2024-05-13, 10:54
Citat:
Ursprungligen postat av Redisa
Men exakt! Vågade inte beställa något som nyopererad eftersom jävlarna kan vägra/inte förstå att man vill ha sin mat levererad till lägenheten, inte till porten som ligger två trappor ner. Två trappor är ok för en frisk person, men ett ordentligt hinder för en nyopererad.
Jag har 4 matställen 200 meter bort men ingen av de erbjuder egen hemleverans i närområde.
Den har hänt mig en gång. Faktiskt riktigt störande. Visst kan man argumentera för att det är slött av mig att inte vilja gå ner två trappor, men jag beställde hemkörning av en anledning.
Citera
2024-05-13, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Så kan det vara. Självfallet är det svårt att veta till 100% att det inte är något fuffens.

Men för mig hade det iaf påverkat mitt agerande när jag väl vet om det. Det är en stor skillnad på att något kan vara dåligt och man inte vet, jämfört med om man faktiskt vet.

Man kan också se det så här... Det är statens och myndigheternas jobb att hålla oseriösa eller illegala aktörer borta från marknaden. Om du "vet" något om dessa företag, kan du vara säker på att myndigheter och speciellt polisen vet mer om eventuella oegentligheter.

Dessa företag tillåts verkar med statens, myndigheternas och polisens goda minne. Därav kan man dra slutsatsen det troligen inte är så "inhumant" och troligen inte särskilt "olagligt".

Sen när det gäller dessa människors lön.... Har läst de kan tjäna upp till 130 kr i timmen eller något och det var flera år sen. Vet du hur låga lönerna i deras hemländer är? Antagligen ett rent skämt jämfört med de absolut lägsta lönerna i Sverige. De kommer hit för att jobba av en anledning... För att förbättra sin situation.
Citera
2024-05-13, 11:13
Medlem
Citat:
Den har hänt mig en gång. Faktiskt riktigt störande. Visst kan man argumentera för att det är slött av mig att inte vilja gå ner två trappor, men jag beställde hemkörning av en anledning.

Det har väl också hänt mig kanske en gång men är faktiskt inget vanligt. Jag brukar ge dem en ganska bra (och sanningsenlig) anledning att komma upp om de verkar ha problem med det. Det brukar funka...

Skulle det i för sig vara att killen absolut inte kan komma upp? Ja, då får jag väl gå ner... Men håller med om att hemleverans innebär till dörren.

Har läst recensioner från folk som hävdar de fått pizzan lämnad utanför i snön av diverse bolag. Skulle detta hända mig skulle jag ge dem ett litet ultimatum.... En rabatt eller avdrag av historiska proportioner, eller så skulle jag skriva jag inte länge kommer använda deras tjänst.

Se företags misstag som en chans att tjäna eller spara pengar. Dessutom...rätt ska vara rätt.
Citera
2024-05-13, 11:33
Medlem
Citat:
Samma användare startade en tråd om att det är helt sinnessjukt att inte få med en laddare när man köper telefon och raljerade om det i över ett år. Så ja, du har helt rätt. (FB) Att inte få med en laddare är sjukt

Är du korkad? Jag fortsatte skriva om det för att många fortsatte försvara detta agerande och dessutom hävdade det var miljövänligt, även om det inte alls är säkert så är fallet.

Så du tycker att betala mer och få mindre är helt ok, speciellt om det finns en "god" anledning? Eller införa eller ändra andra saker som är dåligt för konsumenterna? Med den logiken kan precis vad som helst införas eller ändras av staten och företag, även om det missgynnar medborgare och konsumenter.
Senast redigerad av Snobird 2024-05-13 kl. 11:35.
Citera
2024-05-13, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell

Aldrig handlat genom foodora, mina kollegor har anlitat dem några gånger, men när jag sett chaufförerna så skulle jag inte äta maten de kommer med.

Med det sagt så har väl de flesta en kyl och en frys i sina lägenheter i dag, eller?

Att då ha lite gott där att ta fram om man blir sugen är väl det mest praktiska. Men jag förmodar att ts, i likhet med många andra datorberoende personer, inte lagar mat alls utan bara köper hämtmat och sedan beklagar sig över att de inte har pengar. Har haft sådana vänner.

