2024-05-09, 00:25
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ett tecken på att Putin behöver cash :

Russland pumper mer olje enn avtalt

Russland leverte en mindre reduksjon i sin oljeproduksjon enn det som var lovet forrige måned, og endte dermed opp med å overstige målet som ble avtalt med Opec+ i mars.

Ifølge Bloomberg lå den daglige oljeproduksjonen gjennomsnittlig på 9,418 millioner fat olje per dag.

Dette innebærer at Russlands oljeproduksjon i april var cirka 319 000 fat over nivået spesifisert i avtalen med Opec+.

https://www.finansavisen.no/energi/2024/05/08/8129305/russland-pumper-mer-olje-enn-avtalt

Är ju bosatt i Norge där olje/gasnyheter i ekonominyheterna följs närmare. Såå..tidigare genom åren har ryssarna hållit starkt på produktions-löften, och vill jag hävda..varit drivande för produktions-kutt för att hålla priserna uppe.

Jag har hört någonstans att rysk olja är dyrare att producera än hos vissa andra som i Gulfen, så de hade mer intresse av att hålla uppe priserna. Att de nu överskrider gränserna och säljer med pristak är nog bara desperation, de säljer med förlust men behöver utländsk valuta. Lite som under Sovjettiden.
Citera
2024-05-09, 00:29
Medlem
Citat:
Kan du utveckla det fetade ?

För jag kan inte se det alls.., kriget är inne på sitt tredje år och även om jag är "pro Ukraina" och ser också svagheter på den ukrainska sidan..så ser jag inte alls detta. Som jag ser det är 2024 "peak russia". Det kommer inte att bli bättre på den ryska sidan efter detta..

(Jokern är förstås om Trump blir vald, och sätter ett tvärstopp med hjälp därifrån. Men han kommer att få problem med att få rep-partiet med detta. Dock är inte Trump vald än, så det är en helt hypotetiskt fråga tills vidare !)

I Eu rampas produktionen upp, fabriker byggs, rejält också. Krediter till Ukraina finns, F16 är på gång.

Som sagt, kriget är i sitt tredje år.., och ryssarna går just nu i snigelfart.., och det är innan jänkarnas bidrag i sitt vapenstöds-paket börjar märkas.., varifrån skulle ryssarna få mer offensiv kraft att ta sig fram ?

Ja, Ukraina har mer eller mindre sedan de blev självständiiga haft en osynlig uppdelning av landet. Östra sidan om Dniepr är till största del rysktalande och har stora delar invånare som är födda i Ukraina men alltid identifierat sig som eller åtminstone mer som rysk. Det är alltså den här sidan som Ryssland vill bli en del av Ryssland igen. Sedan 2014 har lågintensiva strider ägt rum mellan ukrainska militären och Azov mot ryskidentiferade seperatister med stöd av rysk militär inofficiellt.

Västra sidan har alltid velat vara ukrainare, tala ukrainska och det finns element av nationalistism. Tänker at så långe inga nya steg tas närmare väst, (EU&NATO) en tydlig neutralitet och ingen aggressiv hållning gentemot Donbas, Luhansk etc så lär freden få fortsätta, ekonomiska samarbetet fungera och allt vad det är.

Väldigt trött så ber om ursäkt för slarvig beskrivning.

Jag tror också många medborgare i Ukraina efter efter tre års destruktiva strider inte lägger någon större vikt vid styrandet av landet. De flesta vilk nog bara få återgå till fred.
Senast redigerad av Skogsvandring 2024-05-09 kl. 00:39.
Citera
2024-05-09, 00:34
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Tror att de skiter numera i att förneka inblandning i kriget i Donbass. Tidigare skrockade man och talade om "semesterfirare". Nudge, nudge, wink, wink.

Svårt att förstå varför de vill uppmärksamma att kriget pågått i ett decennium, men det är väl som det är. De andra årtalen indikerar ju nåt slags kamp mot Rysslands fiender. Finland har de exkluderat.

