2024-05-16, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Hon hade också ett val, Am*n ville helt uppenbart inte bli förälder och då får man väl acceptera detta och gå vidare?

Är det inte bättre att skaffa barn med någon som verkligen vill detta? Du verkar inte förespråka samtycke utan tvång. Man kan bara spekulera i hur en person som du fungerar privat?

I det aktuella fallet så kan vi dessutom se vilka tragiska konsekvenser konflikten fick till slut såvida inte Am*ns uppgifter om att han förvarade saker åt gängkriminella i hennes bostad har någon substans?

Ja nu är det jag igen!

Det finns INGA gängkriminella som vill GM illa , möjligtvis i hans drömvärld!
Tom för en gängkriminell är det här brottet illa , det finns grader även i helvetet!
Citera
2024-05-16, 16:35
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Det finns inga gängkriminella som vill GM illa , möjligtvis i hans drömvärld
Tom för en gängkriminell är det här brottet illa

Du verkar leva i en fantasivärld, brottsligheten i Sverige har blivit avsevärt grövre de senaste åren, det är bara några år sedan en småbarnsmamma blev skjuten till döds på öppen gata i Malmö. Ingen vet dessutom fortfarande om Am*n talar sanning om att han ska ha förvarat saker åt gängkriminella i hennes bostad.

Du får givetvis tro vad du vill men det får även andra.
Citera
2024-05-16, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du verkar leva i en fantasivärld, brottsligheten i Sverige har blivit avsevärt grövre de senaste åren, det är bara några år sedan en småbarnsmamma blev skjuten till döds på öppen gata i Malmö. Ingen vet dessutom fortfarande om Am*n talar sanning om att han ska ha förvarat saker åt gängkriminella i hennes bostad.

Du får givetvis tro vad du vill men det får även andra.

Nix inga gängkriminella tar åt sig såna här barbariska brott , så är det!
Om jag lever i en fantasivärld eller inte avgör jag , inte du!

Hoppas att GM åker in på livstid även i ett indiciermål som det här verkar vara!
Citera
2024-05-16, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Rent formellt så är det ”särskild hänsynslöshet” och ”hedersmotiv” som åberopas som försvårande omständigheter.

Särskild hänsynslöshet är exempelvis att brottet har riktat sig mot en närstående, att brottsoffret har befunnit sig i en skyddslös ställning, att brottet har utförts i offrets hem.
(ej uttömmande exempel)
Man kan nog tänka dig att dödandet av fostret också kan anses vara särskilt hänsynslöst, men jag har inte läst på om den punkten så där killgissar jag.

Du har nog rätt i det du skriver, jag tänker mer på den hänsynslöshet han visar mot det ofödda barnet och S.

Det var två liv som släcktes i helgen när en höggravid kvinna i 20-års åldern misstänks ha mördats i Örebro – men enligt svensk lag räknas inte barnet i hennes mage som ett brottsoffer.

Däremot kommer det faktum att kvinnan vara gravid, troligen beaktas som en försvårande omständighet, och således leda till ett längre straff – om mannen döms till livstid.

Ett annat fall men där blev mordet en försvårande omständighet pga av att kvinnan var gravid.
Synd att det inte går att åtala han för två mord.
Citera
2024-05-16, 19:26
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Du har nog rätt i det du skriver, jag tänker mer på den hänsynslöshet han visar mot det ofödda barnet och S.

Det var två liv som släcktes i helgen när en höggravid kvinna i 20-års åldern misstänks ha mördats i Örebro – men enligt svensk lag räknas inte barnet i hennes mage som ett brottsoffer.

Däremot kommer det faktum att kvinnan vara gravid, troligen beaktas som en försvårande omständighet, och således leda till ett längre straff – om mannen döms till livstid.

Ett annat fall men där blev mordet en försvårande omständighet pga av att kvinnan var gravid.
Synd att det inte går att åtala han för två mord.

