2024-05-18, 10:24
Medlem
Hegamons avatar
Swedbank nekade mig överföra pengar till Interactive Brokers som är en större internationell plattform för handel med aktier. https://www.interactivebrokers.com/en/home.php

Swedbank säger att sajten är listad som ej tillförlitlig och att pengatvätt misstänks. Jag tycker det verkar dumt eftersom plattformen är internationellt erkänd. Tyvärr måste jag hitta ett alternativ. Vilket alternativ föreslår du? Jag vill kunna daytrada på NASDAQ. Jag tror att Avanza inte säljer alla NASDAQ-aktier, så därför går det alternativet bort.

Synd för jag har skapat en användare i Interactive Brokers och gjorde så för jag tyckte avgifterna vid daytrading var fördelaktiga gentemot andra plattformar. Kanske någon annan bank i Sverige är mera tillmötesgående?
Senast redigerad av Hegamon 2024-05-18 kl. 10:27.
Citera
2024-05-18, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Swedbank nekade mig överföra pengar till Interactive Brokers som är en större internationell plattform för handel med aktier. https://www.interactivebrokers.com/en/home.php

Swedbank säger att sajten är listad som ej tillförlitlig och att pengatvätt misstänks. Jag tycker det verkar dumt eftersom plattformen internationellt är erkänd. Tyvärr måste jag hitta ett alternativ. Vilket alternativ föreslår du? Jag vill kunna handla med NASDAQ. Jag tror att Avanza inte säljer alla NASDAG-aktier, så därför går det alternativet bort.

Synd för jag har skapat en användare i Interactive Brokers. Kanske någon annan bank i Sverige är mera tillmötesgående?

Skaffa en annan bank med så som revolut etc, för över pengar från Swedbank dit och sen använd den andra banker för att överföra till Interactive Brokers
Citera
2024-05-18, 10:37
Medlem
OtherBarrys avatar
Förklara att du vill genomföra din transaktion eller så kommer du att säga upp samtliga engagemang hos Swedbank.

Varför vara kund hos ett företag som inte tillåter dig att göra de överföringar du önskar?
Citera
2024-05-18, 10:58
Medlem
Byt bank först och främst, dom här maffiametoderna ska du inte acceptera.
Citera
2024-05-18, 17:45
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vembryrsigfan
Skaffa en annan bank med så som revolut etc, för över pengar från Swedbank dit och sen använd den andra banker för att överföra till Interactive Brokers
Om de inte öppnat upp igen så har Swedbank stoppat överföringar till Revolut också. Jag har fört över pengar den vägen men plötsligt var det stopp. Enligt Swedbank berodde det på att Revolut börjat med kryptohandel, vilket är märkligt att Swedbank ska bry sig om då det inte är olagligt att handla med krypto.

Det funkar ändå genom att göra en kortbetalning. Tydligen bryr de sig inte om vad man betalar med sitt kort, men banköverföring gick de inte med på. Detta var ett tag sedan så har de öppnat möjligheten till banköverföring igen får ni gärna rätta mig. Jag har inte provat igen.
Citera
2024-05-18, 18:14
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon

Swedbank säger att sajten är listad som ej tillförlitlig och att pengatvätt misstänks. Jag tycker det verkar dumt eftersom plattformen är internationellt erkänd. Tyvärr måste jag hitta ett alternativ. Vilket alternativ föreslår du? Jag vill kunna daytrada på NASDAQ. Jag tror att Avanza inte säljer alla NASDAQ-aktier, så därför går det alternativet bort.

Synd för jag har skapat en användare i Interactive Brokers och gjorde så för jag tyckte avgifterna vid daytrading var fördelaktiga gentemot andra plattformar. Kanske någon annan bank i Sverige är mera tillmötesgående?

Vilken betalningsmetod prövade du?
Citera
2024-05-18, 18:21
Medlem
Man har kunnat läsa på Flashback genom åren om Swedbankens kunders olika problem och ändå dyker det upp nya trådar om nya
problem..BYT BANK FÖR HELVETE!
Citera
2024-05-19, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Man har kunnat läsa på Flashback genom åren om Swedbankens kunders olika problem och ändå dyker det upp nya trådar om nya
problem..BYT BANK FÖR HELVETE!
Märkligt ändå och krypto är ju inget nytt direkt.
Att de skulle förbjuda en överföring till Interactive Brokers? Är det något jag inte förstår här?
Är ju helt reko!?

https://www.investing.com/brokers/reviews/interactive-brokers/
Senast redigerad av Truefighter 2024-05-19 kl. 14:06.
Citera
2024-05-19, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Märkligt ändå och krypto är ju inget nytt direkt.
Att de skulle förbjuda en överföring till Interactive Brokers? Är det något jag inte förstår här?
Är ju helt reko!?

https://www.investing.com/brokers/reviews/interactive-brokers/
Känner väl till Interactive Brokers..misstänker att överföringen nekas pga.det är amerikansk firma..då kan man i teorin gömma framtida utdelningar från svenska skattemyndigheter.
Lättare att öppna aktiekonto på Degiro,Lynx eller eToro och skicka stålarna genom appen Wise dit från ditt bankkonto
Citera
2024-05-19, 23:37
Medlem
Om Swedbank verkligen har spärrat IBKRs svenska bankgiro så är det kanske enklast att låta pengarna först gå genom någon av våra kostnadsfria svensk fintechbanker som Lunar eller Rocker genom en vanlig bank- eller Swishöverföring.

Du kan öppna ett konto på en mindre ohederlig svensk gammelbank som ännu inte har omyndigförklarat sina egna kunder och helt enkelt flytta över dina pengar dit.

Skandia och Marginalen Bank har också helt kostnadsfria svenska bankkonton med Internetbank där du kan betala dina räkningar och därför kan sätta in pengar på IBKRs bankgiro.

Du kan också föra över pengarna till Revolut och göra en banköverföring därifrån direkt till IBKR.

Det bästa är dock alltid att göra överföringen i svenska kronor och växla till amerikanska dollar hos IBKR.

Hos IBKR betalar du nämligen enbart en fast valutaväxlingsavgift på $2 när summan motsvarar max $100 000.

Kan du gissa varför våra svenska ockerbanker har skitit på sig och är livrädda för den internationalisering och globalisering som de i alla tider har förespråkat...
Senast redigerad av godmannen 2024-05-19 kl. 23:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in