Citat:
Ursprungligen postat av
adina
N*lls exman verkar inte vara särskilt religiös , hans nya fru har inte slöja och ha ett bra arbete dock inte lika bra som mannen .
Som jag skrev, mannen och släkten behöver inte vara pådrivande med det är vanligast orsak till att kvinnor utvecklar ett mer religiöst beteende. Null uppvisar tydlig påverkan av patriarkal kultur och religiös extremism så hon är troligen självgående. Likväl, hon är stereotyp.
Citat:
AnneL är inte direkt finsk invandrare utan kom till Sverige som liten familjen bodde på gränsen mellan Sverige och Finland och då var det inte ovanligt att man flyttade några mil in i ett annat land.
Precis, hon är för ung, likväl är hon - stereotyp för dåtidens finska invandrare dvs missbrukare med psykiatrisk problematik dvs en produkt av uppväxtförhållanden med föräldrar som uppenbart också var stereotypen för finska invandrare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Inanna-1921
Männen utnyttjar gärna religion för att trycka ner kvinnorna så ja vad ska man säga, hade jag varit så dedikerad att jag går runt med slöja hade jag varit mer påläst än dessa människor men så är jag ju uppväxt utan sånt, det är kanske lätt att helt enkelt bara tro för att familjen gör det och följa alla andra vad de gör utan att veta eller reflektera över varför.
Hederskultur och islamism går ofta hand i hand, det förklarar också hur yttringarna kan vara extrema utan att den utövande individen behöver ha någon direkt religiös kunskap. De uppmanas heller inte att läsa och tolka islam på egen hand, det ansvaret ligger på imamerna. En direkt skillnad mot kristendomen där var och en uppmuntras till att själv söka svar i bibeln.