2024-05-18, 10:34
Avslutad
Jag har använt bitar av armeringsjärn som offerjärn men läste nyss ett inlägg på ett betalforum som lät intressant.

Citat:
As a sacrificial object I don´t use steel as it is really "sacrificed" after time - will rust and damaged. Better is carbon rod which just attract rust and this rust from carbon rod can be easily cleaned up.
Carbon rod I bought from model store where is using to build air/car models.

https://classiccampstoves.com/threads/electrolysis-baths-questions.54194/

Finns det någon fördel att använda kolstav mer än att, som jag förstår det, att den kan återbrukas över lång tid? Det bildas ju någon svartbeläggning på föremålet som man vill ha bort rosten ifrån. Minskas den här beläggningen om man använder kolstav?

Jag använde sist avjoniseratvatten och ingen elektrolyt för att försöka minimera beläggningen men jag tyckte det var som vanligt.
Citera
2024-05-18, 11:11
Medlem
Eponumoss avatar
”Offerjärn”?

Menar du galvaniserad?
Citera
2024-05-18, 11:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
”Offerjärn”?

Menar du galvaniserad?

Med offerjärn menar jag den biten man kopplar till anoden (+) dvs där jag vanligtvis kopplar till en bit armeringsjärn om jag tex ska sänka ned en skiftnyckel (som jag kopplar till minus) i ett elektrolysbad som jag vill få bort rosten på. Denna bit armeringsjärn kommer rosta sönder över tid. Det gör så klart ingenting men jag får för mig att det blir mer mineraljoner i vattnet och mer svart beläggning på skiftnyckeln än om man skulle köra med kolstavar. Dock bara en spekulation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in