2024-05-20, 16:00
Medlem
369Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Ja fråga de de där "gudarna".
Tex vad skulle man med en hjärna till?
Eller fråga inte förresten..

De finaste mest ansvarsfulla varelserna är människor.
Tror vi leder överlägset i mognad och ansvar.

En sak är säker.
Vi kommer aldrig vara lika intresserade tillbaka.
Sorgligt.

Du behöver inte titta ut i stjärnor för att hitta mer intellegent liv än oss. Det existera under våra fötter (ca 14 dagar i gåtakt).

Jag söker ingen konsensus i det här med någon. Det spelar ingen roll för mig personligen. Alls.
Citera
2024-05-20, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 369Q
Du behöver inte titta ut i stjärnor för att hitta mer intellegent liv än oss. Det existera under våra fötter (ca 14 dagar i gåtakt).

Jag söker ingen konsensus i det här med någon. Det spelar ingen roll för mig personligen. Alls.

Förstår ingenting.
Tyvärr åker deras skit runt för fort och svarar för fort.
Så något lurt är det hur detta gick till.
De dör hellre än att ge upp att de är gud endå..
Alla som är utbrända vet vad man menar med tung energi som hänger efter på något sätt.
Något som känns lite flottigt.
Citera
2024-05-20, 16:36
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 369Q

Jag är inte ett tillräckligt intelligent liv för att förstå vad du menar. Vad menar du?
Citera
2024-05-20, 17:00
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pzylent
iptrix, bara så jag hänger med i tankesättet.. anser du även att det är rosa drömmar att anta att det med största sannolikhet existerar planeter och stjärnor utanför observerbara universum?
Begreppet "med största sannolikhet" är inte särskilt vetenskapligt, det är min största invändning. Att det skulle existera stjärnor och annat löst mååg utanför det "observerbara" universum förefaller troligt, men relevansen till nuvarande diskussion kan ifrågasättas.
Citera
2024-05-20, 17:03
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJoll
Självklart, att det finns många olika slags livsformer på andra ställen, hur många galaxer och solsystem finns det inte? Man måste vara ganska trög och ej uppdaterad om man inte förstår detta.
En magkänska är inte vetenskap. Hittills har vi exempel på EN planet med liv. Meningen med mitt uttryck är att försöka få folk att sansa sig. Då vi inte har en aning om hur livet uppstod här, så vet vi inte om det finns överallt, eller bara på en enda plats.

Självklart känns det rätt att tänka "med så många planeter, så måste ju nån mer ha liv .. eller hur?" - men det är en magkänsla, vi har inga underlag för att påstå nåt sånt!

Lite ledsamt att den som påpekar detta uppenbara är den som kallas trög, men hur man diskuterar varierar ju.
Citera
2024-05-20, 17:12
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogandoff
Jag håller med om att det inte är någon position man kan ta och häva ur sig saker som fakta men om man ska säga bu eller bä så känns det rimligare att vara på sidan som tror att det finns mer liv där ute. Med stöd just för att det finns så ofantligt många planter som vi inte har observerat.
Nu tänker du med magen igen. Det korrekta är att notera att vi inte har *några* som helst indikationer på liv nånstans utanför jorden förutom det vi kanske förorenat ISS, månen, mars etc med, och det är det ENDA vi har att gå på.

"Men det är så många planeter att det är naivt att tro att det inte är liv överallt" har dykt upp i tråden minst två gånger. Varför är det det? Vi vet inte hur livet tillkom - men det är troligtvis inte så simpelt som "en blixt i en fjärt av sumpgas" som Herman Hedningskaparen förklarade det. Det finns massor med planeter, massor som förmodligen är exakt som jorden.

Men om processen för att skapa liv är så ohyggligt osannolik att ens antalet atomer i universum mot 1 inte ens räcker? Förutom rena observationer gäller det alltså att reda ut HUR liv uppstod.

