2024-05-17, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Du har hamnat snett i det här. Zelenskyj är skurken.

Personligen tycker jag att Zelensky sköter det jobb han är satt att sköta på ett riktigt bra sätt - det är ingen lätt situation. Sen kan man såklart ha synpunkter på enakildheter eller störa sig på t ex hans framtoning. Men tror man på riktigt att han är "skurken" är man ta mig fan helt efterbliven. Och om man tror sig kunna övertyga människor i den fria världen om det så är man verkligen obeskrivligt puckad. Vem knyter dina skor?
Citera
2024-05-17, 23:22
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Delar inte din optimism hoppas jag har fel.

Det fascistiska kreml har bundit sig hårt vid masten samtidigt som skeppet sakta går i kvav.

Det är ingen optimism ifrån min sida.., utan mera cynism..

Säg nu hypotetiskt, att Putin är villig att lämna tillbaka ca. hälften utav det han har tagit idag. Mot att han även får en springnota för allt vad ryssarna har bombat till grus. Det får väst ta hand om.

Något sådant tänker jag.., att vad det är vad kommer att läggas fram. Inte accepteras..
Senast redigerad av Snapcount 2024-05-17 kl. 23:29.
Citera
2024-05-17, 23:30
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Historien kommer att döma honom stenhårt.
Inte bara historien, vi som lever nu har dömt ut han. Dom enda som hyllar honom nu är betalda troll som går hårt ut mot sunt förnuft och logik. Men men, man är inte diktator om man inte ställer till med lite oreda. Putler och hans anhang är rätt så duktiga på det.
Citera
2024-05-17, 23:31
Medlem
Varför är det skillnad på Cuba-krisen och Ukraina?
Blev nästan krig när Sovjet hade missiler på Cuba!
Nu pratas det öppet om Ukrainas möjlighet att nå Ryssland.
Citera
2024-05-17, 23:35
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Är det jobbigt när verkligheten kommer ifatt? De är alltså inte RT eller TASS som är källan utan The American Conservative.

Du länkar till en artikel ifrån dec. 2022..?

Kom igen nu för f-n...

(o köp nu aktier, fondandelar i alla dessa företag.., "börskungen")
Citera
2024-05-17, 23:38
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepyJoe
Jag har inte skrivit något om att Ryssland tänker ta Kharkov. Jag skrev att det låter på Zelensky som om han tänker ge upp Kharkov.

Problemet här är att du är en idiot och säger idiotiska saker, till och med direkta lögner. Så om du säger A så menar du B och vi andra normalt funtade människor undrar vad du vill och menar. Som Rysstroll räknat, så ger jag dig tumme upp. Du är underbart genomskinlig. Men samtidigt, du är ett Rysstroll, hela din existens går ut på att göra andra människors liv sämre. Det är någonting som är dåligt.
Citera
2024-05-17, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Faran med allt detta är nog inte psykologisk, utan snarare att man riskerar att träda in i en verklighetsförvrängande dimma som sätter dom kritiska fakulteterna ur spel.

Till exempel så vore det likaledes vansinnigt att tro att Ryssland kan ge sig på och erövra NATO-länder i öst som det är att hoppas på att Ukraina kan vinna ett utnötningskrig med Ryssland och ta tillbaka sina (i praktiken förlorade) landområden i syd och öst. Ekvationen gällande en sådan kamp är nämligen tämligen enkel — manskap och materiel, faktorer som efter 2023 favoriserar Ryssland.

Samtidigt så är också Ryssland, nu som då, korrupt och ett betydande hot mot stabiliteten i östra Europa så länge dom tror att deras säkerhetsriktlinjer ger dom rätt att unilateralt agera med vapenmakt om man inte går dom till mötes med eftergifter som bygger på att Ryssland/Putin fortfarande är Sovjetunionen.

Det finns inga tecken på att Ryssland har ambitioner utöver att hålla NATO utanför Ukraina. Att östra Europa skulle vara hotat är mer propaganda från USA för att få europeerna att gömma sig under USA:s NATO-kjol.

Men oavsett vad enskilda medborgare tror och tycker om det här, så avgörs det på långt högre nivå. Mitt stalltips är att det blir någon slags koreansk lösning med Dnjepr som skiljelina, men ingen ockupation av områden längre västerut. Sedan EU och NATO för det som återstår av Ukraina.

