• 1
  • 2
2024-05-13, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robiniskogen
tackar
Glöm inte rätt fett till glidpinnarna

Bromsfett eller silikonfett, absolut inget annat

Kopparpasta bakom bromsbeläggen

När du är klar med bilen upphissad pumps bromspedalen, släpp och Kolla om hjulen rullar fritt, du kan testa med motor av och på

Om något av hjulen kärvar kan det vara roatiga bromsok eller gamla bromsslangar
Senast redigerad av usr1 2024-05-13 kl. 17:53.
Citera
2024-05-13, 20:37
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piiluu
Det märker man om man byter bromsar.

Vissa gör det, andra gör det inte. I detta fallet har man helt uppenbart inte gjort det.
Citera
2024-05-14, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piiluu
Bromsa riktigt hårt så att allting sätter sig!
Åk ut en tur på någon väg med lite trafik, men var uppmärksam på medtrafikanterna, kör några km på 2:an med vänsterfoten på bromspedalen.
Kör så det ryker från bromsarna.
På detta sätt svettas bromsbeläggen ut all eventuell fukt och skivorna/trummorna blir ordentligt putsade.

Så gjordes förr före bromsprovet i samband med typprovningen av bilar på Malmby flygfält.
Rekommenderas på det bestämdaste före registreringsbesiktning och prov i rullbromsprovare.

På mina hobbybilar, som inte körs så mycket, gör jag samma sak före bilprovningsbesöket.

En mycket ovanlig orsak till ojämna bromsar kan vara att bromsslangen "löst upp sig" invändigt så att det bildats "proppar" av det gummi som lossnat från corden.
Brukar mest yttra sig i att berört hjuls bromsar "ligger på" och inte släpper med det samma.
Citera
2024-05-14, 20:27
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Åk ut en tur på någon väg med lite trafik, men var uppmärksam på medtrafikanterna, kör några km på 2:an med vänsterfoten på bromspedalen.
Kör så det ryker från bromsarna.
På detta sätt svettas bromsbeläggen ut all eventuell fukt och skivorna/trummorna blir ordentligt putsade.

Så gjordes förr före bromsprovet i samband med typprovningen av bilar på Malmby flygfält.
Rekommenderas på det bestämdaste före registreringsbesiktning och prov i rullbromsprovare.

På mina hobbybilar, som inte körs så mycket, gör jag samma sak före bilprovningsbesöket.

En mycket ovanlig orsak till ojämna bromsar kan vara att bromsslangen "löst upp sig" invändigt så att det bildats "proppar" av det gummi som lossnat från corden.
Brukar mest yttra sig i att berört hjuls bromsar "ligger på" och inte släpper med det samma.

Det där var en bra idé förr, när man hade lite ovala bromstrummor och asbestbelägg. Med moderna skivbromsar är risken större att det gör skada än nytta. Ryker det från bromsarna är risken stor att skivorna blir skeva eller att beläggen blir glasade.
Har man gjort ett ordentligt jobb när man byter bromsar behöver bromsarna inte "köras in", de funkar som de ska direkt. Har bilen stått ett tag så att bromsskivorna är rostangripna så bromsar man bort detta genom en eller två halvhårda inbromsningar, mer behövs inte.

Många besiktningstekniker av den gamla skolan gjorde detta för att "hjälpa" kunder med ojämn bromsverkan, men de flesta har fått lära sig av med detta ofog.
Citera
2024-05-14, 20:43
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
0,7 v 1,8 h

vad kan orsaka en sån stor skillnad? volvo s60, nya bromsskivor?

Det betyder att oket inte glider på glidpinnarna. Bara det innersta belägget som kolven trycker på, tar.
Det yttre kommer aldrig fram till skivan.

Bytte du skivor själv eller lät du en annan klant göra jobbet?
Citera
2024-05-14, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det betyder att oket inte glider på glidpinnarna. Bara det innersta belägget som kolven trycker på, tar.
Det yttre kommer aldrig fram till skivan.

Bytte du skivor själv eller lät du en annan klant göra jobbet?

bilen har inte haft reperation mellan besiktningar.
Citera
2024-05-15, 10:04
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
bilen har inte haft reperation mellan besiktningar.

OK, Om du tar bort beläggen men har oket kvar så ska du kunna röra oket inåt/utåt.
Klaras den testen så är det enda jag kan tänka mig att bromsreduceringen har pajat.

För att inte bakhjulen ska låsa sig före framhjulen så finns en reduceringsventil som hindrar det. Den känner även av hur tungt bilen är lastad.

https://www.autodoc.se/reservdelar/b...0137/volvo/v60
Citera
2024-05-15, 10:11
Medlem
Citat:
OK, Om du tar bort beläggen men har oket kvar så ska du kunna röra oket inåt/utåt.
Klaras den testen så är det enda jag kan tänka mig att bromsreduceringen har pajat.

För att inte bakhjulen ska låsa sig före framhjulen så finns en reduceringsventil som hindrar det. Den känner även av hur tungt bilen är lastad.

Jag upptäckte vid hjulskiftet i år att ena bakhjulet i princip hade noll bromsverkan. Visade sig bero på att p-bromsarmen inte fjädrade tillbaka som den skulle. Efter att smörjt och motionerat den så funkade allt som det skulle igen.
Citera
2024-05-15, 10:12
Medlem
Tips:
Slipa av lite på plåten (runt hakarna där de rör sig i oket). det gör att de ej fastnar litka lätt.
Jag har alltid gjort så, funkat bra för mig.
Kolla även så ingen haft sönder bälgarna runt kolven, då rostar de ihop o kommer att fastna.
(Byt OK isf)
Citera
2024-05-15, 12:59
Medlem
Citat:

Men hallå!!!!
Ingen bil med ABS-bromsar har lastkännande bromsbegränsningsventil!!!!!!
Citera
2024-05-18, 01:23
Medlem
Citat:
Men hallå!!!!
Min Renault Master har både ABS och lastkännande ventil.
Senast redigerad av Gissa vem 2024-05-18 kl. 01:25.
Citera
2024-05-18, 13:29
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Men hallå!!!!

Så bromsreduceringen jag länkade till är fejk?

Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Min Renault Master har både ABS och lastkännande ventil.

Tänkte väl det. Jag tror t.o.m att alla har det. Tack och lov har jag inte ABS på min årsmodell. Kom året därpå men på den finns bromsreducering ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in