Citat:
Ursprungligen postat av
Teu
Många frågor så här på morgonen.
Nåväl, min take;
Truppen är inte nödvändigtvis svag, men vissa lagdelar och vissa positioner är riktigt usla. Vi har dock många skador (ingen ursäkt förvisso, men..), och man hade kanske hoppats att Milo, som är en av ligans bästa försvarare när han är hel, skulle kommit till spel men han är nog dessvärre fotbollsinvalid.
Celina var riktigt arg i halvtid mot Elfsborg, men det ser jag snarare som ett sundhetstecken. I övrigt har det inte funnits några problem vad jag vet.
De enda svenska tränarna jag hade kunnat se gå in och höja nivån i nuläget är Rydström, KoT, eller Jens Gustafsson. Jag ser dock inte det som realistiskt att någon av dessa skulle röra på sig. Får väl bli något utländskt namn om det blir något byte med andra ord.
Vad som behövs in i nuläget beror så klart på vilka som lämnar. Pittas och Modesto kan nog komma att röra på sig, och kommer absolut behöva ersättas. Om vi dock förutsätter att ingen lämnar kommer vi tveklöst behöva få in en hygglig mittback, vänsterback, och kanske även defensiv mitt/målvakt om Diawara inte kan ta över från Nordfeldt.
Jag tror inte Berg hänger så löst nu. Får han ett erbjudande rör han sig.
Om förra hösten var "rädda" och nu försöker han bygga upp ngt så kan det kanske svaja ett tag. Men just nu gör motståndarna mål på allt.
Elfsborg 6 mål (xG 1.8 varav en straff 0 8)
Sirius 3 mål (xG 1.3)
Norrköping 2 mål (xG 0.9)
Malmö 5 mål (xG 1.9)
Något har hänt jämfört tidigare, det är lätt att hänga backlinje och målvakt. Jag tycker dock att det hänger på spelsystemet med bara två på mitten. När de dessutom är Celina och Salétros så saknas försvaret framför mittbackarna.
Skadorna är kanske ingen ursäkt men en förklaring. Startelvan är inte oäven men få alternativ och ngn som bidrar med sund konkurrens.
Att spelarna bråkar kan garanterat vara sunt om man sedan går vidare tillsammans. Börjar man gnälla istället för att peppa varandra vid misstag finns stor risk för rädsla mer än mod och laget faller isär.
Helgens derby tror jag är viktigt att inte förlora för såväl Bajen som AIK. Kryss vore logiskt då, men jag gissar att ett av lagen förlorar med 3-0.
Edit: om det inte blir publikhaveri och bägge förlorar med 3-0.