enkla fenomen så som fall från höga höjder osv..

Sedan även om vi anser att det i princip är tomt mellan stjärnorna finns det ju bevisligen mörka objekt (som umami eller vad asteroiden fr ett annat solsystem hette.. Ett par sådana eller små stenbumlingar som tumlar omkring skulle snabbt sätta stopp för ett rymdskepp i hög fart.. Även om de är väldigt sällsynta så är ju sträckan otroligt lång..

Och hur räknar man på bränsle åtgång mm när universum själv utvidgar sig..

Du har ingen aning om hur sannolikt det är att vi är först. För ingen vet hur stor sannolikheten är för att liv uppstår.

Så vitt vi vet har det bara hänt en gång. Hittar vi dock mikroorganismer på Mars, och kan med säkerhet säga att dom inte är släkt med något på jorden. Då kan vi snabbt konstatera att liv är vanligt i Universum.

Just nu dock, har vi bara en datapunkt. Så sannolikheten är omöjlig att prata om.
Citera
2024-05-21, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrJoll
Hur liv uppstår på andra planeter eller i andra dimensioner har vi människan inte den blekaste aning om överhuvudtaget! Bara för att vi just nu ej vet, innebär detta ej att det inte finns. Det är ibland lustigt hur många människor resonerar: om inte jag känner till det eller det - så finns det ej. Ha !

Det finns samma grundämnen här som på andra ställen. Det enda liv vi känner till är kolbaserat och har DNA eller RNA. Det går inte skapa de komplexa molekyler som behövs för liv av andra ämnen än kol.
Citera
2024-05-21, 08:23
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Det finns samma grundämnen här som på andra ställen. Det enda liv vi känner till är kolbaserat och har DNA eller RNA. Det går inte skapa de komplexa molekyler som behövs för liv av andra ämnen än kol.

" Det enda liv vi känner till är "

Tja Du hör själv hur det låter. ( Vi ) .

Igen, vi har inte den blekaste aning om hur liv uppstår t ex i en galax 673 miljoner ljusår härifrån. Vi gör bara antaganden. Och utgår om liv på vår planet.

Btw, Allt det andra som du räknar upp känner jag redan till.
Senast redigerad av DrJoll 2024-05-21 kl. 08:51.
Citera
2024-05-21, 10:03
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Vetenskapsprogram, de har utgått från prover och bilder som Mars-Rover bilarna skickat tillbaka till jorden i över ett decennium. Det finns rätt nyligen avsnitt som förklarar allt. Nästa sond kommer de skicka till en högst sannolik tidigare vattenfylld del med dalar och vatten för att söka efter organiska bevis på tidigare liv. Nasa ingenjörerna vill hellre landa på plan yta men forskarna tycker det är tråkigt så de skall nu borra djupare på mars yta i rätt områden. Kul va
Minns inte vilken kanal men typ Netflix eller liknande.

Man ska inte lita så mycket på vetenskapsprogrammen, men jo jag förstår vad du menar. Men nej man har INTE hittat något bevis alls för att liv skulle ha existerat just på Mars faktiskt, tyvärr. Den dagen det har bevisats är en revolutionerande dag.
Citera
2024-05-21, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Tror du inte har grepp om storleksskalorna...
Det är just det jag har. Du däremot far omkring med dina påhittade ”sanningar”. Du är väl såpass gammal att du begriper att när det kommer till saker din hjärna är för svag att greppa, kanske det är läge att ta ett steg tillbaka istället för att bräka ur dig nonsens?
Citera
2024-05-21, 10:12
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorgsenNationalist
Det är just det jag har. Du däremot far omkring med dina påhittade ”sanningar”. Du är väl såpass gammal att du begriper att när det kommer till saker din hjärna är för svag att greppa, kanske det är läge att ta ett steg tillbaka istället för att bräka ur dig nonsens?
Han hittar inte på, han talar om fakta. Jag tycker att du inte har den minsta grund för att sitta här och häckla Hurt-Åke, jag tycker faktiskt att han har ganska mycket fog för sina antaganden eftersom avstånden i Universum är gigantiska, även på det rent lokala planet. Vi har ju haft vår avancerade civilisation inte ens i hundra år och nästan lyckats att förinta oss redan så nej jag tror inte att människan kommer att kolonisera stjärnorna. Det skulle kanske vara möjligt, men vår aggressiva natur och andra problem för oss på Jorden kommer att sätta stopp för det. Einstein skulle sagt att fjärde världskriget skulle utkämpas med käppar och stenar, tyvärr tror jag han får rätt. Ha inte övertro på människodjuret.
Citera
2024-05-21, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Han hittar inte på, han talar om fakta. Jag tycker att du inte har den minsta grund för att sitta här och häckla Hurt-Åke, jag tycker faktiskt att han har ganska mycket fog för sina antaganden eftersom avstånden i Universum är gigantiska, även på det rent lokala planet. Vi har ju haft vår avancerade civilisation inte ens i hundra år och nästan lyckats att förinta oss redan så nej jag tror inte att människan kommer att kolonisera stjärnorna. Det skulle kanske vara möjligt, men vår aggressiva natur och andra problem för oss på Jorden kommer att sätta stopp för det. Einstein skulle sagt att fjärde världskriget skulle utkämpas med käppar och stenar, tyvärr tror jag han får rätt. Ha inte övertro på människodjuret.
Personer som påstår att människan ALDRIG kommer att få veta saker som sker i andra delar av universum har jag inte mycket till övers för. Vet du vad ALDRIG betyder? Jag är fullt medveten om avstånden i universum. Däremot vet INGEN hur mänskligheten ser ut i framtiden och vad vi är kapabla till. Att då sitta och gagga om ALDRIG…svårt att ta en sådan person på allvar.
Citera
2024-05-21, 10:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
För att nu vara saklig o trist igen, det finns ingenting som säger att oändligt nånting existerar alls. Förutom som en matematisk konstruktion.

Det troliga är att universum INTE är oändligt - in fact, eftersom det skapades begränsat, så kan det per definition inte vara oändligt. Ingenting som nånsin haft en gräns kan bli oändligt.

Så att det finns oändligt med chanser hit eller dit är felaktigt - så vitt vi vet.
Vad menar du med att universum "skapades begränsat"? Och vad är din källa?
Citera
2024-05-21, 10:24
Moderator
Psilosophers avatar
Tråden ligger i Astronomi (vetenskap), så religiösa spekulationer är off topic (mediala förmågor, kroppslöst medvetande, hypotetiska extra dimensioner etc.)
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in