2024-05-15, 17:50
Medlem
Kalasmannens avatar
Har fått stanna några gånger för nykterhetskontroll under senaste året. Varje gång har dom bett mig att ta plaströret från alkotestaren och jag har gjort det. Varför kan dom inte slänga det själva? Är inte rören förpackade i singelformat och därför måste dom ändå slänga förpackningen. Kan dom inte slänga röret när dom förbereder för nästa blåsning och ändå håller på med skräpet.

Idag blev jag stannad och när polisen sa åt mig att ta röret så sa jag att hon kunde behålla det. Då blev hon spydig och sa "Jag kan behålla det?" Ungefär som att jag menade att hon skulle ta hem det och spara som ett minne.

Varför ska jag ta hand om deras skräp?
Citera
2024-05-15, 18:05
Medlem
Raktinyllets avatar
Är det någon ny grej polisen börjat med? Har aldrig blivit ombedd att ta hand om röret man blåser i men senast jag fick blåsa i en kontroll var nog 7-8 år sen.

Men det är väl bra så vet man att man slipper blåsa i samma rör som någon annan.
Citera
2024-05-15, 18:12
Medlem
Kalasmannens avatar
Det säger jag inget om, att blåsa i ett eget rör alltså. Det är grejen att man ombeds att ta hand det som jag funderar över.
Citera
2024-05-15, 18:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasmannen
Varför ska jag ta hand om deras skräp?

tror det är mest en hygienfråga, de vill inte ta i nått du har haft i munnen
Citera
2024-05-15, 19:05
Medlem
Gefjons avatar
Jag "blåste" senast förra veckan.

Fick inte med någon souvenir hem... 🤔
Citera
2024-05-15, 19:25
Medlem
Kan det ha och göra med att du ser sjuk ut/dålig hygien?

Jag har blivit stoppad i ett par rutinkontroller senaste åren varav ett för ett halvår sedan och känner inte igen mig i detta.
Citera
2024-05-15, 19:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Är det någon ny grej polisen börjat med? Har aldrig blivit ombedd att ta hand om röret man blåser i men senast jag fick blåsa i en kontroll var nog 7-8 år sen.

Men det är väl bra så vet man att man slipper blåsa i samma rör som någon annan.

Kanske har något med Covid-svängen att göra? Har ingen aning. Men mycket ändrades ju då. De ville väl inte samma eventuellt saliviga rör i sin bil då, haha. 🤷‍♀️
Citera
2024-05-15, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet

För att ditt saliv är på plasten. Dom har inga engångshandskar och måste sprida händerna....

Är för deras "säkerhet" helt enkelt
Citera
2024-05-15, 23:01
Avslutad
Det är ju dom som vill att du ska blåsa inte du.
Självklart får dom ta hand om skiten.
Citera
2024-05-17, 17:01
Medlem
Kalasmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Kan det ha och göra med att du ser sjuk ut/dålig hygien?

Jag har blivit stoppad i ett par rutinkontroller senaste åren varav ett för ett halvår sedan och känner inte igen mig i detta.

Har inte fått höra det av någon annan så jag antar att nej jag ser inte sjuklig ut. Plus att hon som höll i alkotestaren knappt tittade på mig. Var en annan polis som kollade körkortet samtidigt.

Hände i Dalarna om det nu spelar roll.
Citera
2024-05-17, 17:39
Medlem
Hiraeths avatar
Jag var med om att få en souvenir (plaströret) från min senaste nykterhetskontroll förra året i södra sverige.
Kontrollanten kläckte ur sig något liknande: "Kan du avlägsna röret och slänga det, hygienrutiner efter covid." Efter utandningsprovet indikerade godkänt.
Citera
2024-05-17, 22:03
Medlem
godboys avatar
Är detta en värt att starta en tråd om? Det är väl bara att ta röret och slänga det hemma sen om man nu inte har en skräppåse i bilen. Den som ens ifrågasätter det borde bli av med körkortet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in