2024-05-12, 09:27
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Ja, hon föddes i Israel. Av föräldrar som hade emigrerat dit från Sovjetunionen. Antagligen fick de asyl i Israel för att de var judar. Men sedan valde de att flytta tillbaks, till Ryssland..Eden Golan har också tidigare försökt lansera sig som kandidat till rysk Eurovision.

Ska också nämnas att hon uppträdde på den ryskockuperade ukrainska Krimhalvön efter 2014. Detta innebär att hon kan dömas till fängelse om hon sätter sin fot på ukrainsk mark.
2024-05-12, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Då var det bekräftat att vinnaren av eurovision blir utsedd av politiska motiv.

Trodde aldrig att det var så.
Men bra att det blev bekräftat.
Sista gången jag lägger tid på en riggad show 👍

Och att de har mage att låtsas om att allt är ok och låter folket rösta när deras röster inte är av vikt.
Visst blev ESC politisk ,folkets röster till Israel blev ett massivt stöd.
Tror man kommer göra om reglerna framöver för ESC. försöka få mindre politik inblandat i hur man framför sitt stöd, att Israel fick 323 poäng av folket kan omräknas till procent. visar att flera miljoner röstade på Israel.

Att Norge bara gav 3 poäng till Sv o sina söner vet jag inte hur man ska tolka, var Norge missnöjd med tvillingarna eller passar man på o rösta på annat när sverige ändå vann förra året.
2024-05-12, 09:28
Medlem
Patrik2108s avatar
Vad är en riktig schlager?
Jag anser att Jonny Logan 1980 är den bästa vinnaren någonsin.
https://www.youtube.com/watch?v=AJ2jDdOfRwM
2024-05-12, 09:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrsEjPK
Kom precis på vem så kallde icke binären liknar som vann.Pepper från American Horror story.
Så jävla lik !
Sjuk hela grejen och även vinnaren .

Nej. Men han liknar Salem Al Fakir och idioten som hatade kvinnor och blev avstängd ser ut som Jimmy Savile.
2024-05-12, 09:31
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jag tycker ju inte Israel var bäst. Hon gjorde en lite skral final. Tydligen lite påverkad av stämningen.
Men bidraget var betydligt bättre än vad juryns röster visar. Skillnaden mellan folket och juryn har aldrig varit tydligare. Juryn bokstavligen pissar på föreställningen.
Jag tycker ju Norge var bäst men Kroatien förtjänade segern om man ser objektivt på det. Denna eurovision kommer att kommas ihåg för hur tydligt och öppen juryn manipulerade utgången av tävlingen. Bögen från Schweiz kommer inte att bli hågkommen.

Inte ens det är sant. 2019 blev det norska bidraget mördat av juryn (40p, färre än Israel igår) men vann tittarrösterna.

Juryn och folket bedömer olika saker och det är av just det skälet juryn finns.

De håller ju på att testa enbart folkets röst i semi. Kanske går vi den vägen även i finalen så småningom.
2024-05-12, 09:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ska också nämnas att hon uppträdde på den ryskockuperade ukrainska Krimhalvön efter 2014. Detta innebär att hon kan dömas till fängelse om hon sätter sin fot på ukrainsk mark.

När hon var TIO ÅR alltså. Hon är 20 nu. Hon var ett barn som drömde om att bli sångerska som deltog i Eurovision kids ffs.
2024-05-12, 09:32
Medlem
En Israel som skojar till det i Eurovision village igår

https://www.facebook.com/share/v/84uHYAWmLqcenoAb/
2024-05-12, 09:32
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Värdigare vinnare har man knappast sett. Nemos nummer var så fantastiskt så det knappast går att förstå.
2024-05-12, 09:34
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Israels bidrag var ett av de bättre men inte bäst. Tycker femteplaceringen var välförtjänt musikaliskt.

Min hypotes är att medlemmarna i jurygrupperna inte vågar ge Israel poäng eftersom de inte är anonyma. De är rädda för kritik och repressalier från ett vänsterdominerat kulturellt etablissemang och militanta demonstranter. Samtidigt är de höga poängen från publiken i samma länder en folklig protest just mot just sådana påtryckningar. Folk i gemen vill inte få nedstoppat i halsen vad de ska tycka.
Ja, det var säkert flera i juryn som inte vågade rösta på Israel av rädsla för mordhot och terror.

Palestinierna tog konflikten till en helt ny nivå när dom gick in och våldtog, torterade, brände ihjäl, halshögg, tog gisslan den 7 oktober. Dom betedde sig lika våldsamt som IS.
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Visst blev ESC politisk ,folkets röster till Israel blev ett massivt stöd.
Tror man kommer göra om reglerna framöver för ESC. försöka få mindre politik inblandat i hur man framför sitt stöd, att Israel fick 323 poäng av folket kan omräknas till procent. visar att flera miljoner röstade på Israel.

Att Norge bara gav 3 poäng till Sv o sina söner vet jag inte hur man ska tolka, var Norge missnöjd med tvillingarna eller passar man på o rösta på annat när sverige ändå vann förra året.

Och ingen vet vad Palestina eller Ryssland fått för poäng i denna demokratiska tävling.
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
När hon var TIO ÅR alltså. Hon är 20 nu. Hon var ett barn som drömde om att bli sångerska som deltog i Eurovision kids ffs.

jag vet inte hur gammal hon var men hennes föräldrar kan åtalas för det i alla fall.
2024-05-12, 09:35
Medlem
Stakeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelviraa
Jag tycker Israels låt är bra. Eden Golan gjorde ett starkare framträdande i semifinalen, men igår hade hon fått så mycket hot och hat så jag är inte förvånad om hon var skakig under framförandet.

Det är ett starkt bidrag sett utifrån koreografi, kostym och musik. Därför borde Israel fått mer juryröster. Uppenbart att det bråkats bland juryn (vilka de nu är) som menar att de inte kan ge Israel poäng. De hotade väl med att hoppa av annars. Iallafall, folket har röstat och uppenbarligen har Israel ett starkt stöd, vilket känns bra.

Svenska folket och ett dussin länder till hade den som vinnare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in