BO verkar själv tro att det handlar om att gm gjort det hela till en "
hedersgrej"; att den utpekade gm verkar tro att BO har en relation med gm:s exhustru. Det framgår av vad BO sagt till polisen i samband med den tidigare misshandelsutredningen.
Expressen:
"
I förhör berättade den misshandlade – numera mördade – mannen att han var vän med gärningsmannens exhustru, och att han hade hjälpt henne att renovera hemma."
//
"
– Jag har förstått det som att det är hedersrelaterat. Även när han pratar om min fru och hetsar henne mot mig. Och när han säger att hans barn skulle kunna utföra något dåd mot mig."
Enligt artikeln skedde misshandeln okt- 22. Flera maskerade män följde efter BO på väg till handelsplatsen Kungens kurva och misshanlade honom. Mannnen larmade polis.
Misshandeln hade föregåtts av hotfulla röstmeddelanden till BO:s fru tidigare under -22. Den mannen kunde identifieras och dömdes för grov misshandel och olaga hot. I TR dömdes han till ett år och tio månader eftersom man ansåg att motivet var hedersrelaterat. HR sänkte straffet till ett år och sex månader då man inte ansåg att hedersmotivet inte var stryrkt. Eftersom gm beställt en enkelbiljett till Turkiet och hållit sig undan polisen fick han stanna kvar i häktet tills domen vunnit laga kraft. Mannen blev släppt ur fängelset i höstas.
BO har känt sig rädd för att bli offer för gängkriminalitet:
"
– Jag behöver skydd, jag behöver skyddsväst, livväst, som står emot ammunition. Jag kan själv bli kriminell för att försvara mig själv men det är inte det jag vill."
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/mannens-radsla-innan-mordet-behover-skydd/