Putin blåljög om små gröna män och att inga ryssar var inblandade. Ryssarnas groteska lögner har lett till att ingen kan förhandla med den ohederliga, illegitima och kriminella regimen. Ryssarna gjorde samma misstag under kalla kriget. Ryssen blåljög, hotade och försökte skrämma livet ur den fria världen med sin terror fram tills hela ryska luftslottet kollapsade och man förlorade kalla kriget. Den farliga ryska björnen var ingenting annat än en fattig och ynkryggad parkbänksalkis.
Citera
2024-05-09, 00:36
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvandring
Ja, Ukraina har mer eller mindre sedan de blev självständiiga haft en osynlig uppdelning av landet. Östra sidan om Dniepr är till största del rysktalande och har stora delar invånare som är födda i Ukraina men alltid identifierat sig som eller åtminstone mer som rysk. Det är alltså den här sidan som Ryssland vill bli en del av Ryssland igen. Sedan 2014 har lågintensiva strider ägt rum mellan ukrainska militären och Azov mot ryskidentiferade seperatister med stöd av rysk militär inofficiellt.

Västra sidan har alltid velat vara ukrainare och så inga nya steg tas närmare väst (EU&NATO) samt en tydlig neutralitet så lär freden få fortsätta.

Men du svarar ju inte alls på hur ryssarna skall vända på sin milt sagt "tröga trend" framöver. Även Odessa är inom riskzonen att falla till Ryssland hävdar du.

(och sedan det med rysktalande i östra Ukraina, och vart den befolkningen vill tillhöra.. så lämnar jag den frågan. Säger dock : det finns polls som hävdar att man vill tillhöra Ukraina. Har själv postat detta i tråden i krigets första månader)

hur skall Ryssland lyckas komma längre framöver, dnepr..., Odessa ?

P.s

Kriget skapar även problem inom Ryssland. Missnöje.., detta är inne på sitt tredje år !
Citera
2024-05-09, 00:46
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Har Shouigu och övriga militärer på försvarsdepartemenet militära trupper som skyddar dem från Putin? Som kan försöka göra en kupp om säkerhetstjänsten förösker gripa dem? Kommer det en urladdning efter segerdagen?

https://twitter.com/igorsushko/status/1786406121722581057

Om en eventuell insats från säkerhetstjänsten:

https://twitter.com/igorsushko/status/1788174483968462901

Har för mig att försvarsdepartementet har egna paramilitära styrkor (egentligen PMC).
Tror de kallas "Patriot" eller nåt åt det hållet.
Blir roligt att se hur de olika grupperna kan snart börja slåss inbördes - ungefär som när romarna hade inbördeskrig och legionärerna slogs mot varandra.
Citera
2024-05-09, 01:10
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Har för mig att försvarsdepartementet har egna paramilitära styrkor (egentligen PMC).
Tror de kallas "Patriot" eller nåt åt det hållet.
Blir roligt att se hur de olika grupperna kan snart börja slåss inbördes - ungefär som när romarna hade inbördeskrig och legionärerna slogs mot varandra.

Mja..Putin har ju just gjort ett "power play" med att sätta officerare inför skranket med korruptionsanklagelser. Dessa står ju nära Shjogu.

Ser det som ett tecken på att Putin sitter säkert, och vingklipper en eventuell tilltänkt opposition . Likaså är han "nyvald". Han satt skakigare förra sommaren efter Prigozins "Moskva-race".

Men det skall bli intressant att följa, om han gör sig av med Shjogu. Putin behöver ju skylla misslyckandena på någon annan än sig själv.
Citera
2024-05-09, 02:56
Medlem
Vilken syn.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1cneui6/the_most_dangerous_sport_in_ukraine_is_golfing/

Tre små ryssar skumpar över slagfältet i en... golfbil. Plötsligt smäller det, golfbilen åker ner i en krater och börjar brinna, passagerarna kastar sig ut och springer åt alla håll.

Jag trodde det här med rysk kanonmat i golfbilar bara var ett skämt förut. Men nej..
Senast redigerad av Chillgren 2024-05-09 kl. 03:00.
Citera
2024-05-09, 04:05
Medlem
Jack.Elams avatar
Nej vad synd. Verkligen tråkigt. Jag lider verkligen med dom.

https://theins.press/en/news/271430
Citat:
Workers leave oil refineries in southern Russia en masse due to Ukrainian drone attacks

Several oil refineries in Russia are facing staff shortages as workers are leaving en masse due to the fear of Ukrainian drone strikes, according to a report by the publication Vot Tak.

