2024-05-13, 17:32
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
I Nature säger en artikel idag att de flesta som vaccineras med mRNA får hjärtbesvär:
In our clinical practice, we found that several patients who received a COVID-19 vaccine developed cardiac-related discomfort that did not meet the diagnostic criteria of myocarditis. Angeli et al. described the occurrence of an adverse reaction, hypertension after COVID-19 vaccination. According to the mechanism of the mRNA vaccine, free-floating S protein might expand a massive interaction with the ACE2 receptors leading to receptor degradation, which would subsequently contribute to hypertension14. Hence, a relationship between cardiac discomfort and COVID-19 vaccination is probable.
Här är från abstractet:
Totally, 121 subjects who received at least one dose of vaccine within 6 weeks underwent laboratory tests, electrocardiogram (ECG), and echocardiogram. Two-dimensional speckle tracking echocardiography (2D-STE) was implemented to analyze changes in the left ventricular myocardium. After vaccination, 66 individuals (55.4 ± 17.4 years) developed cardiac discomforts, such as chest tightness, palpitations, dyspnea, and chest pain. https://www.nature.com/articles/s41598-024-61641-y
Men i medierna förbigår vi väl detta som vanligt med tystnad för att slippa obekväm stämning?

Precis vad min sambo råkade ut för o frågade läkarna som sa att det omöjligt kunde bero på mrna o absolut inte ville ta upp det som möjlig biverkning.

Helt sjukt hur detta metodiskt sopades under mattan....
Citera
2024-05-13, 17:35
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jo jag tror det är så, ett visst urval vaxxade första 6 månaderna, de riktigt hetsade i sig vaxxin och det gjorde inte medel-svensken/engelsmannen.

Dock vaxxade jag själv inte alls och är matematiker och var smartast på min skola. Och inser att anekdotisk bevisföring inte alltid stämmer.

De flesta "intelligenta" är ju får som följer instruktionerna.

Intellektuella däremot läser på o tar egna beslut ;-)
Citera
2024-05-13, 18:27
Medlem
donald12s avatar
Vejon pratar om steroider o covid. Efter recovery trial med 6 mg dexametason gick man inte vidare direkt med studie om dos. Pga mrna kunde man inte visa att högre dos skulle rädda fler.

Vejon gick även genom en senare studie som designats för att visa ett specifikt resultat.

Hur många dog i onödan pga mrna?

https://www.youtube.com/live/6iOFoVT8eRE?si=Pfi1sSF3Eb5lhNio
Citera
2024-05-15, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Precis vad min sambo råkade ut för o frågade läkarna som sa att det omöjligt kunde bero på mrna o absolut inte ville ta upp det som möjlig biverkning.

Helt sjukt hur detta metodiskt sopades under mattan....

Ja, det minns jag att du berättade! Jag kan tänka mig att många som är arga på olika saker under pandemin är arga för att anhöriga drabbats.

Och nu är även Covid "över" och visserligen lider folk av långtidscovid fortfarande, men det är inget vi bryr oss om verkar det.

The Lancet för 5 dagar sedan: Brain abnormalities in survivors of COVID-19 after 2-year recovery: a functional MRI study:
In conclusion, our study revealed that COVID-19 survivors commonly experienced psychiatric symptoms, neurological symptoms and cognitive complaints even 2 years after recovery. We observed significant differences in ALFF and ReHo values in brain regions associated with cognitive function when comparing survivors to healthy controls. Additionally, we found correlations between cognitive function indices and spontaneous brain function, indicating the persistence of brain impairment even after 2 years of infection. Long-term follow up studies are needed to further explore the trajectory of psychiatric symptoms, neurological symptoms and cognitive function, and understand the mechanisms of brain damage and SARS-CoV-2 infection. https://www.thelancet.com/journals/lanwpc/article/PIIS2666-6065(24)00080-4/fulltext
Nu ser vi kanske den demens man visste var en möjlig risk med Covid. American Brain Foundation skriver idag om bland annat detta:
COVID-19 appears to have a significant negative impact on those living with dementia. A recent small-scale study observed the cognitive effects of COVID-19 on individuals with several different types of dementia. Researchers found that the SARS-CoV-2 coronavirus rapidly increased brain deterioration in the study participants, regardless of the type of dementia they had. https://www.americanbrainfoundation.org/covid-19-and-brain-disease/
Nu har smittan i Sverige börjat stiga en aning igen, och de varianter som kallas FLIRT börjar närma sig. På John Hopkins hemsida rekommenderas man att hålla koll på om smittan stiger där man är, och att då bära mask eller undvika dåligt ventilerade platser. https://publichealth.jhu.edu/2024/what-to-know-about-covid-flirt-variants

Här finns lite olika ffp3 så att folk i den här tråden kan mask up L https://cdon.se/catalog/search?q=ffp3
Citera
2024-05-16, 09:45
Medlem
donald12s avatar
Intressant hur slovakiens president blir skjuten som agerar kraftfullt för att utreda hanteringen av covid pandemin.

https://twitter.com/MidwesternDoc/status/1790748355368251533?t=aoV6IgMWGdlCfwzCpi1Quw&s=19
Citera
2024-05-16, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Jag kollade och det stämmer. De årtalen bland de allra värsta de århundradena.
1720 dog 100.000 i Marseille av pesten.
1816-1826 dog 100.000 i Europa och Asien av kolera.
1918-1920 dog 100.000.000 av spanska sjukan.
Kring 1920 dog miljoner även av tyfus i Ryssland.

