2024-05-19, 23:44
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
Ja det är rätt mycket som inte stämmer.
Man har lokaliserat helikoptern genom en mobil hos en av personerna på den ”försvunna” helikoptern. Men andra ord så lär ingen ha överlevt då nån hade kunnat ringa via mobilen.

Jag tror inte på nån olycka. Finns för mycket som inte stämmer.

Enligt uppgifter i arabisk media har man via mobil talat med två personer i helikoptern. Kanske hade dessa satellit telefoner.
Flera personer skall vara skadade efter den "hårda landningen vilket låter som ett fint ord för krasch.

Detta plus att det är minusgrader i området, gör att jag ger 18 procents överlevnadschans för presidenten.
Citera
2024-05-19, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Enligt uppgifter i arabisk media har man via mobil talat med två personer i helikoptern. Kanske hade dessa satellit telefoner.
Flera personer skall vara skadade efter den "hårda landningen vilket låter som ett fint ord för krasch.

Detta plus att det är minusgrader i området, gör att jag ger 18 procents överlevnadschans för presidenten.
Det hade varit spännande och veta vad det är för helikopter typ.
Citera
2024-05-19, 23:49
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Nja, de får Irans vice presidenten Mohammad Mokhber så länge..... om det nu godkänns av Irans såkallade "Supreme Leader", Ayatollah Ali Khamenei.

Enligt deras grundlag skall det sedan arrangeras val inom 50 dagar för att hitta en ny president.

Raisi skulle ha suttit till 2025 då det var bokat för nytt presidentval i Iran.

Men kom ihåg att allt måste fortfarande godkännas av Ayatollah Ali Khamenei i slutändan.

Fan då blir det nog en ny oskön president.
Citera
2024-05-19, 23:51
Medlem
HGs avatar
En intressant faktor med denna "olycka" är att både Irans president och utrikesminister flög i samma helikopter.

Det har ju avslöjats att Iran och US under förra veckan höll ett hemligt möte om att få situationen med Gaza/Palestina och Israel under kontroll.

Kan mycket väl tänka mig att det finns fraktioner i både Iran och Israel som inte tyckte att detta var någon bra ide...
Citera
2024-05-19, 23:52
Medlem
Bell 212 ska det tydligen vara. Liten helikopter för vip transport. Den ska kunna flyga IFR så borde inte krasch för lite dålig sikt.
Citera
2024-05-19, 23:56
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Det hade varit spännande och veta vad det är för helikopter typ.

Enligt uppgift skall det vara en Bell modell 212 som är tillverkad i US.

Inköpt av shahen av Iran innan 1979 så den har några år på nacken.

Antagligen har Iran problem både med reservdelar och underhåll av dessa 50-åriga helikoptrar.

Man kan undra varför inte presidenten flög ryskt??
Citera
2024-05-19, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Skulle va kul och veta vad det var för helikopter typ någon som vet vad iran använder för vip transport?
Enligt Al Jazzera är det en av de amerikanska Bell 212 som Iran lyckats hålla i drift.
Alla mekaniker lär redan sitta i säkert förvar hos revolutionen gardet.

Deras rester av flygvapnet som övertogs i samband med revolutionen 1979 innehöll mycket från USA.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bell_212?wprov=sfla1

Angående ev interna maktkampen är det mycket korruption bland högsta skiktet via kontroll av några mycket rika "välgörenhetsorganisationer" så kan vara något som inte handlat om omvärlden eller religionen.
Citera
2024-05-19, 23:59
Medlem
Citat:
Enligt uppgift skall det vara en Bell modell 212 som är tillverkad i US.

Inköpt av shahen av Iran innan 1979 så den har några år på nacken.

Antagligen har Iran problem både med reservdelar och underhåll av dessa 50-åriga helikoptrar.

Man kan undra varför inte presidenten flög ryskt??
Ja och så gammal helikopter IFR ska den klara hur som den ska inte krasha för lite dåligt väder dom ska kunna flyga med enbart instrument.
Och varför väljer man att flyga alls om det var så dåligt väder?
Citera
2024-05-20, 00:01
Medlem
Ratads avatar
De kanske borde ha trott lite mer på sin sagofarbror Allah?
Citera
2024-05-20, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Är det bergigt så är det stor chans att mobilnätet inte har täckning. De kan antagligen bara få en ungefärlig position mha av radarn. Om helikoptern hade en transponder vet jag inte.

Med dess förhållanden så ser jag det som en ganska stor chans att detta var en katastrofal crash utan överlevande.

Helikoptern är i alla fall hittad nu enligt nyheterna. Men jag ser inga uppgifter om överlevande.
Citera
2024-05-20, 00:04
Medlem
Skulle gissa att den inte hade transponder efter som den flög presidenten.
Men det är för otroligt för att det skulle vara en olycka helikoptrar klarar oväder utan problem tänk bara dom som flyger ut till oljeplattformar osv
Citera
2024-05-20, 00:09
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Hände inte något liknande för ett antal år sedan i Polen men då med ett flygplan och höga partitoppar ombord?
Hmm, det ringer en klocka nånstans. Piloterna var unga (32 o 36 år, har jag för mig) och vågade kanske inte opponera sig. Tät dimma var det också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in