Citat:
Ursprungligen postat av
Jills
Tack, har bett om järnsprutor men är rädd att de ska säga nej och envisas med tabletter, som jag vet att jag inte klarar av. Min mage är ganska dålig, har magkatarr och säkert IBS. Har funderat på om det är magsår som gör att jag har järnbrist men jag trodde man fick väldigt ont av det. Äter alvedon rätt ofta men inte längre NSAID för det pallar inte magen.
Alvedon påverkar inte magen. Man måste inte ha ett enda symptom av magsår, det hade inte jag förrän magsåret gick upp och blödde. Inte ens det märktes, för det kom inte ut därbak. Min kropp åt upp blodet. Det kanske hade märkts vid bajsprov, men troligen bara under skovet, och inte vanligtvis.
Men om du vill så kan du säga att din mage krånglar ofta och nu med järnet och inte kan skylla på mens så vill du ta ett bajsprov.
Sedan så får man sprutan om man tjatar tillräckligt. Jag berättade bara mina vanliga symptom, att jag störtkräktes efter varje tablett. Om du har mindre än så, hitta på. Jag tycker inte man ska behöva ljuga, men det handlar om din hälsa. Första injektionen betalade jag själv för att de vägrade. Kostade då 3000. Men tror inte de kör med sådant nu. Jag hämtade ut det på apoteket och sedan gick till vården som fick spruta in.
Jag tycker att det är konstigt att de inte undersökt dig för magsår. Detta kan vara något helt annat, det finns andra sjukdomar som äter upp järnet, men detta är ju så vanligt.
Om de absolut vägrar så kan du ju testäta omeprazol i ett par månader. Man ska inte behöva, för den kan ha biverkningar. Tål den inte själv.