• 1
  • 2
2024-05-10, 19:04
Medlem
Hej

Jag satte mig i skiten pga ett lån som jag står som medsökande. Personen i fråga vägra flytta lånet från mitt namn eller betala hela beloppet enligt ö.k. Hen betalar varje månad men det ska ta minst 6 år att betala tillbaka det. Och det påverkar mina möljgheter att tex låna pengar eller omförhandla mitt bolån.

Vet inte riktigt vad jag ska göra. Enligt advokaten kan jag inte göra något åt.

Jag vet att jag var dum men trodde verkligen att jag kunde lita på personen. Är det ngn som har varit med om samma situation?
Citera
2024-05-10, 19:13
Medlem
Som din advokat säger, det enda du kan göra, är att lösa in lånet så du blir rentvådd. Ingenting annat du kan göra.

Har du riktigt otur, och personen skiter i att betala lånet och skiter fullständigt i skulderna. Så det går till kronis, då kan kronis komma å mäta in lånet på din egendom. Bortsett från att andra personen saknar egendom.

Det är nog det dummaste beslutet man kan göra ut ekonomisk synvinkel. Att skriva sig som medsökande på lån till andra.
Senast redigerad av Noccofocus 2024-05-10 kl. 19:16.
Citera
2024-05-10, 19:21
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnieZ
Jag vet att jag var dum men trodde verkligen att jag kunde lita på personen. Är det ngn som har varit med om samma situation?
Ja men jösses
Hur tänkte du där ?
Ta det som läropeng
Citera
2024-05-10, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Ja men jösses
Hur tänkte du där ?
Ta det som läropeng

Precis, min son! Tydligen kan jag inte lita på honom!
Citera
2024-05-10, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Som din advokat säger, det enda du kan göra, är att lösa in lånet så du blir rentvådd. Ingenting annat du kan göra.

Har du riktigt otur, och personen skiter i att betala lånet och skiter fullständigt i skulderna. Så det går till kronis, då kan kronis komma å mäta in lånet på din egendom. Bortsett från att andra personen saknar egendom.

Det är nog det dummaste beslutet man kan göra ut ekonomisk synvinkel. Att skriva sig som medsökande på lån till andra.

Ja, det blir den enda lösning. Jag mår så dåligt av det, inte bara pga pengar men också på grund av svek.
Citera
2024-05-10, 21:18
Medlem
Duerfs avatar
Har de ekonomiska förutsättningarna för den du hjälpte med lånet förbättrats så mycket att personen kan ta över lånet (eller ta ett nytt lån för att lösa lånet)?

Jag förstår inte riktigt var sveket finns här. Hade ni en överenskommelse att du skulle bli utlöst innan lånet är betalt? Det låter ju mer att du inte riktigt förstår vad det innebär att vara medlåntagare.
Citera
2024-05-10, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Har de ekonomiska förutsättningarna för den du hjälpte med lånet förbättrats så mycket att personen kan ta över lånet (eller ta ett nytt lån för att lösa lånet)?

Jag förstår inte riktigt var sveket finns här. Hade ni en överenskommelse att du skulle bli utlöst innan lånet är betalt? Det låter ju mer att du inte riktigt förstår vad det innebär att vara medlåntagare.

Jag förstår absolut vad detta innebär och vi hade en ö.k att lånet skulle betalas tillbaka inom 5 veckor. Det har gått mer än 1 år. Jag vill inte skriva i detaljer varför han behövde lånet i 5 veckor osv.

Han har förutsättning att antigen betala tillbaka eller ta ett nytt lån. Annars skulle jag inte har gått med på det.
Citera
2024-05-11, 01:41
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Jag förstår absolut vad detta innebär och vi hade en ö.k att lånet skulle betalas tillbaka inom 5 veckor. Det har gått mer än 1 år. Jag vill inte skriva i detaljer varför han behövde lånet i 5 veckor osv.

Han har förutsättning att antigen betala tillbaka eller ta ett nytt lån. Annars skulle jag inte har gått med på det.
Vad säger han när du för överenskommelsen på tal?
Citera
2024-05-11, 12:11
Medlem
Citat:
Precis, min son! Tydligen kan jag inte lita på honom!

Du såg väl antal år du skrev avtalet på?
Man tar inte lån för att man har möjligheten att lösa allt direkt, då behöver man ej ta ett lån.
Citera
2024-05-11, 14:18
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:

Fanns det något som tydde på att en person som har för kass ekonomi för att kunna ta lån själv skulle kunna betala av lånet på 5 veckor?
Citera
2024-05-11, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Vad säger han när du för överenskommelsen på tal?

Att han ska fixa det när han har lust, tid och om jag pratar med honom på ett sätt som han tycker att det är ok!
Citera
2024-05-11, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Du såg väl antal år du skrev avtalet på?
Man tar inte lån för att man har möjligheten att lösa allt direkt, då behöver man ej ta ett lån.

Jag kan inte skriva allt i detalj men då var oviktigt antal år osv eftersom det skulle betalas inom 5 veckor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in