2024-05-19, 10:13
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Det finns uppskattningar. Baserat på tidigare krig som det här skitlandet har varit involverade tidigare i. Jag tänker inte nämna några copiumsiffror, det är för våra älskade Rysstroll att göra. Men Ryssland är kört, ni skulle ha valt demokrati i stället för en diktator.

ryzzlands militärutgifter ligger nu i nivå med Sovjetunionens innan kollapsen pga kallakriget. Så behöver inte nödvändigtvis vara ett aktivt krig för "krigs ekonomi"

Finns väl inga tydliga gränser utan beror nog mest på hur bra kontroll man har på befolkningen o hot mot ledaren som ökar efter hand.
Citera
2024-05-19, 10:14
Medlem
leachs avatar
Verkar som vi fått en ny ubåt ⚡️⚡️⚡️AFU destroyed a sea minesweeper of the Russian Navy of the 266-M project "Kovrovets" — the Navy of the Armed Forces of Ukraine.
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1792105450571186381
Citera
2024-05-19, 10:15
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45-75Marlin
Helt galet att en liten drönare kan få em modern rysk stridsvagn att explodera på det viset?

T-80 feldesignad stridsvagn från första början. Du har ammunitionen på utsidan.. Men sedan det handlar troligen inte om en liten drönare, Jag kan tänka mig att dom har spänt på stridspetsen på ett raketgevär här. Så du får precisionen från en fpv-drönare med kraften från ett raketgevär, allt i ett billigt och överkomligt paket.
Citera
2024-05-19, 10:15
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
Vilket jävla dravel. Och så slänger de in lite kärnvapenhot och mumlar om att Finland står på tur i vanlig ordning. För att avnazifiera Ukraina måste Europa avnazifieras. Pfffh vilka tomtar.

Mest anmärkningsvärt är väl att det finns debattörer i fria världen som anser att Ukraina ska förhandla med gravt störda ryska psykopater som hävdar att de vann Kalla Kriget och att västvärlden förlorade andra världskriget. Det är liksom omöjligt att få till en seriös förhandling med en psykopat som ljuger så fort han öppnar munnen.
Citera
2024-05-19, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
En $500 drönare pulvriserar en rysk pansarvagn. Sicket djäkla skrot ryssen åker omkring i.

Start your day with another one annihilated 🇷🇺Russian T-80BV tank by the 🇺🇦Ukrainian 47th Mechanised Brigade in the Avdiivka direction.
BURN IN HELL🔥
https://x.com/GloOouD/status/1792081026140774852

Tyvärr är det så att med stridsspetsen kostar de upp mot och ibland till och med över 1000$ och oftast så krävs mer än 1 även om man inte alltid ser det på videon så jag skulle gissa att det i medel krävs 5 st vilket ger en uppskattad kostnad på 5000$. Fortfarande snorbilligt och otroligt väl investerade pengar. Att väst inte sätter upp drönarfabriker för fpv drönare samt tar fram en billigt välfungerande långdistansdrönare, massproducerade den och donerar till ukraina är otroligt konstigt. Det finns ju drönar initiativet men om jag förstår det rätt är det mest bara inköp och inte egenproducerade. Tänk om ukraina fått 200 långdistans drönare som kan gå 150 mil med 50 kg srängkraft om dagen eller ens i veckan. Bye bye russia.
Citera
2024-05-19, 10:29
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag tror det kan vara bra om det används på rätt sätt

Vi ser tydligt att Ryssland backar där de utsätts för press. Till exempel så har man flyttat de få krigsfartyg man har kvar bort från Krim

Kan Nato-trupp användas till någon liknande sak? Till exempel styrka upp odessa

Fredsbevarande trupp i västra och norra Ukraina exempelvis, så UA kan frigöra manskap framförallt från gränsen mot Vitryssland, hade ju varit en idé.
Citera
2024-05-19, 10:30
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Tyvärr är det så att med stridsspetsen kostar de upp mot och ibland till och med över 1000$ och oftast så krävs mer än 1 även om man inte alltid ser det på videon så jag skulle gissa att det i medel krävs 5 st vilket ger en uppskattad kostnad på 5000$. Fortfarande snorbilligt och otroligt väl investerade pengar. Att väst inte sätter upp drönarfabriker för fpv drönare samt tar fram en billigt välfungerande långdistansdrönare, massproducerade den och donerar till ukraina är otroligt konstigt. Det finns ju drönar initiativet men om jag förstår det rätt är det mest bara inköp och inte egenproducerade. Tänk om ukraina fått 200 långdistans drönare som kan gå 150 mil med 50 kg srängkraft om dagen eller ens i veckan. Bye bye russia.

EU har lovat 1 miljon drönare detta år, Ukraina har sagt att de kan producera upp till 2 miljoner drönare detta år, så det ska inte råda brist på de, kanske operatörer saknas, men jag tror de snart kommer vara helt automatiska, ai tar över helt.
Citera
2024-05-19, 10:36
Avslutad
Brand i oljedepå i Vyborg efter lite explosioner. Fascinerande långt från gränsen. Det är nästan 100 mil från Ukraina.

https://t.me/bazabazon/27889

Är det finnarna som avfossiliserar Ryssland?
Citera
2024-05-19, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av will242

Fast gratis om man skruvar loss den från en gammal rpg7 som ligger och rostar någonstans?
Citera
2024-05-19, 10:38
Medlem
Att stjäla och ljuga ligger djupt inrotat i ryska folksjälen. Ryska soldater visar stolt upp rysk soldatheder genom att plundra privat egendom i Vovchansk.

Russians in Vovchansk did what they do best - looting and robbing the homes of local residents…
https://x.com/UkrReview/status/1792099687446540608
Citera
2024-05-19, 10:55
Medlem
Jack.Elams avatar
Flygande Claymoreminor for the win.

https://www.reuters.com/world/europe/russia-says-ukraine-struck-crimea-with-atacms-60-drones-shot-down-oil-refinery-2024-05-19/
Citat:
TASS quoted an official at the refinery as saying the charges carried by the Ukrainian-launched drones were bigger than previous attacks and that they included steel balls.

Edit:
Nyheten kommer från Tass så jag utgår från att det är en direkt lögn, men det kan vara någonting nytt här...
Senast redigerad av Jack.Elam 2024-05-19 kl. 10:57.
Citera
2024-05-19, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Fast nä han är ju en oligark själv.

KGB-Putin är ingen oligark. Han kan snarare beskrivas som gudfadern i maffiaorganisationen med underbossar och oligarker under sig. Dessa betalar en viss procentsats i avgift på allt de lyckas stjäla av statliga medel, generera vinster i privata företag eller betala i beskydd för att deras företag inte ska konfiskeras av staten. Underbossarnas avgift till en gudfader brukar ligga på 50% av stölden eller vinsten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in