2024-05-15, 15:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Det är väl ganska självklart. Det är ganska få förunnat att f å möta en björn? Jag har aldrig sett någon, har du?

Vad är mest spännande att se. En joggare eller ett stort rovdjur?

Att kvinnor skulle va så jävla korkade att de är rädda för björnar eller män vägrar jag att tro på.
Ja, jag har faktiskt sett en björn i skogarna i Norra Värmland.

Tycker du det är lika korkat när kvinnor är rädda för främmande män i stadsmiljö?
Att vara vaksam/rädd för män på isolerade platser bör ligga i självbevarelsedriften hos varenda kvinna.
Det är inte björnar och andra kvinnor som vanligtvis är förövare av grova brott mot kvinnor.
Citera
2024-05-15, 15:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej, de har nog jagats genom stan av en eller flera män, eller terroriserats av män därför svarar de som de gör...
Eller så har de sett eller vet ändå att andra kvinnor utsatts för det och vill inte själva bli offer.
Citera
2024-05-15, 17:02
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, läs igen. Där pratar jag om bil vs flyg.
Jag vet inte hur det är med dig - men för min del är det stor skillnad på att vistas i skogen och att vara i eller framföra fordon.
Riskbedömningar och hur man hanterar olika saker är situationsbetingat.

Så nej - att kontrollera en björn är din i allra högsta grad typiskt enkelspåriga manliga tolkning av hur man kontrollerar en situation.

Det verkar ju svårare att kontrollera situationen i en bil än i ett flygplan så därför förstår jag fortfarande inte din logik.

Men jag ska göra ett försök. Antag att du kan välja att gå in genom 2 dörrar. En rosa och en svart.
Går du in i den rosa dörren så är det 8 gånger större risk att du dör än om du går in i den svarta dörren.
Du väljer ändå den rosa dörren för att den är finare och mysigare och du har en rosa dörr hemma så det känns mer bekant och det har ju aldrig hänt något där.
Citera
2024-05-15, 17:04
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ingen aning, och vad har detta med vad vi diskuterar här att göra?

Att många känslor/handlingar är irrationella och inte byggda på logik.
Citera
2024-05-15, 17:05
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
De sover i egna kaserner mig veterligen.

Men varför tror du då att de skulle känna sig hotade om de som i en gemensam kasern?
Citera
2024-05-15, 17:08
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nej, läs igen. Där pratar jag om bil vs flyg.
Jag vet inte hur det är med dig - men för min del är det stor skillnad på att vistas i skogen och att vara i eller framföra fordon.
Riskbedömningar och hur man hanterar olika saker är situationsbetingat.

Så nej - att kontrollera en björn är din i allra högsta grad typiskt enkelspåriga manliga tolkning av hur man kontrollerar en situation.

Här en liten text som jag tycker är träffande gällande din "kvinnliga logik" :-)

"När jag äntligen trodde att jag förstod så visade det sig att jag förstod ingenting!
Under de senaste decennierna har man ständigt fått höra hur diskriminerad kvinnan är. Denna diskriminering skulle ha sin grund i att kvinnor var fångna i sina hem bland blöjor, skitiga kalsonger och husmanskost. Fångenskapen har ju också varit en vanlig förklaring till dom orättvisor som finns på arbetsmarknaden både beträffande lön och beträffande karriärmöjligheter. Så långt hänger min logiska manshjärna med.
Men häromdagen läste jag om en undersökning som gjorts och i den framkom att 87 procent av mammorna ville inte släppa ifrån sig mera av den tid som föräldraledigheten berättigade. Jag begriper ingenting! Men naturligtvis förstår jag deras motivation, det finns en biologisk koppling mellan mor och barn under den första tiden. Men varför har inte denna självklara åsikt kommit fram tidigare?"
Citera
2024-05-15, 17:38
Medlem
Citat:
Ja, jag har faktiskt sett en björn i skogarna i Norra Värmland.

Tycker du det är lika korkat när kvinnor är rädda för främmande män i stadsmiljö?
Att vara vaksam/rädd för män på isolerade platser bör ligga i självbevarelsedriften hos varenda kvinna.
Det är inte björnar och andra kvinnor som vanligtvis är förövare av grova brott mot kvinnor.

