2024-05-13, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Hur ska ukrainarna försvara sig mot glidarbomberna?

Genom att skjuta ned planen som släpper dem. Snart blänker F 16-kroppar på den Ukrainska himlen!
Citera
2024-05-13, 00:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Tror inte riktigt den militära kompetensen är en stor i faktor i deras val av försvarsminister, det är nog andra egenskaper som efterfrågas. Sjojgu hade ju inte heller någon militär bakgrund, han var däremot polare med Putin

Så kan det nog vara ja. Kan nog vara rätt att ha en försvarsminister med ett bredare perspektiv och låta det smalare militära perspektivet fokuseras på ÖB. Den här rekryteringen tycks också vara befriad från nepotism.
Citera
2024-05-13, 00:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
Genom att skjuta ned planen som släpper dem. Snart blänker F 16-kroppar på den Ukrainska himlen!

De F16-planen skulle bli nedskjutna direkt av luftvärnet.

Anledningen till att de ryska planen inte blir nedskjutna är att de befinner sig 7-8 mil från fronten när de släpper glidarbomberna.
Citera
2024-05-13, 00:21
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Så kan det nog vara ja. Kan nog vara rätt att ha en försvarsminister med ett bredare perspektiv och låta det smalare militära perspektivet fokuseras på ÖB. Den här rekryteringen tycks också vara befriad från nepotism.

Det tror jag inte. Putin har inte "fritänkare" i sin innersta krets. Även Stalin ersatte människor i sin innersta krets, men aldrig med "fritänkare".
Citera
2024-05-13, 00:22
Medlem
Stora gapande hål i fronten. Ukrainska försvarslinjer saknas. Ryska förband avancerar flera kilometer in.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QMo56W/ryssarna-korsade-gransen-till-ukraina-utan-att-mota-motstand
Uppgifter: Ryssarna korsade gränsen utan att möta motstånd.

Den senaste tiden har det rapporterats om hårda strider i Charkivregionen i Ukraina. Men nu kommer uppgifter om att ryska trupper mött väldigt lite motstånd. – Det fanns ingen försvarslinje, säger Denys Jaroslavskij vid den ukrainska militären till BBC.

Flera ryska förband ska ha korsat gränsen och kunnat avancera in i Ukraina flera kilometer. I östra Ukraina har det tagit månader för ryssarna att nå lika långt.
Jahapp. Då får vi antagligen snart veta om Macron menade allvar med att skicka trupper, eller om det bara var munväder. Jag gissar på det sistnämnda.

Stort grattis till de proryska republikanerna i USA också, de har verkligen lyckats. Hah. Västvärlden alltså. Vilket jävla skämt.
Senast redigerad av Chillgren 2024-05-13 kl. 00:26.
Citera
2024-05-13, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Ett val hade varit ett ypperligt tillfälle för selenski att visa världen att hela Ukraina står bakom honom.
Och för ryssen att bomba valstugor i terrorsyfte
Citera
2024-05-13, 00:30
Moderator
farbror_barbros avatar
Ett stort antal inlägg om Maidan och relaterade händelser 2014 raderade. Vill ni diskutera detta så finns en särskild tråd:
(FB) Den stora samlingstråden om Maidan 2014

Varningar kommer att följa i den här tråden.

/Mod
Citera
2024-05-13, 00:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ja, jättesmart. Att sänka Europas energiförsörjning och ekonomi på grund av en slavisk stamkonflikt som eldats på av neocons och angloamerikanska oligarker.

Ja, tyvärr har du en hel del rätt där. Men det är överkurs i den här tråden.
Citera
2024-05-13, 00:34
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Stora gapande hål i fronten. Ukrainska försvarslinjer saknas. Ryska förband avancerar flera kilometer in.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QMo56W/ryssarna-korsade-gransen-till-ukraina-utan-att-mota-motstand
Uppgifter: Ryssarna korsade gränsen utan att möta motstånd.

Den senaste tiden har det rapporterats om hårda strider i Charkivregionen i Ukraina. Men nu kommer uppgifter om att ryska trupper mött väldigt lite motstånd. – Det fanns ingen försvarslinje, säger Denys Jaroslavskij vid den ukrainska militären till BBC.

Flera ryska förband ska ha korsat gränsen och kunnat avancera in i Ukraina flera kilometer. I östra Ukraina har det tagit månader för ryssarna att nå lika långt.
Jahapp. Då får vi antagligen snart veta om Macron menade allvar med att skicka trupper, eller om det bara var munväder. Jag gissar på det sistnämnda.

Stort grattis till de proryska republikanerna i USA också, de har verkligen lyckats. Hah. Västvärlden alltså. Vilket jävla skämt.

Frågan är sedan : Hur långt orkar ryssarna med sitt avancemang ?

Tills nu i kriget, så kippar ryssen ganska snabbt efter luft (och logistik). Så tror jag det även blir denna gång. Sen..när det är sagt är det givetvis trist med denna utveckling.
Citera
2024-05-13, 00:37
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det tror jag inte. Putin har inte "fritänkare" i sin innersta krets. Även Stalin ersatte människor i sin innersta krets, men aldrig med "fritänkare".

Nu har han ju även fungerat som Putins personliga ekonomiska rådgivare, men om det är uttryck för nepotism vet jag inte. Jag skulle nog inte säga det.
Citera
2024-05-13, 00:43
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
De F16-planen skulle bli nedskjutna direkt av luftvärnet.

Anledningen till att de ryska planen inte blir nedskjutna är att de befinner sig 7-8 mil från fronten när de släpper glidarbomberna.

Om Ukraina får tillgång till AIM-120D 86*nmi air to air missile så har den en operativ längd på 16 mil. Vilket betyder att en ukrainsk F16 skulle kunna ligga 9 mil bakom fronten och ändå slå ut det ryska flyget.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/AIM-120_AMRAAM
Citera
2024-05-13, 00:46
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Frågan är sedan : Hur långt orkar ryssarna med sitt avancemang ?

Tills nu i kriget, så kippar ryssen ganska snabbt efter luft (och logistik). Så tror jag det även blir denna gång. Sen..när det är sagt är det givetvis trist med denna utveckling.

Jag tror att det är helt uteslutet att Putin skulle tillåta att Charkiv intas med artilleri. Dels har Charkiv en alldeles särskild plats i den ryska historien under Andra Världskriget. Dels skulle det bli alldeles för betungande ekonomiskt för Ryssland att bygga upp staden igen. Vi kommer inte att få se ett nytt Mariupol.

En belägring där försörjningslederna skärs av och där infrastrukturen ödeläggs tror jag på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in