Ditt stalltips var mycket troligt för ett år sedan. Idag är det det bästa Ukraina kan hoppas på med skillnaden att ett NATO-medlemsskap för det som återstår av Ukraina aldrig kommer att hända då det är just därför landet invaderades.

Äntligen ett inlägg som verkar vara skrivet av en vuxen person och inte en vuxen bebis.

Jag ser inga tecken på att man försöker återuppliva USSR. Att Ryssland är korrupt är ingen hemlighet precis som det inte är en hemlighet att Ukraina inte är mycket bättre om inte värre. Man kan säga vad man vill om Putin men han har lyckats till viss del stävja den enorma korruption som genomsyrade Ryssland på 90-talet. Ukraina har inte haft någon motsvarande politisk personlighet som satt käppar i hjulen för oligarkerna.

Ryssland är inte ute efter att utmana Väst utan man slås för det man anser vara sin geopolitiska sfär och där ingår Ukraina, inte Finland eller Polen. Därför är allt prat om att Putin vill återuppliva USSR och expandera i mina ögon bara skräckpropaganda. I Ryssland respekterar man det faktum att NATO har kärnvapen och skulle inte utmana ödet genom att ge sig på Finland eller Polen. Däremot kan jag inte säga detsamma om USA. Där verkar det som om man vill utmana ödet och riskera ett kärnvapenkrig genom att stoppa näsan i blöt.

Glöm inte att detta krig utlämpas vid Rysslands gräns och inte USA:s. Så vem som provocerar vem är uppenbart.
Citera
2024-05-17, 23:44
Medlem
Snapcounts avatar
Tydligen har Eu beslutat att förbjuda : "Voice of Europe, Ria Novosti, Izvestia och Rossijskaja Gazeta".

(ingen länk än)

Detta för "pro kreml propaganda".

Tidstämpel 21:53 på Nrk : https://www.nrk.no/
Citera
2024-05-17, 23:46
Medlem
Ukraina flyttar två brigader och flera bataljoner från frontavsnittet runt Donetsk till Kharkov.
En märkbar försvagning av frontlinjen runt Donetsk. Skulle bli förvånad om det inte utnyttjas av Ryssland.
Citera
2024-05-17, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brendt
Varför är det skillnad på Cuba-krisen och Ukraina?
Blev nästan krig när Sovjet hade missiler på Cuba!
Nu pratas det öppet om Ukrainas möjlighet att nå Ryssland.

Ingen större skillnad egentligen.

Precis som Kuba hade rätt att ha vilka vapen som helst på egen mark så har även Ukraina det. Så borde det vara om man ser på FN-stadgarna.

Det är dock enorm skillnad på hur det borde vara och på hur det är i verkligheten. Det är denna skillnad som folk i denna tråd och i det svenska samhället i allmänhet, har svårt att ta in. När det kommer till geopolitik är det djungelns lag som gäller.

Detta är en självklarhet för de flesta på denna planet med undantag för Norden där man lever i en rosa bubbla.
Citera
2024-05-17, 23:49
Medlem
Vågar vi hoppas på en upprepning av förra nattens drönarsvärm?
Citera
2024-05-17, 23:51
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Problemet här är att du är en idiot och säger idiotiska saker, till och med direkta lögner. Så om du säger A så menar du B och vi andra normalt funtade människor undrar vad du vill och menar. Som Rysstroll räknat, så ger jag dig tumme upp. Du är underbart genomskinlig. Men samtidigt, du är ett Rysstroll, hela din existens går ut på att göra andra människors liv sämre. Det är någonting som är dåligt.

Äsch. Kolla genom nötens inlägg. Hävdar sig vara demokratiskt lagd men har tungan så djupt uppe i puttes, pandans och trumpetens röv att hen kan tungkyssas med hens idoler.
Sen att hen även har andra åsikter gör att bilden av en pro-fascist dyker upp.

Från en sak till en annan.
Tydligen så var det självaste krigsakademin som small i Petrograd.
Ammunition från VK2? Yeah right. Även om ryssen är som värsta kleptomaniska hoarders, så kan knappast sådant klara sig 70-80 år.

Men vi får väl se (och hoppas på) om de "råkar" hitta läckande dynamit under kreml och att någon tappar en cigg där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in