2024-05-04, 03:16
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Detta är alltså ett brottmål via enskilt åtal.
Det kan därmed inte bli fråga om tredskodom.

Man kan dock bli dömd i sin utevaro om det inte finns anledning att döma till strängare straff än fängelse i sex månader och domstolen anser att målet kan utredas tillräckligt bra utan att den tilltalade är där.

Det är inte särskilt troligt att domstolen skulle göra sådan bedömning här.

Det som kommer ske är att man kommer skicka polisen att delge henne om hon inte svarar frivilligt.
Sedan om hon inte dyker upp till rättegången kommer den att flyttas fram och hon kommer delges med hot om vite.
Dyker hon inte upp igen kommer hon få vite och rättegången flyttas fram igen och hon delges med hot om vite igen.
Skiter man i att dyka upp nog många gånger så kommer domstolen skicka polisen att hämta den åtalade till rättegången.

Har man struntat i att dyka upp på rättegången så den måste flyttas kan man även tvingas betala merkostnader, t.ex. resekostnader för vittnen och målsägande.
Tack för att du återgick till den juridiska aspekten, du svarade lite mer utförligt på min tidigare frågeställning om hur länge Sara Nilsson kunde förhala processen.
Citera
2024-05-04, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Försvarsadvokater bryr sig inte om sånt. I deras bransch så skulle det inte vara någon som helst skam att ha försvarat Dumpen.
Då kan jag säga att du har väldigt fel.
Jobbar i branschen nämligen.
Det finns kollegor som ex inte tar blåljussabotage för att de tycker så illa om de utför det.
Senast redigerad av Permastampe 2024-05-04 kl. 09:00.
Citera
2024-05-04, 17:01
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
Då kan jag säga att du har väldigt fel.
Jobbar i branschen nämligen.
Det finns kollegor som ex inte tar blåljussabotage för att de tycker så illa om de utför det.
Sånt är ovanligt. Och när det sker så är det av personlig övertygelse. Det har inget med deras rykte eller andra affärsmässiga skäl att göra.
Citera
2024-05-05, 18:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Detta är alltså ett brottmål via enskilt åtal.
Det kan därmed inte bli fråga om tredskodom.

Man kan dock bli dömd i sin utevaro om det inte finns anledning att döma till strängare straff än fängelse i sex månader och domstolen anser att målet kan utredas tillräckligt bra utan att den tilltalade är där. [...]

Det har du rätt i – tänkte inte på vad för slags mål det gäller...
Citera
2024-05-13, 10:06
Medlem
Schournalistens avatar
Idag skickade Göteborgs tingsrätt en begäran till flertal myndigheter för att få uppgifter som kan användas för delgivning av Sara Nilsson.

Preskriptionstiden är mycket kort. Brottet preskriberas den 6 juli 2024.

Begäran: https://ibb.co/0CCpXwS
Senast redigerad av Schournalisten 2024-05-13 kl. 10:22.
Citera
2024-05-13, 10:51
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schournalisten
Idag skickade Göteborgs tingsrätt en begäran till flertal myndigheter för att få uppgifter som kan användas för delgivning av Sara Nilsson.

Han hängdes ut den 5:e Januari 2024.

Hur kan det preskriberas den 6 Juli 2024 då? Är det bara 6 månaders preskriptionstid?
Citera
2024-05-13, 11:12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Han hängdes ut den 5:e Januari 2024.

Hur kan det preskriberas den 6 Juli 2024 då? Är det bara 6 månaders preskriptionstid?
Den kortaste preskribtionstiden är 2 år enligt åklagarmyndigheten så det verkar skumt ifall det skulle preskriberas redan 6 juli 2024. Borde ju vara tidigast 5 januari 2026 om uthängningen skedde 5:e januari 2024?
Citera
2024-05-13, 11:16
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Den kortaste preskribtionstiden är 2 år enligt åklagarmyndigheten så det verkar skumt ifall det skulle preskriberas redan 6 juli 2024. Borde ju vara tidigast 5 januari 2026 om uthängningen skedde 5:e januari 2024?

Jag tänkte också så... Därför jag frågade om en förklaring. Jag är ingen jurist. Det kanske blir 6 månader om du begår brottet på en Fredag? Vad vet jag?

Killen är dessutom fortfarande uthängd. Så brottet är pågående. Står också i stämningsansökan.
Citera
2024-05-13, 11:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Schournalisten

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968

Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Jag tänkte också så... Därför jag frågade om en förklaring. Jag är ingen jurist. Det kanske blir 6 månader om du begår brottet på en Fredag? Vad vet jag?

Killen är dessutom fortfarande uthängd. Så brottet är pågående. Står också i stämningsansökan.

Vad som gäller angående det har stötts och blötts tidigare, allmänt åtal och enskilt åtal har olika preskriptionstider. 6 mån för allmänt, 2 år för enskilt.

Ni bör läsa diseuses inlägg om detta i denna tråd:
(FB) Uthängd stämmer Dumpen – första fallet
Citera
2024-05-13, 11:25
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tforka
Vad som gäller angående det har stötts och blötts tidigare, allmänt åtal och enskilt åtal har olika preskriptionstider. 6 mån för allmänt, 2 år för enskilt.

Ni bör läsa diseuses inlägg om detta i denna tråd:
(FB) Uthängd stämmer Dumpen – första fallet

Översätter man det där snacket till Svenska så är preskriptionstiden 2 år från det att Dumpen avpublicerar honom?

Liten passus.

I podden "Ny podd ute till slut" så bekräftar Sara att hon är medveten om stämningen. Har det någon juridisk betydelse?
https://www.youtube.com/watch?v=6sj7rCd1WbM

(ca 3 min in i podden)
Citera
2024-05-13, 12:51
Medlem
Dumpen-Kenneths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Det har inget med ödet eller ironi att göra och det är knappast jämförbart att ha skrivit något om någon och att våldta småbarn.

–Ja, god dag, vet du var Sara är?
–Vad gäller saken?
–Hon har skrivit sanningar om Jocke.

jämfört med

–Ja, god dag, vet du var Jocke är?
–Vad gäller saken?
–Han tycker om att våldta tolvåriga flickor.

Du är en äckelgubbe som relativiserar barnvåldtäkter.

Fast han ville inte träffas och de lurade ut honom genom att säga att de hade kört på hans bil
Citera
2024-05-13, 12:54
Medlem
Sara kan hänga ut andra offentligt men själv gömmer hon sig som ett fegt litet kräk nu istället för att stå för vad hon gör.
Hon kommer förstås bli fälld till slut, solklart fall av förtal. Juridiken är tydlig här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in