2024-05-11, 11:32
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Du tycker inte att gränsen för vad folk ska acceptera börjar bli nådd?

Jo, för min del tycker jag det. Men ryssar verkar vara vana att hunsas av "de som bestämmer". Detta är ett land som i princip aldrig utvecklat något medbestämmande. Du får reda på vad du skall tänka och göra. Annars Gulag.
Citera
2024-05-11, 11:32
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Om det rör sig om en begränsad operation typ skenmanöver kan man ju möta den med likaledes begränsade resurser. Det finns nog sätt att få stopp på den på ett kostnadseffektivt sätt utan att gå i fällan (d.v.s. rumpan bar på andra frontavsnitt).
Det är en jävla besvärlig sits med dessa enorma frontlinjer och potentiella anfall.
Man måste hålla Charkiv men man kan samtidigt inte släppa på försvaret om tex Kiev.
Det är ett otroligt försvarskomplex man måste leva upp till.
Citera
2024-05-11, 11:38
Medlem
Har Ryssland hittat nyckeln till berget där alla Terminators, T-14 Armata, SU-57 och Spetznat huserar, är det anledningen till att man nu försöker göra en offensiv? Om inte dörren till pärleporten är öppnad så kommer Ryssland göra ett ödesdigert misstag.
Citera
2024-05-11, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag kan inte se finessen med en 10 km buffertzon när en standard Howitzer skjuter mellan 18-30 km, det för att inte tala om alla andra vapen som Ukraina förfogar över. Men jag noterar att Putin talat om en buffertzon strax efter att han fuskade sig till en ny mandatperiod.

https://www.reuters.com/world/europe/kremlin-says-only-way-protect-russia-is-create-buffer-zone-with-ukraine-2024-03-18/

Men återigen, det här väcker frågan hur har han tänkt sig att skapa denna buffertzon då Ukraina med sina kommande långdistansdrönare kan nå och slå ut flygplatsen i Murmansk? (2000 Km) Flytta huvudstaden till Vladivostok?

Den enda buffert zonen som behövs är den som ligger innanför Rysslands gränser. Där kan Ryssarna avdela så mycket av sitt eget land de vill till detta endamål. De har ju en hel del att ta utav.
Citera
2024-05-11, 11:52
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
11.05.2024
Tanks — 7449 (+15)
Armored fighting vehicle — 14353 (+40)
Artillery systems — 12442 (+55)
MLRS — 1064 (+2)
Anti-aircraft warfare — 796 (+1)
Planes — 349
Helicopters — 325
UAV — 9868 (+42)
Cruise missiles — 2193 (+1)
Ships (boats) — 26
Submarines — 1
Cars and cisterns — 16755 (+64)
Special equipment — 2040 (+9)
Military personnel — aprx. 481030 people (+1320)
Rysslands sista offensiv, 1320 som inte kan hämta ut sin säck potatis hos Putin.
Citera
2024-05-11, 12:02
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autophobia
Nya vackra bilder av förstörelsen nazistisk utrustning:
Ett annat förstört FrankenSAM luftvärnssystem
https://vk.com/video-151878956_456282893

Förstörelse av ukrainska 2S22 Bohdana med Lancet i Kharkov-regionen
https://vk.com/video-151878956_456282885

Putin borde dra tillbaka sina trupper och få ett slut på detta krig. Varför skickar han in grabbar i sina bästa år för att dö på ett fält i Ukraina.

Citera
2024-05-11, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag sitter naturligtvis inte här och kammar forumets alla underfora för att hitta osmakliga videos att kommentera. Jag reagerar på något jag råkar se, som alla andra.

Inte heller har jag någon särskild respekt för ryssar, ur vare sig militära eller humanistiska synvinklar. Jag är däremot en normalt funtad människa med förmåga att sätta mig in i andras känslovärld och jag har också en uppfostran som jag fick innan barnen själva bestämde vad den skulle innehålla.

Det är helt enkelt inte vettigt att dela sådana filmer. Det tyder på svårartade psykiska problem och en uppenbar brist på empatisk förmåga, och det oavsett var soldaten ifråga kommer ifrån.

Att dlea sådant visar vad kriget är. Det är inte siffror på ett papper eller någon historia långt bort. Det är verklighet och Krig är hemskt. Att visa hur Ryssar blir köttfärs och djurmat är helt enkelt bara bra för alla. Det kanske kan få någon att inse att ryssarnas krig emot Ukraina inte är en vanlig dispyt mellan två människor som kan lösas genom att man sätter sig ner vid köksbordet och pratar ut.
Citera
2024-05-11, 12:06
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Putin borde dra tillbaka sina trupper och få ett slut på detta krig. Varför skickar han in grabbar i sina bästa år för att dö på ett fält i Ukraina.

Frågan är om ens Putin kan få slut på den här soppan...
Finns dom i ryska eliten som får Putins imperialistiska drömmar om Uralriket att blekna i jämförelse .
Citera
2024-05-11, 12:07
Medlem
Kanske nu dåren sätter in taktiska kärnvapen och låter trupperna vandra in några dagars senare.
Citera
2024-05-11, 12:10
Medlem
Vindpinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon

Av de videos man sett från kriget är de ryska soldaterna oftast inte "grabbar i sina bästa år". De flesta verkar tillhöra socialklass 3. Alkoholister, kriminella och många minoritetsgrupper från fattiga områden.

Jag tror att Ryssland bygger en ny armégrupp hemma i Ryssland bestående av deras bästa grabbar. De kommer skickas in senare, när de är färdigutbildade och fått rätt utrustning.
Citera
2024-05-11, 12:52
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Av de videos man sett från kriget är de ryska soldaterna oftast inte "grabbar i sina bästa år". De flesta verkar tillhöra socialklass 3. Alkoholister, kriminella och många minoritetsgrupper från fattiga områden.

Jag tror att Ryssland bygger en ny armégrupp hemma i Ryssland bestående av deras bästa grabbar. De kommer skickas in senare, när de är färdigutbildade och fått rätt utrustning.

Det är väl socialgrupp 3 alkisar som är definitionen av en ryss i sina bästa år.

Dog inte de bästa grabbarna under de första året av kriget? Även om Putin skrapa ihop en armé av elitsoldater kommer den misslyckas då det finns för mycket inkompetens inom den ryska militära ledningen för att den skulle lyckas med sina militära mål.
Citera
2024-05-11, 13:06
Medlem
Jack.Elams avatar
Bristen på Himars verkar vara över.

https://bsky.app/profile/noelreports.bsky.social/post/3ks7idzedhl23
Citat:
In occupied Donetsk, a restaurant reportedly hosting a group of pro-Russian individuals that were preparing a rally for the 'anniversay of the People's Republic' were hit by HIMARS. There are several dead and wounded, local media report.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in