Städer ska man nog passa sig för rent generellt.

Nä men jag har lite högre tankar om kvinnor faktiskt än vad du verkar ha. Min sambo är i allra högsta grad feminist men att hon skulle gå runt och oroa sig för att va ute ensam i skogen har hon aldrig ens nämnt.

Vad ska hon mer oroa sig för? Att cykla som säkert är betydligt farligare.. dessutom sker väl det mesta våld av män kvinnor känner? Nä.. bättre kan ni kvinnor!
Citera
2024-05-15, 19:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det verkar ju svårare att kontrollera situationen i en bil än i ett flygplan så därför förstår jag fortfarande inte din logik.
Du skojar hoppas jag.
Sitter du bredvid chauffören i en bil så har du långt större möjlighet att ingripa och påverka än om du sitter bak i ett plan utan möjlighet att ta dig in i cockpit.

Är du med om en krock eller avkörning/crasch i en bil så har du långt fler möjligheter att ta dig ut än om du sitter i ett flygplan.

Citat:
Men jag ska göra ett försök. Antag att du kan välja att gå in genom 2 dörrar. En rosa och en svart.
Går du in i den rosa dörren så är det 8 gånger större risk att du dör än om du går in i den svarta dörren.
Du väljer ändå den rosa dörren för att den är finare och mysigare och du har en rosa dörr hemma så det känns mer bekant och det har ju aldrig hänt något där.
Spelar du idiot?
Citera
2024-05-15, 19:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Här en liten text som jag tycker är träffande gällande din "kvinnliga logik" :-)

"När jag äntligen trodde att jag förstod så visade det sig att jag förstod ingenting!
Under de senaste decennierna har man ständigt fått höra hur diskriminerad kvinnan är. Denna diskriminering skulle ha sin grund i att kvinnor var fångna i sina hem bland blöjor, skitiga kalsonger och husmanskost. Fångenskapen har ju också varit en vanlig förklaring till dom orättvisor som finns på arbetsmarknaden både beträffande lön och beträffande karriärmöjligheter. Så långt hänger min logiska manshjärna med.
Men häromdagen läste jag om en undersökning som gjorts och i den framkom att 87 procent av mammorna ville inte släppa ifrån sig mera av den tid som föräldraledigheten berättigade. Jag begriper ingenting! Men naturligtvis förstår jag deras motivation, det finns en biologisk koppling mellan mor och barn under den första tiden. Men varför har inte denna självklara åsikt kommit fram tidigare?"
Den texten är nog mer applicerbar på din fixering vid vad kvinnor och män är faktiskt.

Den ser dessutom ut att vara skriven av en kränkt man.
Citera
2024-05-15, 19:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Städer ska man nog passa sig för rent generellt.

Nä men jag har lite högre tankar om kvinnor faktiskt än vad du verkar ha. Min sambo är i allra högsta grad feminist men att hon skulle gå runt och oroa sig för att va ute ensam i skogen har hon aldrig ens nämnt.

Vad ska hon mer oroa sig för? Att cykla som säkert är betydligt farligare.. dessutom sker väl det mesta våld av män kvinnor känner? Nä.. bättre kan ni kvinnor!
Brukar hon festa med afghaner också?

Det handlar dessutom inte om min syn på kvinnor -utan om vilka svar kvinnor gett utifrån de risker de upplever finns.
Citera
2024-05-15, 19:39
Medlem
Citat:
Brukar hon festa med afghaner också?

Det handlar dessutom inte om min syn på kvinnor -utan om vilka svar kvinnor gett utifrån de risker de upplever finns.

Nej brukar du?
Citera
2024-05-15, 19:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej brukar du?
Nej, eftersom jag inte är vän med eller känner några afghaner så skulle jag inte chansa -- precis som jag inte chansar med andra främmande män.

Men din kvinna är ju klok och duktig och frotterar sig ju tydligen gärna med främmande män - hon ser ju ingen risk med det.
Man funderar lite på om du kan ser riskerna, för henne, för dig och för ert förhållande när hon har ett sådant beteende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in