Citat:
Ursprungligen postat av
prostetnic
Däremot är det väl inte helt säkert att accepterande part blir bunden av vad som var avsett bud? Jag menar att om han köper den så borde ju inte säljaren komma och "höhö det var meningen att det skulle stå 649tkr, hit med pengarna ditt fån" - vid det läget är det ju rätt rimligt att köparen har rätt att avträda accepten (och skicka tillbaks varan och få pengarna tillbaks).
Fast 1kr för en MC är ju billigt även om det är en liten leksak som säljs.
Dessutom bör köparen kunna räkna med att priset är betydligt nedsatt åtminstone kan jag tycka.
Eller är det budgivning som gäller? Som inte kommit igång?
Sen är det ju inte säkert att säljaren upptäcker misstaget, vilket gör att man kan fundera på om köparen kanske begår brott? Ja, jag antar att han inser att 1kr för en MC inte är rimligt, att han genom att köpa den för 1kr inser att han lurar säljaren via en glitch i systemet.
Nej, det är helt sant. Där var jag otydlig. Det jag menade var att att säljaren helt enkelt inte blir bunden av budet och kan häva det hela.
Och för att vara tydlig så utgår jag från att det inte är en budgivning, utan helt enkelt ett fel. Är det budgivning fungerar det inte på samma sätt.
Men jag är faktiskt inte helt 100 på vad som händer om säljaren lämnar en accept i ett sådant fall som vi pratar om här. För när man läser paragrafen så får jag intrycket av att den främst gäller när någon lämnar ett orimligt lågt anbud, och att anbudslämnaren då inte är bunden av sitt anbud. Min gissning är dock att det kommer att bedömas som att säljaren inte blir bunden, även när denne har lämnat accept.
Om det är brottsligt så lär det vara ocker det handlar om. Där säger lagen:
Citat:
5 § Den som vid avtal eller någon annan rättshandling utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen eller för vilken motprestation inte ska lämnas, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.
Den lagen tillämpas dock rätt restriktivt. Och det kan ju bli svårt att bevisa uppsåt och så. Man kan ju hävda att man inte ens kollade på priset.