Citat:
Ursprungligen postat av
Lamento
Det tror jag inte att det är, risken är snarare att han försöker vinna röster hos relativt outbildade människor som delvis med rätta anser sig vara exploaterade av väst. För ett problem med hans "Coronatest" av papayor och getter och olja och allt möjligt är ju att det inte behöver säga något alls eftersom dessa innehåller andra kemikalier och annan biologi.
Som exempel: Om man kör ett diabetes-snabbtest på en papaya och det visar positivt, anser du då att testet är skit? Om man lägger 10 sockerbitar i ett glas vatten och testar positivt för diabetes, är testet fake då?
Dessutom har hans resonemang om att djur inte kan ha covid senare visat sig falskt. Därmot tycker jag att man har diskuterat hans "test" för lite. Aftonbladet hade nåt reportage om att en del ansåg testen otillförlitliga:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1nL9KB/uppgifter-papaya-testade-positivt-for-corona
Och Reuters debunkade just påståenden om att kaffe och annat kan ge positiva coronaresultat genom att intervjua forskare som sa att testerna till exempel är beroende av PH-värdet hos det som undersöks:
https://www.reuters.com/article/idUSL1N2OS2CH/
Man kan ju faktiskt tycka att Magwafuli gjorde nåt konstigt. Varför testade han en massa saker, som getter, olja, papaya och annat? Som den kemist han var kanske han visste att PH-värden och annat hos dessa skulle kunna ge positiva resultat som han sedan kunde använda i sin politiska kampanj? Hade det inte varit bättre att till exempel testa hundra grisar och skicka in? Då hade kan kunna upprepa frågan: Har grisarna corona eller inte?
Så nej, jag misstänker att hans kemibakgrund, som du pekar på, var det som gjorde att han visste att han kunde skojsa till det och få positiva resultat för att vinna röster bland fattiga och outbildade, vilket är handlingar som jag skulle vilja påstå i så fall ger fullt utslag på "politikertest".

Tycker att du normalt brukar skriva bra och genomtänkta saker. Men här känns det lite som att du saknar den intellektuella nyfikenhet som du normalt brukar demonstrera.
För det första är jag besviken över att du hänfaller till "fact-checks" för att hitta argument. Det är liksom argument
av idioter, för idioter. Om du kollar upp ph-värdet för dom olika testade sakerna, så kommer du märka att experternas "förklaring" väcker fler frågor än den besvarar.
Om du hade kollat på Magwafulis tal, så tror jag knappast att du skull fått intrycket att han var ute på valkampanj. Snarare så gjorde han mycket medveten en insats som våra politiker (avsiktligt) misslyckades med. Han manade till lugn. Han sa flera gånger att vi inte skulle vara rädda för varandra. Meanwhile i Svedala så hällde Alkis-Maggan Andersson bensin på elden när hon uppmanades oss att undvika krama våra närstående som var ovaccinerade.
Det som Magwafuli tydligt demonstrerade var att PCR-testet inte är något magiskt trollspö. Långt från.
Och jag vet att många, inklusive du, säkert ger läpparnas bekännelse till detta faktum. "Det är bara ett
tekniskt hjälpmedel till att ställa diagnos. Uj uj uj, vi är så seriösa och bildade."
Men sen i alla praktiska sammanhang så glömmer ni detta omedelbart och behandlar PCR som att det går att lita på till 110%, eller åtminstone till 90%.
I praktiken så har diagnos ställts enbart mha PCR. För det finns inga kliniska symptom som är unika för covid. I praktiken så har "cases" räknats enbart mha PCR.
I själva verket så har ni ingen jävla aning om hur tillförlitligt testet är. Ni vet inte ens om det är mer tillförlitligt än en slantsingling.
Ingen har någon aning. Prove me wrong!
Och det är verkligen ett bevis på hur lågt vi har sjunkit vetenskapligt, att kräva att
Tanzanias president dessutom ska lab-testa 100-tals grisar för att verifiera att testet är skit.
EDIT:
Jag läste den "fact-check" du länkade. Det gälde specifikt billiga "lateral-flow" test, som ungdomar upptäckte att dom kunde "lura" genom att doppa i fruktjuice när dom vill skolka från skolan. Så det hade inget med PCR att göra. Har du nåt belägg för att även det "seriösa" testet PCR skulle gå att kollra bort så här enkelt?