2024-05-17, 19:58
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
"Om" vi kommer dit..så tror jag att det blir en koalition av några länder, inte Nato. Skall sägas att jag inte gillar denna utveckling, börjar bli en tunnare is. Ukraina har en egen befolkning att mobilisera.
Jo dom har en egen befolkning men det här kriget är speciellt, ett ryssland som svurit att respektera Ukrainas gränser , snodde deras kärnvapen och andra länder som också skrivit på och därmed har ett ansvar.
Citera
2024-05-17, 20:03
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Jo dom har en egen befolkning men det här kriget är speciellt, ett ryssland som svurit att respektera Ukrainas gränser , snodde deras kärnvapen och andra länder som också skrivit på och därmed har ett ansvar.

Får se vad som sker.., misstänker att det vore även lättare politiskt ifrån västländerna (spec Eu), att öppna "vapen/ammo-kranen" på riktigt.
Citera
2024-05-17, 20:05
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Drömmen vore att se svenska soldater befria Ukraina, det kommer att ske, hoppas detta år, sen kan vi kärnvapenbomba Moskva bara för skoj skull, Nato har mycket kärnvapen.

Vi kommer inte behöva bomba dem tillbaka till stenåldern. De kommer göra det själva när den ryska kollapsen kommer och landet splittras i 7-8 olika delar (ex vis på detta vis som dessa två spekulativa videos visar https://www.youtube.com/watch?v=wZ8dcMYD8MI och https://www.youtube.com/watch?v=cold9_bDdhQ). Dessa kommer sedan slåss mot varandra med vilka vapen de nu har tillhanda, inkl kärnvapen.
Oligarkerna och silovikerna kommer slita varandra i stycken när det sker.

Det enda vi ska se till är att hindra ryssar att fly skiten. De ville leva i skit, låt dem. Men inga ryska flyktingar!
Låt det där jordplätten bli ett ödemark och förbjuden zon att beträda, men låt dem sköta det själva.

Här är en ledare från Iltalehti gällande eventuella utländska trupper i Ukraina:
Citat:
Situationen i Ukraina i kriget försämras. Initiativet finns nu i Ryssland, och Ukraina förväntas och hoppas kunna försvara sig så gott det kan.
I februari antydde Frankrikes president Emmanuel Macron möjligheten att skicka västerländska trupper till Ukraina. Idén förkastades omedelbart av alla västländer, inklusive Finland. I Natoländerna har det inte ansetts möjligt att skicka trupper till Ukraina för att undvika en direkt konfrontation mellan Nato och ryska soldater.
...
Frågan om att skicka soldater togs upp på torsdagen på Yles A-talk, där EU-valets kandidater debatterade frågan. De Grönas Maria Ohisalo anser att Ukraina under inga omständigheter får förlora kriget och utesluter därför inte att skicka finländska soldater för att hjälpa till med till exempel utbildnings- och underhållsuppgifter.
...
Vi kan inte veta hur krigssituationen kommer att utvecklas. Vad som dock står klart är att strategisk vaghet skulle hålla Ryssland mer på tårna än kategoriska tillkännagivanden om vad som kommer att göras och vad som inte kommer att göras.
...
När man skickar västerländska soldater är risken för upptrappning mycket påtaglig. Därför ges största delen av det utbildningsstöd som väst ger till exempel Ukraina utanför landets gränser i väst. För att minska risken för upptrappning skulle trupper som är stationerade i Ukraina kunna bedriva icke-offensiv verksamhet, såsom logistik, underhåll av utrustning, utbildning och stöd med luftförsvar. Detta skulle göra det möjligt för Ukraina att avdela sina egna soldater från dessa uppgifter till frontlinjen. Under hela kriget har de fruktade "röda linjerna" för att stödja Ukraina överskridits genom att ge Ukraina allt kraftfullare vapen som inte vågades i början av kriget. Ingenting har dock förändrats i Rysslands reaktioner och agerande sedan dess.
...
Om soldater från väst skickades till Ukraina för utbildningsuppdrag är det mycket möjligt att ryssarna skulle slå till mot ett träningscenter, till exempel som en test, och soldater från ett tredjeland skulle dö till följd av attacken.
Men Ryssland har avhållsamhet från att eskalera situationen för att utlösa Natos artikel fem: I ett krig mot Nato skulle landet inte ha några sömmar, vilket kriget i Ukraina har visat.
https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/3b3c4eda-2c24-456d-b7a3-dac6d12e788c

Finns mer, men kan inte ta och översätta hela artikeln för citering här (1.02).
Senast redigerad av Silfverrygg 2024-05-17 kl. 20:08.
Citera
2024-05-17, 20:10
Medlem
Citat:
"Om" vi kommer dit..så tror jag att det blir en koalition av några länder, inte Nato. Skall sägas att jag inte gillar denna utveckling, börjar bli en tunnare is. Ukraina har en egen befolkning att mobilisera.
Vill gärna veta vad du menar med tunnare is här.

