2024-05-17, 00:53
Medlem
2 dagar före valet till post han tidigare tackat ja till så drar han sig ur av privata skä!v Varför?
Vad har de kommit på honom med? Brott? Sexhistorier, skattefusk? Nån skit har han fått på sig. Någon som vet?
Citera
2024-05-17, 00:59
Medlem
Eponumoss avatar
Förmodligen har Hotell- och restaurangfacket under hans ledning varit ansvariga för någon ”hittepåorganisation” åt Socialdemokraterna inför något val där avsändaren antingen varit osynlig eller mycket otydlig.
Citera
2024-05-17, 01:12
Medlem
Oavsett vad han gjort så kan han inte vara sämre än Gideonsson som förskingrat miljarder för pensionsspararna som ordförande i Folksam och inblandad i Heimatadenaffären, samtidigt som hon tycker det var en bra affär… Låt inte dessa svagsinta arbetare få hand om pengarna!
Citera
2024-05-17, 06:12
Medlem
Studsbolls avatar
Han säger sig vara nykter alkoholist och dämd för grov rattfylla. Han verkar inte heller ha något egentligt stöd av medlemmarna, det är valberedningen som klurat fram honom. Men som tidigare sagts i tråden skulle han säkert inte varit sämre än Gideonsson, som går till historien som en äkta judas inom rörelsen.
Citera
2024-05-17, 06:49
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Pim van dorpel? Det kan inte vara ett riktigt namn. Nu hittar du bara på saker.
Citera
2024-05-17, 10:41
Medlem
Barentss avatar
Han är rädd för all kvinnomakt inom LO. Ingenting blir gjort, man håller på med fel frågor, syns inte i media osv osv.

Om jag räknar upp några gamla LO-ordföranden så vet ni vad jag menar. Stig Malm, Gunnar Nilsson, Bertil Jonsson, Arne Geijer. De syntes i nyheterna varenda vecka förr i tiden och hade stor makt i Sverige och var mycket omtyckta.
Citera
2024-05-17, 12:22
Medlem
Barentss avatar
Imorgon ska de välja ny ledare och det finns ingen att välja.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/lo-haller-krismote-har-ingen-ledare-/
Ingen läser eller skriver i den här tråden och det kanske visar LOs dilemma. De är inget värda efter tre katastrof-ordföranden varav två kvinnor.

Ärligt talat tror jag de fattar att de inte kan ta en kvinna igen, och därför blir det kris. Men de får inte erkänna detta utåt.
Senast redigerad av Barents 2024-05-17 kl. 12:38.
Citera
2024-05-17, 12:38
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Imorgon ska de välja ny ledare och det finns ingen att välja.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/lo-haller-krismote-har-ingen-ledare-/
Ingen läser eller skriver i den här tråden och det kanske visar LOs dilemma. De är inget värd efter tre katastrof-ordföranden varav två kvinnor.