Tills det sker kommer jag förmoda att liv i universum saknas, förutom på Sol-3. Min mage kanske säger mig - eller jag iaf hoppas - att det finns på fler ställen men strikt logik säger tbh nånting annat. Eller vad tror ni om chansen att på en random planet nånstans hitta gräsmattor, björkskogar och några Sibylla som har extrapriser på Superstar?
Citera
2024-05-20, 17:21
Medlem
Bogandoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Eller vad tror ni om chansen att på en random planet nånstans hitta gräsmattor, björkskogar och några Sibylla som har extrapriser på Superstar?
Nog för att det hade vart humoristiskt om liv där ute fanns så är det bara homo-sapiens fast gröna/blåa istället och med mer spännande öron. Dock så får man väl anta att såvida planeten deras inte är en rak kopia av vår så borde livet där se markant annorlunda ut.
Hade vart fruktansvärt tråkigt om människan var den ultimata livsformen och att enbart vår sorts utveckling kan leda till den sorts teknologi som gör det möjligt att upptäcka annat liv. Tänk så dystert, man flyger ut till sin galaxgranne och allt man hittar där är samma jävla skit som vi har. McDonalds Alien Version.
Citera
2024-05-20, 17:35
Medlem
Stenballes avatar
En lite lustig sak med frågan huruvida liv finns i andra solsystem är att vi aldrig kan svara "nej" på frågan.
"Vet inte" gäller tills vi eventuellt hittar liv därute, men vi kommer aldrig att kunna utesluta att det finns.
Citera
2024-05-20, 18:18
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Nu tänker du med magen igen. Det korrekta är att notera att vi inte har *några* som helst indikationer på liv nånstans utanför jorden förutom det vi kanske förorenat ISS, månen, mars etc med, och det är det ENDA vi har att gå på.

"Men det är så många planeter att det är naivt att tro att det inte är liv överallt" har dykt upp i tråden minst två gånger. Varför är det det? Vi vet inte hur livet tillkom - men det är troligtvis inte så simpelt som "en blixt i en fjärt av sumpgas" som Herman Hedningskaparen förklarade det. Det finns massor med planeter, massor som förmodligen är exakt som jorden.

Men om processen för att skapa liv är så ohyggligt osannolik att ens antalet atomer i universum mot 1 inte ens räcker? Förutom rena observationer gäller det alltså att reda ut HUR liv uppstod.

Tills det sker kommer jag förmoda att liv i universum saknas, förutom på Sol-3. Min mage kanske säger mig - eller jag iaf hoppas - att det finns på fler ställen men strikt logik säger tbh nånting annat. Eller vad tror ni om chansen att på en random planet nånstans hitta gräsmattor, björkskogar och några Sibylla som har extrapriser på Superstar?

Jadu det finns ju till och med vetenskapsmän som påstår att det finns multiversum och att det som hänt här måste hänt typ oändligt antal ggr. Det finns alltså fler som du och jag som diskuterar universums liv på Flashback ute i rymden. 😬
Citera
2024-05-20, 18:28
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Jadu det finns ju till och med vetenskapsmän som påstår att det finns multiversum och att det som hänt här måste hänt typ oändligt antal ggr. Det finns alltså fler som du och jag som diskuterar universums liv på Flashback ute i rymden. 😬
Det finns folk som påstår allt tänkbart och del icke tänkbart. Det innebär inte att det "finns fler som du och jag". Det är i bästa fall ett tankeexperiment, i värsta fall nån vetenskapare som inte förstår den vetenskapliga metoden.

Som ovan, bevisen för det du skriver saknas helt, och kan då med gott mod bortses från. Förutom just som tankeexperiment då, vilket ibland kan leda till oanada tankegångar som sedan KAN bevisas; lite hur Einstein jobbade.
Citera
2024-05-20, 18:34
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Det finns folk som påstår allt tänkbart och del icke tänkbart. Det innebär inte att det "finns fler som du och jag". Det är i bästa fall ett tankeexperiment, i värsta fall nån vetenskapare som inte förstår den vetenskapliga metoden.

Som ovan, bevisen för det du skriver saknas helt, och kan då med gott mod bortses från. Förutom just som tankeexperiment då, vilket ibland kan leda till oanada tankegångar som sedan KAN bevisas; lite hur Einstein jobbade.

Jag håller med dig faktiskt. Men det har varit en del populärvetenskapliga program på senare tid som framhållit forskare som fört fram multiversumteorin och att det skulle finnas oändligt antal utfall, så det skulle även betyda att exempelvis Sverige finnas även på massor av andra ställen i Universum eller i andra Universa. Fullständigt absurt, men emellanåt så fantiserar även fysikerna och astronomerna extremt mycket.
Citera
2024-05-20, 18:38
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
forskare som fört fram multiversumteorin och att det skulle finnas oändligt antal utfall
För att nu vara saklig o trist igen, det finns ingenting som säger att oändligt nånting existerar alls. Förutom som en matematisk konstruktion.

Det troliga är att universum INTE är oändligt - in fact, eftersom det skapades begränsat, så kan det per definition inte vara oändligt. Ingenting som nånsin haft en gräns kan bli oändligt.

Så att det finns oändligt med chanser hit eller dit är felaktigt - så vitt vi vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in