Citat:
Ursprungligen postat av
bringithomemama
Men ni är från en annan värld än mig. Ja vet iaf att polisen inte gör husrannsakan för att få tag på folk som sitter och knarkar. Jo kanske om det är väldigt många som är på samma plats och orsakar andra problem. Jag vill gärna att folk med lite koll på prylarna svarar
Det görs husrannsakan för misstänkt narkotikabrott hela tiden, faktiskt en av de vanligaste orsakerna till husrannsakan.
Ett tips som bedöms som trovärdigt är helt klart nog för att få utföra husrannsakan om brottet kan leda till fängelse, vilket narkotikabrott(även ringa) kan göra.
Alltså en fullt laglig husrannsakan som utförts.
Sedan skulle det ändå inte spela någon roll för din vän om det var en husrannsakan baserad på felaktigt beslut.
Bevisen hade varit helt giltiga ändå.
Dina frågor:
1) Gjorde polisen rätt som gjorde denna husrannsakan?
2) Finns det en chans i världen att min kompis slipper undan om han väljer att ta detta till en rättegång?
3) Kan man anmäla polisen för omdömeslöst beteende?
1) Ja, fullt lagligt, och det visade sig att tipset stämde.
2 Ingen chans för bruk, extremt liten chans på innehav med tanke på att drogerna låg öppet.
3) Ja man kan polisanmäla dem om man anser att de begått tjänstefel.
Man kan även anmäla till JO.
Min personliga bedömning är att tjänstefel kan du glömma totalt, finns inte på världskartan.
JO anmälan kan leda till kritik mot polisen om de anser att ett tips om narkotikabrott inte är nog.
Finner detta väldigt osannolikt, men finns en liten chans då det lite då och då händer att JO är helt vilse.
Anmälan mot polisen har noll påverkan på brottsmisstankarna för din vän.