Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Du är till och med en dålig marxist. Feodalism är inte ett klassamhälle, ty detta uppstår i det borgerliga samhället där motsättningen står mellan ägarna av produktionsmedlen och lönearbetarna. Däremot är givetvis alla kända civilisationer tillika hierarkier. Det går helt enkelt inte att bygga en civilisation detta förutan.
Uppfyller feodala samhällen kriterierna:
ett samhälle som är uppdelat i samhällsklasser som präglas av beständiga och betydande ekonomiska skillnader och orättvisor.
?
Svar ja, även om det saknades ex en större medelklass som dök upp senare.
Uppfyller det:
"egendomsförhållandena är avgörande för maktfördelningen".
Svar ja.
Så ja det är ex. på ett klassamhälle.
Sluta använd ordet ur enkom marxistisk synpunkt, det är ett allmänt ord, med en allmän definition, som är gällande för mängder av samhällen genom vår historia, förhållandena som utgör begreppet dök liksom inte plötsligt upp pga Marx.
Sen hierarkier..
Jag har inte uttryckt mig negativt om det fenomenet i sig...kan också tro på att det kan behövas för att skapa fungerande samhällen. MEN! där vi skiljer Uven är att jag anser att saker som utbildning, erfarenhet, duglighet, förmåga ska avgöra vem som ska bestämma över andra och inte som jag märker att du mer prioriterar saker som kön, klass, hudfärg eller förmögenhet.
Vidare ska där alltid finnas möjlighet/ system för att peta personer som inte längre fungerar vid makt i alla lägen.
Citat:
Omvänt kan man ändra normer bäst man vill - om de tekniska förutsättningar saknas blir det ändå inte ett önskat utfall. Men, när nu en hel del tekniska förutsättningar finns och Sydkorea kan blicka mot andra utvecklade staters erfarenheter, finns på sikt tämligen goda förutsättningar för en förbättring i relationerna.
Du kan självfallet skapa ett jämställt och jämlikt samhälle med eller utan teknik.