Ärligt talat tror jag de fattar att de inte kan ta en kvinna igen, och därför blir det kris.
Överlag är konceptet ”arbetarrörelse” otidsenligt. Vem är arbetare idag? Alltså, folk jobbar givetvis men vem förknippar sig med subkulturen arbetare? Snickare och plåtslagare och liknande är ofta egna företagare och någon tillverkningsindustri att tala om har vi inte längre. Ungdomen verkar heller inte särskilt intresserad av sju-till-fyra, i arbetslöshetens Sverige är det vanligare att försöka sig på streaming på Twitch än att skaffa lastbilskörkort. Det klassiska sosseriet är alltså en verksamhet i huvudsak för etniska svenskar födda mellan 1940-1975. De invandrare som finns i rörelsen, även andra och tredje generationen, har ofta egna etniska bevekelsegrunder och går inte att sortera in under samma paraply som den klassiske gråsossen. LO och arbetarrörelsen som helhet är döende. Samhället förändras och allt har en ände utom korven. Organisationen som sådan kommer säkert att finnas kvar länge än, men som någon slags kapad verksamhet som driver nya agendor och mjölkar organisationens sparade resurser för egna mål. Kanske islamism? Vem vet? Men att refrängens tid är kommen för den klassiska Vejron-i-ottankulturen är tydligt. Därav det obefintliga intresset.
Citera
2024-05-17, 12:40
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Överlag är konceptet ”arbetarrörelse” otidsenligt. Vem är arbetare idag? Alltså, folk jobbar givetvis men vem förknippar sig med subkulturen arbetare? Snickare och plåtslagare och liknande är ofta egna företagare och någon tillverkningsindustri att tala om har vi inte längre. Ungdomen verkar heller inte särskilt intresserad av sju-till-fyra, i arbetslöshetens Sverige är det vanligare att försöka sig på streaming på Twitch än att skaffa lastbilskörkort. Det klassiska sosseriet är alltså en verksamhet i huvudsak för etniska svenskar födda mellan 1940-1975. De invandrare som finns i rörelsen, även andra och tredje generationen, har ofta egna etniska bevekelsegrunder och går inte att sortera in under samma paraply som den klassiske gråsossen. LO och arbetarrörelsen som helhet är döende. Samhället förändras och allt har en ände utom korven. Organisationen som sådan kommer säkert att finnas kvar länge än, men som någon slags kapad verksamhet som driver nya agendor och mjölkar organisationens sparade resurser för egna mål. Kanske islamism? Vem vet? Men att refrängens tid är kommen för den klassiska Vejron-i-ottankulturen är tydligt. Därav det obefintliga intresset.
Jag tror detta lyser igenom ända upp till LOs ledning och överspelad dinosaurie.

En liten del i det hela kan vara att fler LO-arbetare röstar SD än S numera. Dvs LO gör sig inaktuell för en majoritet av sina medlemmar genom att förneka detta och t.o.m. motverka SD.

Kanske finns det plats för ett SD-LO.

Jag har aldrig varit med i facket i hela mitt liv. Inte mina föräldrar eller barn heller.
Citera
2024-05-17, 12:47
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag tror detta lyser igenom ända upp till LOs ledning och överspelad dinosaurie.

En liten del i det hela kan vara att fler LO-arbetare röstar SD än S numera. Dvs LO gör sig inaktuell för en majoritet av sina medlemmar genom att förneka detta och t.o.m. motverka SD.

Kanske finns det plats för ett SD-LO.

Jag har aldrig varit med i facket i hela mitt liv. Inte mina föräldrar eller barn heller.
Ja, så är det säkert. Man kommer att kasta fram någon random ekonom eller byråkrat nu under eftermiddagen, sannolikt en kvinna, och sedan går kommandot ut att nu röstar vi på Kerstin. Och det gör man. Sedan blir hon vald och ingen i hela världen bryr sig. Stig Malms och Arne Geijers inflytande över samtiden är sedan länge borta.
Citera
2024-05-17, 12:50
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ja, så är det säkert. Man kommer att kasta fram någon random ekonom eller byråkrat nu under eftermiddagen, sannolikt en kvinna, och sedan går kommandot ut att nu röstar vi på Kerstin. Och det gör man. Sedan blir hon vald och ingen i hela världen bryr sig. Stig Malms och Arne Geijers inflytande över samtiden är sedan länge borta.
Man kan undra om det inte finns några starka män kvar på LO därför att de inte vill vara starka. Eller därför att de inte får vara starka. Hur som helst känns det som om LO är bland de största organisationerna där feminismen totalt utkonkurrerat allt vett och all styrka och ersatt med något mus-grått som bara precis klarar att ha näsan över vattenytan men inte tillföra samhället eller sina medlemmar något mer.
Citera
2024-05-17, 13:05
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Exakt! De patetiska typer jag stött på som identifierat sig som "arbetare" har alla en sak gemensamt, de arbetar ytterst ogärna och så lite som möjligt medans kegarna som drar lasset inte set sig som arbetate.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in