2024-05-20, 20:28
Avstängd
såg en MC på en sida för ett uppenbart fel pris, även i kassan står det felaktiga priset.
Om jag skulle köpa den för det felaktiga priset, kan jag krävas på rätt pris i efterskott?

Såhär ser det ut, ganska uppenbart mysko?:
https://i.postimg.cc/xCFmc0sS/Screenshot-2024-05-20-20-26-04-171-com-android-chrome-2.jpg
Citera
2024-05-20, 20:38
Avslutad
Om det är ett uppenbart misstag är du inte säker.

Citat:
32 § Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning eller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit, vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget.

Och ja, när det står 1kr istället för 64900kr så är det rätt uppenbart.
Citera
2024-05-20, 20:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
såg en MC på en sida för ett uppenbart fel pris, även i kassan står det felaktiga priset.
Om jag skulle köpa den för det felaktiga priset, kan jag krävas på rätt pris i efterskott?

Såhär ser det ut, ganska uppenbart mysko?:
https://i.postimg.cc/xCFmc0sS/Screenshot-2024-05-20-20-26-04-171-com-android-chrome-2.jpg
Finns inte en chans att du får den för detta pris
Citera
2024-05-20, 20:46
Medlem
wes420s avatar
det var en kille i USA nyligen som köpte nåt skit från en välkänd dyr kedja, uppenbart felpris, han betalade 3000 för nånting som kostade 300000, det togs till rätten och han vann.

men jag tror vi har bättre säkerhet än så här, utrymme för felskrivningar tex.

så nej, du får inge båge för 1 kr
Citera
2024-05-20, 20:48
Medlem
Endast om det felskrivna priset kan anses som rimligt har man en chans. 1 krona är nog orimligt.
Citera
2024-05-20, 21:01
Medlem
flukkes avatar
Om du får en leverans får med största sannolikhet behålla varorna, de måste styrka att du viste om att priset var orimligt lågt vilket är svårt att göra.

En referens från 2013 är fallet om ClickOK som stämde Åge Nielsen då de sålt hårddiskar "för billigt", de förlorade dock i tingsrätten och Åge fick behålla sina 10 hårddiskar som han hämtat ut på posten och behövde inte betala någon mellanskillnad:

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/G1wmk4/kopte-harddiskar-pa-natet-kravdes-pa-mer-pengar
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1200181-clickok-se-stamde-mig-i-tingsratten-for-ett-kop-hos-dem
Citera
2024-05-20, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om det är ett uppenbart misstag är du inte säker.

Och ja, när det står 1kr istället för 64900kr så är det rätt uppenbart.

Däremot är det väl inte helt säkert att accepterande part blir bunden av vad som var avsett bud? Jag menar att om han köper den så borde ju inte säljaren komma och "höhö det var meningen att det skulle stå 649tkr, hit med pengarna ditt fån" - vid det läget är det ju rätt rimligt att köparen har rätt att avträda accepten (och skicka tillbaks varan och få pengarna tillbaks).

Fast 1kr för en MC är ju billigt även om det är en liten leksak som säljs.

Dessutom bör köparen kunna räkna med att priset är betydligt nedsatt åtminstone kan jag tycka.

Eller är det budgivning som gäller? Som inte kommit igång?

Sen är det ju inte säkert att säljaren upptäcker misstaget, vilket gör att man kan fundera på om köparen kanske begår brott? Ja, jag antar att han inser att 1kr för en MC inte är rimligt, att han genom att köpa den för 1kr inser att han lurar säljaren via en glitch i systemet.
Citera
2024-05-20, 21:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Däremot är det väl inte helt säkert att accepterande part blir bunden av vad som var avsett bud? Jag menar att om han köper den så borde ju inte säljaren komma och "höhö det var meningen att det skulle stå 649tkr, hit med pengarna ditt fån" - vid det läget är det ju rätt rimligt att köparen har rätt att avträda accepten (och skicka tillbaks varan och få pengarna tillbaks).

Fast 1kr för en MC är ju billigt även om det är en liten leksak som säljs.

Dessutom bör köparen kunna räkna med att priset är betydligt nedsatt åtminstone kan jag tycka.

Eller är det budgivning som gäller? Som inte kommit igång?

Sen är det ju inte säkert att säljaren upptäcker misstaget, vilket gör att man kan fundera på om köparen kanske begår brott? Ja, jag antar att han inser att 1kr för en MC inte är rimligt, att han genom att köpa den för 1kr inser att han lurar säljaren via en glitch i systemet.
Nej, det är helt sant. Där var jag otydlig. Det jag menade var att att säljaren helt enkelt inte blir bunden av budet och kan häva det hela.

Och för att vara tydlig så utgår jag från att det inte är en budgivning, utan helt enkelt ett fel. Är det budgivning fungerar det inte på samma sätt.

Men jag är faktiskt inte helt 100 på vad som händer om säljaren lämnar en accept i ett sådant fall som vi pratar om här. För när man läser paragrafen så får jag intrycket av att den främst gäller när någon lämnar ett orimligt lågt anbud, och att anbudslämnaren då inte är bunden av sitt anbud. Min gissning är dock att det kommer att bedömas som att säljaren inte blir bunden, även när denne har lämnat accept.

Om det är brottsligt så lär det vara ocker det handlar om. Där säger lagen:

Citat:
5 § Den som vid avtal eller någon annan rättshandling utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen eller för vilken motprestation inte ska lämnas, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.

Den lagen tillämpas dock rätt restriktivt. Och det kan ju bli svårt att bevisa uppsåt och så. Man kan ju hävda att man inte ens kollade på priset.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-05-20 kl. 21:33.
Citera
2024-05-20, 22:31
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Okej, jag lade den i varukorgen och valde hämta själv för 0 kr. Sedan betalade jag 1 kr.

Hämtar ut el-motorcykeln i morgon. Härligt, då har jag något att åka på i sommar.
Citera
2024-05-21, 03:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KR12345
Endast om det felskrivna priset kan anses som rimligt har man en chans. 1 krona är nog orimligt.
Fast i detta fall är original priset överstruket, därav kan man väll hävda att det är en utförsäljning på en väldigt kraftigt rabatterat båge?
Citera
2024-05-21, 09:15
Medlem
Mailmanss avatar
Expressen hade nån artikel med nån snubbe som handlade mat för 1kr via foodora.

30kr istället för typ 2400.
Där hände inget och idioterna på expressen hyllade de såklart.

Edit:
EXPRESSEN LÄNK
Citera
2024-05-21, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Fast i detta fall är original priset överstruket, därav kan man väll hävda att det är en utförsäljning på en väldigt kraftigt rabatterat båge?

Ja men faller fortfarande på orimlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in