2024-05-13, 22:48
Medlem
totto30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Gå in på Google Maps och kolla aktuell plats i Street view i norrgående körriktning.
Det lär ha varit lågvatten då google-bilen körde förbi men man får ändå en uppfattning om hur grunt det är. Lägg därtill att platsen ligger vid en åmynning vilket oftast betyder tunn is. Att bilen skulle nå ett djup där den försvinner på den aktuella platsen är väldigt osannolik oavsett friktion.

Såg självklart detta innan jag kom med teorin.
Finns tillräckliga djup för att båtar ska kunna köra där.
Använder man Googles mätverktyg på kartan räcker en färd på 50m för att hamna i själv ån från vägen vid närmsta plats. 100-150m lite längre söderut för att hamna i farleden; inget omöjligt under rätt omständigheter.

Hoppas polisen söker av tänkbara vattendrag framöver. För som någon skrev tidigare så torde inte den framhjulsdrivna Volvon klarat av att köra in på några småvägar med tanke på snömängden. En bil som skulle kört av längs en stor väg borde dykt upp i tö vid detta laget tycker man, men jag kan ju självklart ha fel.

Hur som så är det tragiskt att en familj måste gå i ovisshet om vad som skett oavsett ålder/kön/etnicitet. Att han är vid liv förefaller föga troligt i dagsläget.
Senast redigerad av totto30 2024-05-13 kl. 22:52.
Citera
2024-05-13, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Min magkänsla säger att pojken är borta och vi har inte sett ett spår av han.
Hur kan man ha en magkänsla av hur något vi inte har ett spår kring gått till? Lämna magkänslorna hemma så kanske detta löser sig.

En magkänsla kan uppkomma utifrån insamlad information och de teorier som diskuteras fram och tillbaka i denna tråd. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag uttryckt mig på ett felaktigt sätt så att ordvalet av "magkänsla" har misstolkats. Det var absolut inte min mening.
Citera
2024-05-13, 23:21
Medlem
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Ja, ett brott är ett alternativ. Ett annat är att killen inte vill att någon vet vart han finns eller vad som hänt. Känns troligast.

Om han gått under jorden så har han en medhjälpare, båda är isf riktigt sjuka individer (han kanske sitter och trycker hos ngn brud i Norra Finland).

Nej, han har hamnat i fel sällskap, gjort ngt fel och blivit tagen av daga, bilen kommer inte att hittas, inte Elliot heller.
Citera
2024-05-13, 23:59
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Om han gått under jorden så har han en medhjälpare, båda är isf riktigt sjuka individer (han kanske sitter och trycker hos ngn brud i Norra Finland).

Nej, han har hamnat i fel sällskap, gjort ngt fel och blivit tagen av daga, bilen kommer inte att hittas, inte Elliot heller.

Måste säga att jag mer och mer lutar åt denna teori. Elliot kanske inte varit i Jävre över huvud taget utan har tagits av daga i eller omkring Skellefteå. Förvaren/förövarna däremot har varit i Jävreområdet.
Citera
2024-05-14, 10:37
Medlem
Något som har varit aktuellt sedan Polisen fick resultatet av mobilmasttömningarna är ju om det finns en obruten tidslinje av pingningar mot olika master fram till den sista. D.v.s. från det att Elliot lämnar jobbet och till den mot masten i Jävre. I synnerhet den tidsmässigt närmaste pingningen mot en intillliggande mast till den i Jävre kan då vara särskilt viktig.

Även om Polisen av utredningstekniska skäl inte kan informera något om detta så får man ändå hoppas att denna info kan innebära att man ev. bättre kan förstå vad Elliots försvinnande kan handla om. Och att det i så fall då kan finnas med i hur de ger instruktioner till bl.a. Missing People att bedriva eftersökningarna. Exempelvis som nu i helgen när man utgick ifrån Piteå.
Senast redigerad av Reality-Tankom 2024-05-14 kl. 10:39.
Citera
2024-05-14, 11:44
Medlem
Hade han inte tankat full tank bara någon dag innan han försvann? Om han nu planerat att försvinna hade han kanske också planerat vart han skulle åka, isåfall hade han tänjt att åka långt, för varför tanka så mycket om han bara tänjt att åka till Jävre? Jag tror att han finns betydligt längre bort än Jävre.
Citera
2024-05-14, 11:44
Medlem
Hur långt har våren kommit i det aktuella området? Är det barmark eller litet snödjup?
Kanske någon kan lägga upp en dagsaktuell bild.
Citera
2024-05-14, 13:33
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Måste säga att jag mer och mer lutar åt denna teori. Elliot kanske inte varit i Jävre över huvud taget utan har tagits av daga i eller omkring Skellefteå. Förvaren/förövarna däremot har varit i Jävreområdet.
Det verkar finnas en långfärdsbuss (buss 100 längs norrlandskusten) som, om den gick ungefär enligt tidtabell, kan ha passerat Jävre ca 21.21 då telefonen pingades.
Citera
2024-05-14, 14:45
Medlem
Någon som noterat och eller hört hur Elliot varit mot arbetskollegor med familj innan och dagen då han förvann?
Citera
2024-05-14, 14:45
Medlem
Kanske har missat det, men finns det information om han var med på truckförarkursen? Var skulle den hållas?

Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Hur långt har våren kommit i det aktuella området? Är det barmark eller litet snödjup?

Har tittat på en del webbkameror och det verkar inte finnas mycket snö kvar. Sök i Google på webbkamera Piteå, etc.
Citera
2024-05-14, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen

Det är barmark

https://www.smhi.se/vader/observationer/snodjup/

https://www.vackertvader.se/webbkamera/j%C3%A4vrebyn
Citera
2024-05-14, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Hade han inte tankat full tank bara någon dag innan han försvann? Om han nu planerat att försvinna hade han kanske också planerat vart han skulle åka, isåfall hade han tänjt att åka långt, för varför tanka så mycket om han bara tänjt att åka till Jävre? Jag tror att han finns betydligt längre bort än Jävre.

Att tanka full tank är inget avvikande. När jag tankar tankar jag alltid fullt. Hålla på och småskvätta är det ingen mening med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in