Citat:
1. Om man inte räknar Mars till Goldilockzonen så har ju 100% av planeterna här liv i den zonen. 1 Nej, det säger ingenting om sannolikheter för liv i planetära goldilockzoner, bara att just vrt system härbärgerar liv där.
2 Vi kan utesluta liv på Mars. Kan däremot ha haft, nämligen mikrober.
3 Vi vet ingenting om det, men de mest auktoritativa estimaten gör gällande att universum kryllar av liv, även intelligent sådant. Det är bara det där med avstånd och tid, och framförallt samtidigheten.
4 Meningslöst att leta eftersom bara civilisationer i sin linda meddelar sig okrypterat.
5 Det är vad vi har gjort sedan 1970-talet. Det ena utesluter inte det andra.
2 Vi kan utesluta liv på Mars. Kan däremot ha haft, nämligen mikrober.
3 Vi vet ingenting om det, men de mest auktoritativa estimaten gör gällande att universum kryllar av liv, även intelligent sådant. Det är bara det där med avstånd och tid, och framförallt samtidigheten.
4 Meningslöst att leta eftersom bara civilisationer i sin linda meddelar sig okrypterat.
5 Det är vad vi har gjort sedan 1970-talet. Det ena utesluter inte det andra.
2. Nej vi kan inte utesluta att det finns liv i någon grotta på Mars (mikrober, knappast gröna män
)3. Jo avstånd o tid och samtidighet ställer ju till det lite. Det enda livet jag tror vi kan upptäcka idag är högintelligent liv som aktivt försöker kontakta oss.. och det är ju inte direkt så att vi spenderar massa biljoners biljoner för att kontakta annat liv..så varför skulle de plöja ner massa energi på att göra det?
4. En hej här e vi signal skulle nog inte vara krypterad, jag menade att vi skickar info med ljus istället för radiovågor så en civilisation som är mer avancerad än oss lär ju kommunicera mest med ljus eller något ännu bättre (typ kvantfenomen)
Citat:
Ok då har 100% av planeterna här i zonen liv... Bra odds för att det även gäller i andra solsystem
Citat:
Se ovan.. om man bara räknar att jorden är i zonen så har ju 100% av planeterna här i zonen liv Så kan man resonera, men det är en skattning med jävligt mycket osäkerhet. Två datapunkter säger i stort sett ingenting.
Om det hade varit fyra planeter i zonen, varav två med liv, då hade du haft extremt mycket mer fog för att säga 50%
Det betyder inte att liv är sällsynt. Det liv du pratar om här är liv som är kapabla att resa till andra solsystem. Frånvaron av sådana livsformer är inte ett bevis på att liv saknas.
Om det hade varit fyra planeter i zonen, varav två med liv, då hade du haft extremt mycket mer fog för att säga 50%
Det betyder inte att liv är sällsynt. Det liv du pratar om här är liv som är kapabla att resa till andra solsystem. Frånvaron av sådana livsformer är inte ett bevis på att liv saknas.

Men visst jag håller med dig, därför tycker jag kolonisation (och framtida arkeologi) på Mars är högintressant. Kan vi hitta tecken på tidigare liv där eller mikrober där så måste vi inse att liv nog är otroligt mycket vanligare än vi trott.
Citat:
Ett feltänk jag tycker forskarna gör är att de säger att livet bara uppstått en gång på jorden. Det kan vi aldrig veta. Det är ju inte så att det plötsligt uppstår en sabeltandad tiger eller elefant utan det är i så fall på bakterienivå.
1. Vi vet inte om dagens mikroorganismer uppstod så som de är eller om de mikroorganismer vi har är resultatet av en fusion av olika ur organismer.
2. De mikroorganismer som uppstod först koloniserade utrymmet och utvecklades enligt evulutionen. En bakterie idag kan dela sig på 20 minuter under optimala förhållanden så efter ett par veckor har den genomgått otaliga generationer där den anpassat sig optimerat sig efter omgivningen..
Det är osannolikt att en ny organism som uppstår klarar att konkurrera mot den befintliga som haft ett par veckor/år på sig att optimera sig..
Citat:
Jo jag håller med, men det finns apstammar som lärt sig använda redskap som fiskespjut så om de får utvecklas under ett par 1000 år kanske de med hade lärt sig..Med tanke på antalet planeter i universum så är det högst sannolikt att det utvecklats liv på ett relativt stort antal himlakroppar.
Encelliga organismer men även flercelliga, såsom växter och djur.
Det är en helt annan sak med livsformer som utvecklat någon typ av "högre intelligens".
Det tycks inte vara något som evolutionen har prioriterat.
Idag finns det uppskattningsvis 8-10 miljoner olika djurarter på planeten, och det har genom djurlivets utveckling på planeten funnits flera 100 miljoner arter.
Av dessa 100-tals miljoner arter har EN art utvecklat en hjärna som kan uppfinna digitaluret (populärkulturell referens).
Liv är en sak, men arter som kan kommunicera på längre avstånd något annat.
Encelliga organismer men även flercelliga, såsom växter och djur.
Det är en helt annan sak med livsformer som utvecklat någon typ av "högre intelligens".
Det tycks inte vara något som evolutionen har prioriterat.
Idag finns det uppskattningsvis 8-10 miljoner olika djurarter på planeten, och det har genom djurlivets utveckling på planeten funnits flera 100 miljoner arter.
Av dessa 100-tals miljoner arter har EN art utvecklat en hjärna som kan uppfinna digitaluret (populärkulturell referens).
Liv är en sak, men arter som kan kommunicera på längre avstånd något annat.
Citat:
Se mitt svar ovan om att livet bara uppstått en gång.. (intressant diskussion tycker jag)
Du tror inte det beror på evolutionsteorin. Dvs organismerna har hittat en plats som de inte är konkurent utsatta och sedan utvecklat sig för att klara den miljön.
Man kan exempelvis odla fram bakterier som är antibiotika resistenta genom att börja med en svag lösning för att öka den när de överlevt den svagare lösningen.
Man kan exempelvis odla fram bakterier som är antibiotika resistenta genom att börja med en svag lösning för att öka den när de överlevt den svagare lösningen.