2024-05-18, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Äger MP eller nåt vänsterparti banken? Om inte har du inget att komma med, utan ekonomisk koppling blir ditt pladder sedvanlig associationsskuld och din argumentation faller i sandlådan, som vanligt bör tilläggas.

Självklart ska JAK granskas som alla andra banker, vilket också gjorts av DN m.fl. medier.

Och du! glöm inte bort storbankernas övervinster när du vevar efter luft.

Det är medlemmarna som äger banken.

Skall vi gissa att de är många miljöpartister och sympatisörer bland de som nyttjar den banken?

Kolla styrelsen till att börja med.. och ledningen... vilka är de? Det är jääävligt grönt.
Citera
2024-05-18, 20:45
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Återigen klappträ, vem äger banken? VEM?

Självklart ska alla banker, företag granskas, inget jag motsätter mig, läs mitt förra inlägg igen och rotera.

Vet inte vart du vill komma.
Är det en tröst för dig att de som förlorar på detta är medlemmar?
Är det en tröst för dig att fackmedlemmar blir blåsta av fackpampar?
Är det en tröst för dig att knegare får slita ont för att göda parasiter?

Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
På vilket sätt? Utveckla.

Din citerade text förstår jag inte vad det har att göra med något som jag skrivit.... mycket otydligt vad du vill säga med den

"Silicon Valley bank är ett exempel", vilket var helt fel av dig.
Kunderna förlorade inget. Zigge har redan påtalat det för dig.

Citatet är min fråga till alla. Rör ej dej specifikt.
Citera
2024-05-18, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
MP promotar?
JAK genomsyras för fan av MP och miljörörelsen!

https://www.jak.se/documents/255/stammohandlingar_arsstamma_2022.pdf

Styrelseledamot
PÅGÅENDE MANDAT
Lisa Birgittasdotter (1987) Göteborg. Medlem i JAK 2012,
Lisa brinner för miljö och jämlikhet. Hon är politiskt aktiv och medlem i JAK
under tio år.

Anna Hansson (1974) bosatt i Alingsås. Medlem i JAK sedan 2021
Kommunstyrelsen och kommunfullmäktige i Alingsås och gruppledare för
Miljöpartiet

Aaron Tuckey (1992), född i Australien, sedan sex år bosatt i Sverige och nu i Stockholm.
Medlem i JAK 2021
Sysselsättning: Aaron är för närvarande anställd som projektledare och klimatanalytiker på
naturvårdsverket i Stockholm.
Erfarenhet och förtroendeuppdrag: Aaron har tidigare varit bland annat kursassistent på
Centrum för miljö- och utvecklingsstudier på Uppsala universitet.

Kerstin Lönngren (1943) bosatt i Huddinge. Medlem i JAK sedan 2005.
Sysselsättning: Kerstin är sedan några år pensionär och ägnar sin tid åt sina nio barnbarn och
– inte minst för deras skull – olika engagemang inom miljörörelsen i vid bemärkelse. Dit
räknar hon även JAK

Michael Softić (1983) bosatt i Mölndal. Medlem i JAK sedan 2007.
Politiskt förtroendevald i Mölndals kommun, ersättare i
Tekniska Nämnden, samt styrelseledamot i Miljöpartiet Mölndal

Ulla Kedbäck (1948) Bosatt i ekoby på Orust. Medlem i JAK sedan 1998.
Sysselsättning: Ulla är pensionär sedan några år. Aktiv som kommunpolitiker för Miljöpartiet
de gröna med uppdrag i kommunfullmäktige och nämnder

Tack för genomgången!
Citera
2024-05-18, 20:46
Medlem
HRCs avatar
Men hur kan FI anse att det vore farligt om JAK kraschade? De är skyldiga medlemmarna 83 miljoner, det är ju ingenting i sammanhanget. Är väl inte ens en dags vinst för storbankerna. De gör miljardvinster varje kvartal.

Om JAK gick omkull vore väl det ett problem endast för de närmast sörjande, alltså de medlemmar som har pengar innestående?

Citat:
Finansinspektionen har förbjudit JAK att göra en fullskalig återbetalning – på grund av risken för att banken går under, vilket kan skada hela det finansiella systemet.