Oj.. detta var ett skrämmande sammanträffande, att alla dessa årtal linjerar upp sig? Och 2020 kom Coronan som jag inte har några siffror på hur många som dog av men? att alla dessa år tidigare kommer det år 20 nån slags farsot som tusentals dör av?
Citera
2024-05-16, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Jag kollade och det stämmer. De årtalen bland de allra värsta de århundradena.
1720 dog 100.000 i Marseille av pesten.
1816-1826 dog 100.000 i Europa och Asien av kolera.
1918-1920 dog 100.000.000 av spanska sjukan.
Kring 1920 dog miljoner även av tyfus i Ryssland.

Ja, det är intressant, men det finns ett par möjliga skillnader, nämligen att de andra kom i vågor och försvann, till exempel spanska sjukan kom i ca 3 vågor, medan Covid än så länge tycks finnas kvar i fler vågor än så, och även att väl (?) ingen av dessa tidigare sjukdomar varit så smittsamma som Covid. Jag vet att pesten kom med råttor men har vi haft nån tidigare motsvarighet till den här globala enorma spridningen av Covid, som också drabbar en massa olika djurarter?
Citera
2024-05-16, 13:06
Medlem
Aftonbladet har nu en artikel bakom betalvägg om de nya FLIRT-varianterna som jag nämnde tidigare:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwAeb3/forskare-varnar-for-ny-covidvag-i-sommar

Både Gisslén och Sällberg uttalar sig och den variant som beskrivs som särskilt intressant för oss är KP.2, som har upptäckts i Sverige. Smittspridningen beskrivs dock nu som låg och i artikeln beskrivs det som att vi är i ett het annat läge nu än tidigare.

Vaccinet sägs inte skydda mot smitta men mot allvarlig sjukdom och de som FHM rekommenderar att vaccinera sig är de över 80 och de som är 65 eller äldre och har "dagliga omsorgsinsatser". Sådana skörare behöver 2 vaccineringar per år menar Gisslén. Slutligen uppmanas till viss försiktighet, för inget talar för att dessa varianter är farligare än tidigare, men man bör ändå till exempel försöka låta bli att smitta andra om man är sjuk.
Citera
2024-05-16, 20:24
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Aftonbladet har nu en artikel bakom betalvägg om de nya FLIRT-varianterna som jag nämnde tidigare:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwAeb3/forskare-varnar-for-ny-covidvag-i-sommar

Både Gisslén och Sällberg uttalar sig och den variant som beskrivs som särskilt intressant för oss är KP.2, som har upptäckts i Sverige. Smittspridningen beskrivs dock nu som låg och i artikeln beskrivs det som att vi är i ett het annat läge nu än tidigare.

Vaccinet sägs inte skydda mot smitta men mot allvarlig sjukdom och de som FHM rekommenderar att vaccinera sig är de över 80 och de som är 65 eller äldre och har "dagliga omsorgsinsatser". Sådana skörare behöver 2 vaccineringar per år menar Gisslén. Slutligen uppmanas till viss försiktighet, för inget talar för att dessa varianter är farligare än tidigare, men man bör ändå till exempel försöka låta bli att smitta andra om man är sjuk.

Det där med "skydd mot allvarlig sjukdom" är sista halmstrået de tjatar om för att få folk att låta sig injiceras.

Alla kommer ändå bli smittade av nya varianter 1-2 gånger per år så immunförsvaret blir ändå uppdaterat eftersom.

Att hålla på att injicera mrna som producerar "gamla" versioner av spikarna kan ju knappast vara positivt. Viruset muterar för fort för att det ska gå uppdatera/tillverka/injicera många i tid.
Citera
2024-05-16, 20:52
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Det där med "skydd mot allvarlig sjukdom" är sista halmstrået de tjatar om för att få folk att låta sig injiceras.

Alla kommer ändå bli smittade av nya varianter 1-2 gånger per år så immunförsvaret blir ändå uppdaterat eftersom.

Att hålla på att injicera mrna som producerar "gamla" versioner av spikarna kan ju knappast vara positivt. Viruset muterar för fort för att det ska gå uppdatera/tillverka/injicera många i tid.

Aha, men du glömmer bort att de flesta virologer har lite Nostradamus i sig och kan "förutsäga" vilka varianter som ska komma härnäst. Så dom kan utveckla vaccin mot saker som inte ens finns än.

Om du tycker att det verkar som en absurd tanke så knip bara käft och lita riktigt hårt på vetenskapen, så blir nog allt bra.
Citera
2024-05-17, 12:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Ja, fast jag skulle tro att den stora spridningen av dessa inträffar först efter sommaren. Till hösten när skolorna startar upp ökar alltid smittan.
Frågan är om det kommer något uppdaterat vaccin för att möta smittan.
Citera
2024-05-17, 15:26
Medlem
Hej, jag har sedan 7dagar -Torrhosta mycket, ökar hela tiden.
Lite feber men dödens jävla trött, piper och tjuter i luftrören, kippar efter luft och andas kort och hårt när jag ligger ner, nysattacker flera ggr om dagen, ingen matlust, nedsatt lukt och smak, pulsen på 37 slag/minut som lägst, medel 54 slag/minut, max 112 slag/minut. (Äter betablockerare pga av högt blodtryck, har även KOL och Diabetes 2)
Tagit två sprutor. (Astra och Pfizer)

Jag är 66år och pensionär, väger 123kilo och är 180cm lång.

HAR JAG COVID? Eller bara en luftvägsinfektion?

(Ni behöver inte skriva att jag skall banta…. Tack 🙏&#127996
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in