Håller med om det vore bra om lagen kunde behandla detta som ett dubbelmord. Det får vi bearbeta våra politiker om.
Angående det fetade: det funkar inte automatiskt så att strafftiden blir längre när livstidsstraffet ska omvandlas till tidsbestämt, om brottet hade mer försvårande omständigheter .
Utan det är risken för återfall (baserat på bl.a. skötsamhet och psykologisk bedömning) som styr.
Citera
2024-05-16, 20:12
Medlem
Citat:
Håller med om det vore bra om lagen kunde behandla detta som ett dubbelmord. Det får vi bearbeta våra politiker om.
Angående det fetade: det funkar inte automatiskt så att strafftiden blir längre när livstidsstraffet ska omvandlas till tidsbestämt, om brottet hade mer försvårande omständigheter .
Utan det är risken för återfall (baserat på bl.a. skötsamhet och psykologisk bedömning) som styr.

Påföljden lär väl landa på 16-18 år, personligen så tycker jag att detta mord helt klart kvalificerar för livstid med tanke på att S var gravid.
Citera
2024-05-16, 21:07
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Påföljden lär väl landa på 16-18 år, personligen så tycker jag att detta mord helt klart kvalificerar för livstid med tanke på att S var gravid.

16 år är nog uteslutet som jag skrivit tidigare.
Det är straffet för mord av ”normalgraden ” utan försvårande omständigheter.
I detta fall kan det bara bli 18 år eller livstid vid fällande dom, såvida inte en RPU skulle peka på allvarlig psykisk störning men det tror jag är uteslutet i detta fall.
Citera
2024-05-16, 21:59
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Nix inga gängkriminella tar åt sig såna här barbariska brott , så är det
Om jag lever i en fantasivärld eller inte avgör jag , inte du.

Men om Am*n talar sanning om sakerna som ska ha gömts i hennes bostad så kan väl en plötslig "avhämtning" av dessa saker i teorin kanske ha stött på problem? Dvs, hon var på fel plats vid fel tillfälle och situationen urartade?

Citat:
Hoppas att GM åker in på livstid även i ett indiciermål som det här verkar vara

Man kan ana en tveksamhet hos dig?
Citera
2024-05-16, 22:08
Medlem
Citat:
Stoppa pressarna, en kriminell Somalier nekar till mord, vilken överraskning.

Idioter måste dra åt helvete
Varför Polisen kan inte hitta rätt GM?
Den enda jag är säker på att Am-n är oskyldig och han kommer att få sin frihet.
Citera
2024-05-16, 22:44
Medlem
Citat:
16 år är nog uteslutet som jag skrivit tidigare.
Det är straffet för mord av ”normalgraden ” utan försvårande omständigheter.
I detta fall kan det bara bli 18 år eller livstid vid fällande dom, såvida inte en RPU skulle peka på allvarlig psykisk störning men det tror jag är uteslutet i detta fall.

Nej 16 tror inte jag heller men med tanke på att både TR och HR ibland verkar kasta tärning om påföljden vid vissa mord så skulle jag inte bli förvånad, Nej en psykisk störning tror jag inte heller på utan jag tror att mord var den enklaste utvägen just där och då. Men som du själv skriver, 18 eller livstid inte för att det ger S sin familj någon ro oavsett straff.

S vart 20 år, mördad precis när livet börjar och kräket kan inte ens steppa upp och erkänna mordet.

Giftspruta vore att föredra på sådana kvinnomördare.
Citera
2024-05-16, 22:58
Medlem
Citat:

S vart 20 år, mördad precis när livet börjar och kräket kan inte ens steppa upp och erkänna mordet.

Giftspruta vore att föredra på sådana kvinnomördare.

S valde dock själv att bli ihop med en kriminell somalier. Och att skaffa barn med honom. Det slutade inte bra.

Det pågår inget som helst krig i Somalia. Så släng in den kriminelle somaliern i fängelset, utvisa alla hans släktingar och när han har avtjänat sitt långa straff - hem till Somalia med honom också.

Det finns ingen anledning till att Sverige ska vara hela världens mänskliga soptipp. Du vill använda giftspruta - jag vill bara att dessa människor ska återvända till sina egna hemländer.
Citera
2024-05-16, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abuja
Idioter måste dra åt helvete
Varför Polisen kan inte hitta rätt GM?
Den enda jag är säker på att Am-n är oskyldig och han kommer att få sin frihet.

Om du besitter sådana upplysningar som kan fria din vän Am-n så föreslår jag att du delger utredande polis om vad du vet så polisen kan koncentrera sej på den du menar är den riktiga förövaren i detta fall, Att du sitter här på FB och skriver hjälper inte din vän ett dugg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in