Citat:
Ursprungligen postat av
HowLongIsNow
Rent formellt så är det ”särskild hänsynslöshet” och ”hedersmotiv” som åberopas som försvårande omständigheter.
Särskild hänsynslöshet är exempelvis att brottet har riktat sig mot en närstående, att brottsoffret har befunnit sig i en skyddslös ställning, att brottet har utförts i offrets hem.
(ej uttömmande exempel)
Man kan nog tänka dig att dödandet av fostret också kan anses vara särskilt hänsynslöst, men jag har inte läst på om den punkten så där killgissar jag.
Du har nog rätt i det du skriver, jag tänker mer på den hänsynslöshet han visar mot det ofödda barnet och S.
Det var två liv som släcktes i helgen när en höggravid kvinna i 20-års åldern misstänks ha mördats i Örebro – men enligt svensk lag räknas inte barnet i hennes mage som ett brottsoffer.
Däremot kommer det faktum att kvinnan vara gravid, troligen beaktas som en försvårande omständighet, och således leda till ett längre straff – om mannen döms till livstid.
Ett annat fall men där blev mordet en försvårande omständighet pga av att kvinnan var gravid.
Synd att det inte går att åtala han för två mord.