2024-05-18, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majblommeneger
Miniräknare är för numerisk beräkning. Matematik är i regel symbolisk hantering av ekvationer och storheter, och man ska då inte göra sig beroende av miniräknare för "kontroll". Sträva istället efter noggrannhet i härledning och beräkning.
Men hur ska jag då veta att jag räknat rätt? Hur får jag respons på att svaret jag räknat ut på egen hand är korrekt?
Citera
2024-05-18, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Du måste göra skillnad på att lära dig och att inte fuska.

Att inte fuska innebär bara att du inte bryter mot de regler någon godtycklig person eller organisation har satt upp.

För att lära dig finns det mängder av metoder och processer.

Jag förespråkar en där du undviker miniräknare och annat maskinellt stöd och istället lär dig matematikens språk och framförallt lär dig tänka matematiskt.

Det kommer göra att din hjärna och ditt matematiska intellekt utvecklas dramatiskt bättre än om du använder apparater, även om dessa endast är för att kontrollera en uppgift.

Men hur får jag då respons på att jag räknat rätt? När jag gjort allt på egen hand och sen har mitt eget svar framför mig?
Citera
2024-05-18, 08:47
Avslutad
Vad är din fråga? Är du orolig för att den träning du fick av att räkna ut en uppgift på något sätt "neutraliseras" av att du använder en miniräknare till samma uppgift efteråt?

Tror du kan räkna ut svaret på den frågan på egen hand och utan miniräknare
Citera
2024-05-18, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Varför ljuger du för?

Stephen Hawking är känd för att just ha undvikit miniräknare och för hans enorma kapacitet för massiva komplicerade uträkningar i huvudet.

Han använde definitivt inte miniräknare när han lärde sig matematik.
Men det är ju det jag strävar efter. Att räkna på egen hand tills jag har svaret framför mig!
Citera
2024-05-18, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vad är din fråga? Är du orolig för att den träning du fick av att räkna ut en uppgift på något sätt "neutraliseras" av att du använder en miniräknare till samma uppgift efteråt?

Så du anser inte att det är fusk att kontrollera det svar man redan räknat ut?
Citera
2024-05-18, 08:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Så du anser inte att det är fusk att kontrollera det svar man redan räknat ut?
Fusk är när du bryter mot ett regelverk.

Så länge du inte tävlar mot andra människor på något sätt skulle jag säga att det inte går att fuska. Du bestämmer dina egna regler.
Citera
2024-05-18, 08:52
Medlem
Citat:

Men jag använder inte miniräknare till att räkna ut saker, utan för att enbart kontrollera det jag redan räknat ut.
Citera
2024-05-18, 08:53
Avslutad
Citat:
Men jag använder inte miniräknare till att räkna ut saker, utan för att enbart kontrollera det jag redan räknat ut.
Ok
Citera
2024-05-18, 08:54
Medlem
Citat:
Fusk är när du bryter mot ett regelverk.

Så länge du inte tävlar mot andra människor på något sätt skulle jag säga att det inte går att fuska. Du bestämmer dina egna regler.

Men hur kontrollerar jag svaret jag räknat ut? Hur får jag respons på att det är korrekt?
Citera
2024-05-18, 08:55
Avslutad
Citat:
Men hur kontrollerar jag svaret jag räknat ut? Hur får jag respons på att det är korrekt?
Miniräknare
Citera
2024-05-18, 08:56
Medlem
Paleoketovors avatar
Citat:

Varifrån hämtar du uppgifterna? Brukar komma med facit av något slag.

Det mesta i matematik kan inte "kontrolleras" med miniräknare.
Citera
2024-05-18, 09:02
Medlem
Studioworkss avatar
Själv kontrollerar jag allt jag gör med en rejäl abakus.
Lite irriterande när jag kollar kvittot i kassakön men det får man ta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in