2024-05-14, 18:29
Medlem
ethernals avatar
KV spenderar ju enorma summor på reklam, poddar osv så jag är inte förvånad de gick med på att låta honom spela in den här serien.

Med det sagt har jag sett första avsnittet och tycker ändå det är intressant, särskilt när han sitter och snackar med de andra fångarna om vad som gick snett och hur de trivs med tillvaron. jag kommer fortsätta titta på denna
Citera
2024-05-14, 20:48
Medlem
tjenaretjenares avatar
Krantz låter lite som Jakob Eklunds karaktär i tusenbröder
Citera
2024-05-14, 21:16
Medlem
mrDarcys avatar
Vilket fängelse är det? Verkar vara en "lättare" klass??
Citera
2024-05-14, 21:19
Medlem
mrDarcys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrDarcy
Okej halmstad läste jag
Citera
2024-05-14, 21:52
Medlem
Gesaffelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Krantz låter lite som Jakob Eklunds karaktär i tusenbröder
Du får nog spola öronen med revaxör eller nåt för det är uppenbart att Krantz är ifrån Jönköping eller trakten runt omkring.
Citera
2024-05-15, 06:31
Medlem
Krantz låter oerhört jönköpskt. Intressant inledning måste jag säga, kommer definitivt att följa.

Hade trott att ”Kalle” som var med i de första sekvenserna skulle återkomma mycket mer med tanke på hur mycket han verkade gilla kameran (till skillnad från de flesta andra) men han lös med sin frånvaro resten av avsnittet. Kanske återvänder senare
Citera
2024-05-15, 10:15
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Tycker 30 dagar är lite för lite, 3 år hade varit mer rimligt.

Hade han pitchat iden till mig så hade jag svarat "återkom när du suttit i 3 år"

Såg första avsnittet och tyckte det var rätt bra. Verkar vara ärligt gjord. Ser fram emot nästa avsnitt när det släpps.

Men ja, 30 dagar känns lite mesigt faktiskt. Men man förstår ju också att han inte kan ta upp någon riktig fånges plats allt för länge.
Citera
2024-05-15, 20:37
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Spolade igenom lite snabbt för att se om det va nå spännande
Detta måste ju va ett skämt?
Citera
2024-05-15, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heliga.Stenen
Som vanligt låg nivå på en annars intressant trådstart.

Då jag själv har erfarenhet hur svårt det är att studera kriminalvården så får jag ge en stor eloge till alla på Halmstads anstalt som accepterade att Hjalmarsson fick komma in.

För dom som undrar ifall han tar upp en cellplast så sker det en ombyggnad på anstalter vilket medför att en avdelning är stängd för ombyggnad. Det är på denna del han kunde låna en cell som annars är oanvändbara under perioden han var där. Sen när cellen låses upp blir han förflyttad till den avdelning som är igång.

Med tanken på att han är där som dokumentärfilmare så tror jag hans deltagande inte leder till några påfrestningar utan snarare lugnar något då han sköter sig själv och får vissa klienter att känna sig hörda. Om det inte råkar bli nåt strul ändå där han är inblanda men som sagt en eloge att kriminalvården vågar ta den risken även om det är filmaren som får ta hela smällen om nåt sker. Han lär får ha avskrivit sig från att KV skulle ha nåt ansvar över hans säkerhet.

Första avsnittet ligger uppe nu på svt play för den som är intresserad att samtala vidare.

Ja de låter rimligt att de spelar ingen roll vart han sover för de är exakt samma cell och han och dom andra är inlåsta hela natten. Men lite roligare om de varit klass 1 . De är stor skillnad och visar att de är för jävla segt och tråkigt att sitta inne speciellt om man har ett någorlunda ordnat liv utanför
Citera
2024-05-15, 20:57
Medlem
WitchcultTodays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Det talas i media om en brist på fängelseplatser i landet, men en reporter går bra att inhysa?
Blir spännande att se om han behöver dela cell med någon.

Det var min första tanke med. Men rätt omgående nämns det att han bor på en avdelning som renoveras och stökas så ingen bor där för stunden. Man får nog i normala fall inte kasta in en fånge under de omständigheterna?

Sett första avsnittet. Kanske blir intressant. Hittills är det lite nervöst och skakigt. Förståeligt.

Såg dokumentärserien när han bodde som hemlös. Såg den nog tre gånger. Riktigt intressant.. Så kommer fortsatt följa denna.
Citera
2024-05-15, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrDarcy

Klass 2.
Citera
2024-05-15, 21:54
Moderator
Carlboms avatar
Inte jätteimponerad av första avsnittet. Hoppas det blir bättre. Känns inte som han visar hur det är att sitta i fängelse från sitt eget perspektiv. Han är mer där som en extern dokumentärfilmare och såna skildringar har man sett förr.

Men det verkar ändå vara som man föreställt sig. Ett vuxendagis fullt med män som tas om hand som eviga barn. Och att kvinnor får vårda män är obegripligt. Förstår inte varför det ska vara blandat kön på plitarna när det inte är det på de intagna. Att enbart män vaktar män skulle förhindra massor med problem som uppstår när de bygger relationer med varann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in