2024-05-20, 23:53
Medlem
Silfverryggs avatar
Inte bara människor som lider av ryssens härjningar.
Citat:
Forskare har funnit att örnar, vars flyttvägar korsar Ukraina, har ändrat sina rutter sedan krigets början. Den brittiska tidningen The Guardian skrev om det. GPS-data som spårats av forskare visar att örnar flög långa omvägar efter att kriget började, stannade mindre ofta för att vila och äta eller undvek att stanna i Ukraina alls.
Forskarna är bekymrade över hur långa omvägar och minskade eller obefintliga vilopauser påverkar örnarnas fortplantning. Det tar längre tid för fåglarna att nå sina bon och behöver mer tid för att återhämta sig från resan.
...
I studien jämförde forskarna 19 olika örnars flyttningsresor med tidigare. Enligt jämförelsen flög örnarna i genomsnitt 85 kilometer längre och den varade i genomsnitt 55 timmar längre än tidigare. En individ flög nästan 250 kilometer längre.
Forskare rapporterar att innan kriget började stannade 90 procent av örnarna i Ukraina för att vila under sin migrationsresa, jämfört med endast 32 procent efter att kriget började. Fåglarna verkade fatta beslutet att ändra sin flygväg som en reaktion på händelser i deras omgivning.

I alla krig tenderar man glömma det lidande alla djuren går genom.
Vet inte hur ofta man har sett bilder på djur i sina burar i övergivna zoos osv.
Eller hur djur måste omflyttas för att inte drabbas.

Bara detta gör mig förbannad på rysshärjningarna. Och ja, ett djur är mer värd för mig än en ockupant. Och detta säger jag som köttbonde.
Citera
2024-05-21, 00:00
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Ja det kommer jag ihåg.
Jag ser det som att det var en fälla eftersom så mycket stod på spel för Ryssland.
Andra tror att Ryssland invaderade för att bygga ett nytt imperium.

Jag är nog övertygad över att det är så det är.

Tja, "fällan" bestod nog utav att Putin hade enbart "ja-sägare" som ville fortsätta behaga honom, och komma med gynnsamma rapporter. Inte "boll-plank". Men det var Putin som önskade dessa "ja-sägare".

Det är nackdelen när man sitter så länge som Putin har gjort. Att man börjar "personifiera" sig som Ryssland, istället för att se sig som en förvaltare/byggare utav det egna landet. Dvs en temporär post..

Är ett rätt så fiffigt system som endel länder har i väst, med att man inte skall sitta för länge.
Citera
2024-05-21, 00:10
Medlem
Jack.Elams avatar
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ksx76azmcb22
Citat:
Morozovsk airfield was attacked by UAVs, according to Russian sources.

Det börjar bli svårt att hålla reda på allting som Ukraina har attackerat idag.
Citera
2024-05-21, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag är nog övertygad över att det är så det är.

Tja, "fällan" bestod nog utav att Putin hade enbart "ja-sägare" som ville fortsätta behaga honom, och komma med gynnsamma rapporter. Inte "boll-plank". Men det var Putin som önskade dessa "ja-sägare".

Det är nackdelen när man sitter så länge som Putin har gjort. Att man börjar "personifiera" sig som Ryssland, istället för att se sig som en förvaltare/byggare utav det egna landet. Dvs en temporär post..

Är ett rätt så fiffigt system som endel länder har i väst, med att man inte skall sitta för länge.

Det var iofs en överenskommelse som Sovjet gick med på att Tyskland skulle få återförenas om Nato inte utvidgades efter det.
Det är sedan gammalt. Min uppfattning är att Ryssland drog gränsen vid Ukraina.
Citera
2024-05-21, 00:30
Medlem
Razamatazs avatar
Positivt att debatten kommer igång bland svenska politiker om att skicka trupp till Ukraina inom ramen för EU-samarbete.
Citat:
Marktrupperna bör i första hand skickas till västra Ukraina – och inte till fronten, säger Simona Mohamsson. Deras närvaro ska fungera som avskräckning men den militära personalen ska också kunna hjälpa till med avlastning och utbildningsinsatser.
Citat:
Jag har respekt för risken. Men risken att Ryssland vinner är större. Det vore förödande.
https://www.svd.se/a/VzbEJ1/simona-mohamsson-oppnar-for-att-skicka-marktrupper-till-ukraina
Citera
2024-05-21, 00:30
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Det var iofs en överenskommelse som Sovjet gick med på att Tyskland skulle få återförenas om Nato inte utvidgades efter det.
Det är sedan gammalt. Min uppfattning är att Ryssland drog gränsen vid Ukraina.