Helt obegripligt.
Citera
2024-05-18, 21:05
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Helt obegripligt.[/quote]

Instämmer. Helt obegripligt att det finansiella systemet skulle kollapsa för att en liten sketbank som är skyldig 83 miljoner skulle stjälpa allt. Trams för att de som styr är själva gröna idioter. Storbankerna (som jag själv får ta del av utdelningarna av) har ju höjt sina kvartalsvinster från 5 miljarder till 10 miljarder på några år.
Citera
2024-05-18, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Nu var det inte frågan om ifall ränta är en avgift, utan om en avgift är ränta.
Vilket det inte är men det fick du väl inte lära dig i zigenarskolan din mamma betalade för med avsugningar.

Sharia gör som du föreslår i princip. De har räntefria lån.

I muslimska länder får bankerna en del av företaget mot en del av vinsten. Fiffigt va?

Det kallas aktiebolag i våra länder. De kallar det murabaha

Citat:
Kan man ta lån utan ränta inom islam?

På JAK-banken kan muslimer låna pengar utan att betala ränta. Kunderna får ingen inlåningsränta på insatta pengar, och banken tar inte heller ut någon utlåningsränta. Men då det ses som haram att låna pengar kan inte alla muslimer ta lån på banker som inte har ett räntesystem.

Det var ju synd även inom kristendomen förr i tiden. Så man lät judarna sköte det hela. Det är också ett sätt.
Citera
2024-05-18, 21:39
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRC
Men hur kan FI anse att det vore farligt om JAK kraschade? De är skyldiga medlemmarna 83 miljoner, det är ju ingenting i sammanhanget. Är väl inte ens en dags vinst för storbankerna. De gör miljardvinster varje kvartal.

Om JAK gick omkull vore väl det ett problem endast för de närmast sörjande, alltså de medlemmar som har pengar innestående?

Helt obegripligt.

Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRamsteiner

Instämmer. Helt obegripligt att det finansiella systemet skulle kollapsa för att en liten sketbank som är skyldig 83 miljoner skulle stjälpa allt. Trams för att de som styr är själva gröna idioter. Storbankerna (som jag själv får ta del av utdelningarna av) har ju höjt sina kvartalsvinster från 5 miljarder till 10 miljarder på några år.

Men va fan!!!
När ska ni sluta lita på journalistalster som sanningar?

Citat:
"Finansmarknadsminister Niklas Wykman säger att det ”inte går att reglera bort all risk” för kunderna, men anser att det i Sverige redan finns omfattande krav på bankernas buffertar och motståndskraft av olika slag.

Hur ser du på risken för att krasch för en mindre bank kan utlösa problem för hela det finansiella systemet i Sverige?

– Det har vi system för att hantera. Och att vi skulle få en omfattande finansiell instabilitetssituation baserat på detta, det är inte troligt."

JAK ska bara följa samma regler som andra banker. Inga specialregler för att de är små.

EDIT:
Fy fan va falska de är!
Citat:
Hos oss är dina pengar trygga
Vi erbjuder ett antal olika konton för olika ändamål. Alla våra inlåningskonton skyddas av den statliga insättningsgarantin

https://www.jak.se/
Senast redigerad av gofigur 2024-05-18 kl. 21:44.
Citera
2024-05-18, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRC

Helt obegripligt.

Det beror väl på hur många medlemmar det är?

Så är regler om eget kapital samma för alla bankverksamheter.

Men du har rätt. Skit i fattigpensionärerna som får se sitt lilla kapital förintas. Det drabbar ju inte dig, eller hur?
Citera
2024-05-18, 22:03
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är medlemmarna som äger banken.

Skall vi gissa att de är många miljöpartister och sympatisörer bland de som nyttjar den banken?

Kolla styrelsen till att börja med.. och ledningen... vilka är de? Det är jääävligt grönt.

