2024-05-13, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja och som sagt resonerar domstolarna lika. Att man får tåla lite tjafs som ordningsvakt.

Kroppskamera borde vara standard. Inte minst för ordningsvakternas egen skull.
Definitivt, internationellt så finns det ju massa berättelser där poliser blivit anklagade för våldtäkt/korruption och deras bodycams har varit deras räddning.

Den enda potentiellt negativa aspekten med bodycams är om man låter myndigheterna gå in för hårt med det hela och varje beslut kommer granskas med efterklokhet. Väldans lätt att se på videon och med facit i hand döma det hela. De måste ta beslut snabbt och ibland är beslutet kanske inte 100% det perfekta svaret.

Kroppskamerorna är även väldigt bra för att bekämpa korruption. Man kan som exempel googla runt och hitta videosamlingar av attraktiva kvinnor som försöker "förhandla" sig loss från sin böter/gripande. Så klart borde säg poliser stå upp mot denna lockelse... Men om de har en bodycam på sig, filmar ljud/video 24/7 och allt potentiellt sabotage kommer undersökas nogrant... Så ändras hela ekvationen och det är lättare för poliser/vakter att inte glida in i korrupt beteende.
Citera
2024-05-14, 09:53
Medlem
dart100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Beror lite på vad du skrek åt dem, kan tänka mig att det var något annat än "dra åt helvete" Hotar du en vakt är risken stor du blir mulad, sedan hotade du dem enligt dig själv. klart som fan du blir anmäld för det, vad tror du själv? Allt hot anmäls näst intill ovillkorligt, och det kommer du att åka på, särskilt om det finns vittnen.

Har aldrig arbetat som OV eller "Entrevärd" eller dyligt. Arbetat som vakt i andra sammanhang där man inte träffar på så många idioter, men visst, slåss du får du stryk, hotar du blir du anmäld där och då också, det ingår i rutinen. Funkar inte att hota folk som gör sitt jobb, då drar du alltid det kortaste strået och hamnar på lexbase.

Läs hela mitt inlägg innan du börjar tycka/tro saker ordningsvakterna provocerade och hotade mig och jag var dum nog att låta mig bli provocerad om det varit i dag och inte för mer än 30 år sen så skulle jag aldrig låtit mig bli provocerad.
Senast redigerad av dart100 2024-05-14 kl. 10:01.
Citera
2024-05-14, 09:57
Medlem
dart100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Domstolarna är helt enkelt på dörrvakters och snutars sida. Jämför när en ålderspensionär som skjuter en inbrottstjuv och är så rädd att han får en hjärtinfarkt får fyra års fängelse med när en snut med perfekt hälsa skjuter en person som egentligen inte var hotfull och går fri.

Ja så verkar det tyvärr vara.
Citera
2024-05-14, 20:26
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dart100
Läs hela mitt inlägg innan du börjar tycka/tro saker ordningsvakterna provocerade och hotade mig och jag var dum nog att låta mig bli provocerad om det varit i dag och inte för mer än 30 år sen så skulle jag aldrig låtit mig bli provocerad.

Haha, så det du diskuterar hände för mer än 30 år sen? Hur fan kan det vara relevant idag. Har hänt oerhört mycket i vaktbranschen på 30 år. Fanns massor med skit då som är utrensat idag. För 30 år sen har noll att göra med hur det är idag.
Citera
2024-05-19, 00:13
Medlem
dart100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Haha, så det du diskuterar hände för mer än 30 år sen? Hur fan kan det vara relevant idag. Har hänt oerhört mycket i vaktbranschen på 30 år. Fanns massor med skit då som är utrensat idag. För 30 år sen har noll att göra med hur det är idag.

Det är precis det frågeställningen är ...Om det är på samma sätt i dag att vakterna kan göra som dom vill för rätten håller alltid med dom ?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in