Kreml`s sagor för att ursäkta invasionen.
Citera
2024-05-21, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nej. USA ansåg sig inte ha rätt att enas med Ryssland om Ukrainas utrikespolitik. Ska det vara så svårt att förstå?

Med din syn så har alltså USA och Kina - i kraft av att vara störst och starkast - rätt att komma överens med varandra om Rysslands utrikespolitik. Kan du medge att du anser att världen ska fungera så?

Tyvärr är det nog så att det är den starkes rätt som styr i slutändan.
Sveriges nya utrikesminister är ju Tony Blinken.
Tobias Billström rapporterar till honom liksom resten av EU.
Sveriges försvarsminister heter Lloyd Austin som styr Europas militär osv.
Hade man haft kvar Nord Stream och byggt relationer med Ryssland hade Europa kunnat behålla någon typ av självständighet gentemot Kina och USA.
Det jag har sagt hela tiden är att kriget i Ukraina är en katastrof för Europa.
De flesta kan inte skilja på det och att man är en Putinlover.
Citera
2024-05-21, 00:53
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Kreml`s sagor för att ursäkta invasionen.

Nog är det så.

https://hls.harvard.edu/today/there-was-no-promise-not-to-enlarge-nato/
Citat:
During the 1990 summit, Zoellick says President Gorbachev accepted the idea of German unification within the North Atlantic Treaty Organization, based on the principle that every country should freely choose its own alliances.
Zoellick Robert

“I was in those meetings, and Gorbachev has [also] said there was no promise not to enlarge NATO,” Zoellick recalls. Soviet Foreign Minister, Eduard Shevardnadze, later president of Georgia, concurred, he says. Nor does the treaty on Germany’s unification include a limit on NATO enlargement. Those facts have undermined one of Russian President Vladimir Putin’s justifications for invading Ukraine — that the United States had agreed that former Warsaw Pact nations would never become part of the North Atlantic security alliance.
Citera
2024-05-21, 01:15
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Det fungerar som när Sverige blev medlem i Nato. I och med det fick ju USA tillgång till 17 militärbaser, bara i Sverige.
Det samma hade naturligtvis hänt i Ukraina där USA/Nato hade kunnat flytta in och tar över.
Det tyckte inte Ryssland var bra och invaderade istället Ukraina för att stoppa Natoutvidgningen.
Ryzzen lyckades stoppa Natoutvidgningen så pass bra att de har fått ytterligare över 100 mils gräns med NATO och är avskurna från Östersjön förutom vatten som finns i närheten av Kralovec
Citera
2024-05-21, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Ryzzen lyckades stoppa Natoutvidgningen så pass bra att de har fått ytterligare över 100 mils gräns med NATO och är avskurna från Östersjön förutom vatten som finns i närheten av Kralovec

Det har blivit mycket mer Ryssland också.
Citera
2024-05-21, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Du har blivit lurad av ett falskt narrativ. Följ pengarna. Det är samma kretsar som bedriver proxykriget som låg bakom pandemin och som ligger bakom klimatbluffen.
Följer man pengarna är det ju Ryssland och dess oligarker som tjänar mest på ett lyckat krig, de flesta olje- och gasfyndigheter Ukraina har ligger ju i de av Ryssland annekterade områdena
Citera
2024-05-21, 02:31
Medlem
Citat:
Herregud?!
Skojar du?

Några rubriker i nyhetsflödet:

“In September 2022, following Russia's illegal attempted annexations of Ukrainian territory, Ukraine reiterated its request for NATO membership. At the 2023 Vilnius Summit, Allies reaffirmed their commitment that Ukraine will become a member of NATO.”

“Secretary General in Kyiv: Ukraine is on an “irreversible path” to NATO, support will continue”
Har du problem med att förstå innebörden av ordet innan, det menas alltså före Rysslands invasion av Ukraina februari 2022
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in