At least seven chemical analysis lab technicians left the Kuibyshev refinery in the Samara Region after it was attacked by Ukrainian drones in late March, according to the report. Vot Tak examined the vacancies at the refinery and found that the facility's operator launched an active search for new employees in April, posting close to 50 job openings. Most of the vacancies are related to engineering specialties or technical support positions at the refinery.

https://vot--tak-tv.translate.goog/novosti/08-05-2024-massovo-uvolnyatsya-sotrudniki?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en-US&_x_tr_pto=wapp&_x_tr_hist=true
Citat:
At several oil refineries in the southern regions of Russia, employees are leaving en masse after attacks by Ukrainian drones, “That’s So” managed to find out . Now these productions are urgently recruiting new workers.

After the Kuibyshev Oil Refinery, one of the largest in the Samara region, was attacked by Ukrainian drones at the end of March, at least seven chemical analysis laboratory technicians quit. A former employee of the Kuibyshev Oil Refinery, who himself wrote a letter of resignation, told “That’s So” about this.

“There were fewer people, it was hard to work. It's like a snowball. There were no additional payments for the missing ones,” he shared.

“That’s So” studied the vacancies at the Kuibyshev Oil Refinery and found out that in April the company began an active search for new employees, posting about 50 advertisements. Most of the vacancies are related to the specialty of an engineer or technical support of a plant.
Citera
2024-05-09, 04:21
Medlem
Citat:
Kan du utveckla det fetade ?

För jag kan inte se det alls.., kriget är inne på sitt tredje år och även om jag är "pro Ukraina" och ser också svagheter på den ukrainska sidan..så ser jag inte alls detta. Som jag ser det är 2024 "peak russia". Det kommer inte att bli bättre på den ryska sidan efter detta..

(Jokern är förstås om Trump blir vald, och sätter ett tvärstopp med hjälp därifrån. Men han kommer att få problem med att få rep-partiet med detta. Dock är inte Trump vald än, så det är en helt hypotetiskt fråga tills vidare !)

I Eu rampas produktionen upp, fabriker byggs, rejält också. Krediter till Ukraina finns, F16 är på gång.

Som sagt, kriget är i sitt tredje år.., och ryssarna går just nu i snigelfart.., och det är innan jänkarnas bidrag i sitt vapenstöds-paket börjar märkas.., varifrån skulle ryssarna få mer offensiv kraft att ta sig fram ?

jag tror inte att de är ute efter så mycket mer Odessa som snapcount eller vad hen heter nämnde men tror inte att dom lyckas med att ta den staden, dom gräver och bygger skyddsvallar nu antar jag
Senast redigerad av koktkille 2024-05-09 kl. 04:27.
Citera
2024-05-09, 04:51
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Vilken syn.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1cneui6/the_most_dangerous_sport_in_ukraine_is_golfing/

Tre små ryssar skumpar över slagfältet i en... golfbil. Plötsligt smäller det, golfbilen åker ner i en krater och börjar brinna, passagerarna kastar sig ut och springer åt alla håll.

Jag trodde det här med rysk kanonmat i golfbilar bara var ett skämt förut. Men nej..

Undrar om ryssarna använder golfbilarna på rätt sätt? Kan inte tänka mig att kinesiska tanke var att man skulle göra frontalanfall mot förbereda försvarslinjer med dessa fordon?
Citera
2024-05-09, 05:01
Medlem
Jack.Elams avatar
Från avdelningen Trumpskydd.

https://www.telegraph.co.uk/news/2024/05/07/ukraine-war-russia-us-aid-weapons-donald-trump/
Citat:
Ukraine’s war needs to be sustainable even if Trump is elected. It’s being sorted

Give a man artillery shells, he’ll need more soon. Teach him to make artillery shells ...

[....]

Between drones, shells and missiles, the Biden administration is setting up Ukraine to eventually acquire many of its most important weapons without requiring much, if any, direct support from the US government.
Citera
2024-05-09, 05:31
Medlem
Kaptagons avatar
Jävlar vilken slakt på ryssar. Ukraina har börjat använda drönare med maskingevär vid fronten dock är de inte tillräckligt stabila för att vara effektiva men får de ordning på stabiliteten kan detta säkert bli en game changer.

https://youtu.be/Seb51bbrMHo?si=NBkX6BPxduquxsHi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in