Bra! Du utvecklas, upptäcker nya fenomen i vårt samhälle även om du inte når riktigt ända fram.
Jag kan inte se några problem om en medlemsägd bank konkar, så länge ägarna hålls direkt ansvariga är det faktiskt inte mitt eller ditt problem, allt är som det ska.
Jag kan inte säga det samma om storbankerna som du uppenbarligen tycker är ett mindre problem. Först och främst är storbankerna juridisk person d.v.s. personlig koppling till ägandet saknas, inte bra. Men som alltid finns staten där när det skiter sig.
Jag som trodde att sverigedemokrater tyckte om ansvar, men ack nej, de är ett pack med stövelslickare beredda att skattefinansiera företagens utsvävningar.
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Vet inte vart du vill komma.
Är det en tröst för dig att de som förlorar på detta är medlemmar?
Är det en tröst för dig att fackmedlemmar blir blåsta av fackpampar?
Är det en tröst för dig att knegare får slita ont för att göda parasiter?
Japp, bättre med en medlemsägd bank än storbanker när det skiter sig. Är du månne en sådan där globalist som man har hört talas om?

Du kan rotera.
Citera
2024-05-18, 22:42
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Menar du att ett medlemskap i ett kooperativ är att jämföra med företagsägande?

Det är olika saker självklart.

Om man äger aktier är det självklart man riskerar sitt kapital vid en konkurs. Går det bra får man utdelning, och det brukar slås upp i rubriker när den är hög. Det anses omoraliskt hur bankerna delar ut miljarder.

Kooperativ brukar väl ofta vara ekonomiska föreningar och likheten mellan ett AB och en ekonomisk förening är stor.
JAK är f ö en ekonomisk förening.

Vid en konkurs blir medlemmarna av med det kapital de satsat i föreningen, precis som ägarna i ett AB.

Detsamma gäller om kooperativet drivs som en ideell förening.

En konkurs beror på att en organisation inte kan betala sina skulder, och kan man inte det så kan inte heller ägarna få ut några pengar.
Citera
2024-05-18, 22:56
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Bra! Du utvecklas, upptäcker nya fenomen i vårt samhälle även om du inte når riktigt ända fram.
Jag kan inte se några problem om en medlemsägd bank konkar, så länge ägarna hålls direkt ansvariga är det faktiskt inte mitt eller ditt problem, allt är som det ska.
Jag kan inte säga det samma om storbankerna som du uppenbarligen tycker är ett mindre problem. Först och främst är storbankerna juridisk person d.v.s. personlig koppling till ägandet saknas, inte bra. Men som alltid finns staten där när det skiter sig.
Jag som trodde att sverigedemokrater tyckte om ansvar, men ack nej, de är ett pack med stövelslickare beredda att skattefinansiera företagens utsvävningar.

Japp, bättre med en medlemsägd bank än storbanker när det skiter sig. Är du månne en sådan där globalist som man har hört talas om?

Du kan rotera.
JAK är en ekonomisk förening, och därmed en juridisk person.

Vid en konkurs kan en styrelse åka på rejält med däng om man - kortfattat uttryckt - misskött sig.
I en större organisation är det inte ovanligt med att de större ägarna är representerade i styrelsen, så skiten i fläkten stänker även på dem.

Storbankerna har ägare och de blir av med allraminst de aktier man äger och därmed pengarna man bundit i dessa.
Citera
2024-05-18, 23:13
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Svenska Riksbanken och FI ställer högre krav på eget kapital än ECB och FED. Ganska mycket högre faktiskt.

Ja Riksbanken ställer sen krav på skattebetalarna när de på grund av kompetensbrist och ideologiskt färgade transaktioner inte själva når upp sina egna krav på eget kapital.

JAK har väl aldrig krävt att skattebetalarna skall betala något för dem vad jag vet.

Att affärsbankerna inte skulle ha kostat Sverige någonting är inte sant. Aldrig nånsin har svenskarna haft så stora skulder som nu, och bankernas andel av BNP har väl aldrig varit större.

Att bankerna som var på fallrepet i början av 90-talet inte tilläts gå i konkurs och insättningarna ingått som vanliga fordringar i ett konkursbo var ett stort politiskt misstag. Inte vara för hur de kunnat roffa åt sig alltmer av BNP, utan också genom det politiska inflytande de skaffat sig genom "too big to fail".

JAK har som sagt vad jag vet inte kostat skattebetalarna en krona, och inte heller har de tagit något politiskt punggrepp på staten. Hederliga människor.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2024-05-18 kl. 23:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in