Jag brukar klara min ekonomi.... Jag har inget emot att laga mat från grunden men anser sällan det så motiverat pga vissa omständigheter.
Senast redigerad av Snobird 2024-05-13 kl. 12:14.
Citera
2024-05-13, 12:43
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Inte menat som en kritik av vad du skriver i sig, men denna hemkörning subventioneras av övriga skattebetalare. Dessa arbetare har så låg lön och arbetsgivaravgifter att det inte betalar för gratis sjukvård, subventionerad kollektivtrafik (All kollektiv är ju till stor del skattefinansierad), tandvård för 50 kr, anhöriginvandring med föräldraledighet skola och all välfärd som följd till dem. Arbetarna kan till och med låna pengar för att ta sig hit för vinsten är inte den låga lönen utan att få svensk välfärd, svenskt uppehållstillstånd, framtida anhöriginvandring och t.o.m. garantipension. Deras lön är en väldigt liten del i "betalningen". Fodora är en sorts skatteåterbäring till medelklassen som har råd med det.

I vårt välfärdssystem måste en arbetskraftsinvandrare tjäna väldigt bra för att det skall betala sig för det skattebetalande kollektivet.

Ja det är en annan sida av myntet. Självklart vore det bästa om de inte befann sig i landet. Grundproblemet ligger väl där. Vi har ju ont om bostäder och ansträngd sjukvård. Lägg till eventuell kriminalitet. Förstår inte varför det kan anses känsligt att stoppa denna typ av arbetskraftsinvandring .

Jag tror även att de billiga utkörningarna via fd. onlinepizza kunde existera tack vare svart arbetskraft (ofta släkt) som också gick på socialbidrag. Det var väl ändå lite bättre då det kom en svensk tillgodo, men ändå inte helt okej.

Vet inte hur det är uppbyggt med löner. Vi saknar minimilöner i Sverige. Det kan även vara giga-ekonomi där varje bud är en egenföretagare som sliter för smulor.
Citera
2024-05-13, 12:46
Medlem
Många här verkar se det som... "Åh, handla på foodora hur kan man göra detta?" I överförd betydelse, kan debatten också anses handla om andra liknande tjänster och om man tar det längre... Att alls beställa hem saker via nätet....

Meningen med tråden var dock inte att diskutera eventuella förtjänster och nackdelar med denna sortens tjänster, utan om specifika saker som gäller foodora

Jag anser dock inte inlägg som ifrågasätter att handla på foodora som OT. Men visst... Kul om fler faktiskt också skulle kommentera foodora, deras sortiment och det utbud de och butiker anknutna till dem tillhandahåller.
Citera
2024-05-13, 12:52
Medlem
Barentss avatar
man ska inte äta alls efter ca kl 18. Magen och tarmarna behöver vila i 12 timmar.

Den som känner kravings dygnet runt och dessutom är så lat så han inte orkar gå ut för att äta kommer inte att få ett lyckligt liv. Detta är lätt att säga, men TS bör ändå skärpa till sig och totalt sluta med foodora.
Citera
2024-05-13, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
man ska inte äta alls efter ca kl 18. Magen och tarmarna behöver vila i 12 timmar.

Den som känner kravings dygnet runt och dessutom är så lat så han inte orkar gå ut för att äta kommer inte att få ett lyckligt liv. Detta är lätt att säga, men TS bör ändå skärpa till sig och totalt sluta med foodora.

Finns det rehab för folk som handlar på foodora? Typ Anonyma Foodora-användare?

Typ mötas i grupper där folk säger saker som "Hej, mitt namn är John och jag är en foodora-användare på bättringsvägen"...

Sen om det du skriver stämmer? Det finns många skolor om hur, vad och när man ska äta. De flesta tar åtminstone någon sorts kvällsfika och även på sjukhus erbjuder de ibland något att äta på kvällen...
Senast redigerad av Snobird 2024-05-13 kl. 13:03.
Citera
2024-05-13, 13:03
Medlem
Sensiseedss avatar
Handikapp varning här. Är det så svårt att ta sitt feta arsle och åka äta på plats? Eller ta din egna bil och köp med dig hem?
Såna som dig bidrar till kriminaliteten och rasblandningen i Sverige.
Citera
2024-05-13, 13:05
Medlem
Ganonitos avatar
Foodoras specialitet är snabbmat. Inte "vanlig" mat.

Nu har jag aldrig nyttjat dem och kommer aldrig att göra.
Citera
2024-05-13, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sensiseeds
Handikapp varning här. Är det så svårt att ta sitt feta arsle och åka äta på plats? Eller ta din egna bil och köp med dig hem?
Såna som dig bidrar till kriminaliteten och rasblandningen i Sverige.

Jag jag har konstant sex med negresser, är tungt kriminell och bor i ett getto. Eller inte direkt... Lite konstigt du kan få för dig det genom att jag handlar på foodora?

Vet du hur många restauranger jag kört, cyklat och gått till under åren? Sen om man ska dra in miljöhänsyn... Ta bilen för att köpa en liter mjölk och lite annat, när ett bud använder endast en moped? Dessutom levererar budet till flera på sin runda vilket kanske torde ge mindre miljöpåverkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in