Jag är av åsikten att olika länder borde ha bildat en koalition för att avlasta Ukraina mycket tidigare. Dessutom anser jag att NATO borde ha infört en flygförbudszon över Ukraina så snart som de första ryska missilerna hamnade på villovägar utanför Ukrainas gränser. Det hade varit fullt motiverat att påstå att ett luftförsvarsskydd var nödvändigt för att skydda NATO-länderna. Istället har västvärldens tveksamhet och silkesvantar endast givit ytterligare självsäkerhet till Putin.
Citera
2024-05-17, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren

Jag är av åsikten att olika länder borde ha bildat en koalition för att avlasta Ukraina mycket tidigare. Dessutom anser jag att NATO borde ha infört en flygförbudszon över Ukraina så snart som de första ryska missilerna hamnade på villovägar utanför Ukrainas gränser. Det hade varit fullt motiverat att påstå att ett luftförsvarsskydd var nödvändigt för att skydda NATO-länderna. Istället har västvärldens tveksamhet och silkesvantar endast givit ytterligare självsäkerhet till Putin.

Troligen är inte dagssiffror på 10900 döda polacker bra för hemmaopinionen. Därför blir det inget.
Citera
2024-05-17, 20:18
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren

Det fetade :

Jag vet inte var "jag" har Putin, dvs vad kommer han att finna på. Tills nu har han ju "double down" när kriget går emot honom. Konstant och varje gång, för han vet ju att hans liv och framtid hänger på det. Sedan så kommer det ju att hamras in i den ryska befolkningen : "-Se här, jag har haft rätt hela tiden.., Nato/väst är emot Ryssland och vill krossa oss !

Sådant brukar sluta leden..

Är fortfarande utav den åsikten.., att man börjar gå ut på tunnare is...
Citera
2024-05-17, 20:26
Medlem
Pebbiss avatar
Nu har det smällt på en militärförläggning i Sankt Petersburg. Tjuvrökning?

https://m.jpost.com/breaking-news/article-801594
Citera
2024-05-17, 20:37
Medlem
Gravitas är ungefär lika neutrala som Hindustan Times och TASS
Citera
2024-05-17, 20:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ja hur många raff och andra oljeanläggningar finns det i Ryssland egentligen? Hörde nåt om 40 för några veckor sen men nu måste väl minst 40 redan ha bombats?

Jag såg någon sammanfattning men minns inte detaljerna. De har många anläggningar och de lagar dem också efter att de har blivit bombade. Men vissa har varit stängda i flera månader efter att de bombats. Så det krävs nog att man fortsätter bomba dem fortare än de hinner repareras.

Men Putin ser stressad ut. https://x.com/NatalkaKyiv/status/1791450744513606128
Citera
2024-05-17, 20:47
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag såg någon sammanfattning men minns inte detaljerna. De har många anläggningar och de lagar dem också efter att de har blivit bombade. Men vissa har varit stängda i flera månader efter att de bombats. Så det krävs nog att man fortsätter bomba dem fortare än de hinner repareras.

Men Putin ser stressad ut. https://x.com/NatalkaKyiv/status/1791450744513606128

Siffran 14% produktionsminskning har svept förbi för några veckor sen så klart svårt att veta säkert.
Citera
2024-05-17, 20:48
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pebbis
Nu har det smällt på en militärförläggning i Sankt Petersburg. Tjuvrökning?

https://m.jpost.com/breaking-news/article-801594

Kanske. Vem vet?

Det var i alla fall ammunition som exploderade:

Citat:
Kraftig explosion i Sankt Petersburg

En kraftig explosion har inträffat i närheten av ett universitet i Sankt Petersburg, rapporterar statskontrollerade nyhetsbyrån Tass.

Smällen ska ha inträffat vid 20-tiden. Enligt ryska Mash ska ammunition ha exploderat i källaren på en militärutbildning.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1254904

Övningsammunition skriver vissa:

Citat:
Enligt två Telegramkanaler ska det ha varit övningsammunition som exploderat, skriver oberoende Meduza. Orsaken till explosionen är oklar.

https://omni.se/explosion-i-sankt-petersburg/a/GyG9K9
Citera
2024-05-17, 20:51
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Fast poängen i artikeln är inte stridande förband utan utbildning och logistik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in