Citat:
Ursprungligen postat av
Bogandoff
Jag håller med om att det inte är någon position man kan ta och häva ur sig saker som fakta men om man ska säga bu eller bä så känns det rimligare att vara på sidan som tror att det finns mer liv där ute. Med stöd just för att det finns så ofantligt många planter som vi inte har observerat.
Nu tänker du med magen igen. Det korrekta är att notera att vi inte har *några* som helst indikationer på liv nånstans utanför jorden förutom det vi kanske förorenat ISS, månen, mars etc med, och det är det ENDA vi har att gå på.
"Men det är så många planeter att det är naivt att tro att det inte är liv överallt" har dykt upp i tråden minst två gånger. Varför är det det? Vi vet inte hur livet tillkom - men det är troligtvis inte så simpelt som "en blixt i en fjärt av sumpgas" som Herman Hedningskaparen förklarade det. Det finns massor med planeter, massor som förmodligen är exakt som jorden.
Men om processen för att skapa liv är så ohyggligt osannolik att ens antalet atomer i universum mot 1 inte ens räcker? Förutom rena observationer gäller det alltså att reda ut HUR liv uppstod.
Tills det sker kommer jag förmoda att liv i universum saknas, förutom på Sol-3. Min mage kanske säger mig - eller jag iaf hoppas - att det finns på fler ställen men strikt logik säger tbh nånting annat. Eller vad tror ni om chansen att på en random planet nånstans hitta gräsmattor, björkskogar och några Sibylla som har extrapriser på Superstar?