Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
Kan du utveckla det fetade ?
För jag kan inte se det alls.., kriget är inne på sitt tredje år och även om jag är "pro Ukraina" och ser också svagheter på den ukrainska sidan..så ser jag inte alls detta. Som jag ser det är 2024 "peak russia". Det kommer inte att bli bättre på den ryska sidan efter detta..
(Jokern är förstås om Trump blir vald, och sätter ett tvärstopp med hjälp därifrån. Men han kommer att få problem med att få rep-partiet med detta. Dock är inte Trump vald än, så det är en helt hypotetiskt fråga tills vidare !)
I Eu rampas produktionen upp, fabriker byggs, rejält också. Krediter till Ukraina finns, F16 är på gång.
Som sagt, kriget är i sitt tredje år.., och ryssarna går just nu i snigelfart.., och det är innan jänkarnas bidrag i sitt vapenstöds-paket börjar märkas.., varifrån skulle ryssarna få mer offensiv kraft att ta sig fram ?
Ja, Ukraina har mer eller mindre sedan de blev självständiiga haft en osynlig uppdelning av landet. Östra sidan om Dniepr är till största del rysktalande och har stora delar invånare som är födda i Ukraina men alltid identifierat sig som eller åtminstone mer som rysk. Det är alltså den här sidan som Ryssland vill bli en del av Ryssland igen. Sedan 2014 har lågintensiva strider ägt rum mellan ukrainska militären och Azov mot ryskidentiferade seperatister med stöd av rysk militär inofficiellt.
Västra sidan har alltid velat vara ukrainare, tala ukrainska och det finns element av nationalistism. Tänker at så långe inga nya steg tas närmare väst, (EU&NATO) en tydlig neutralitet och ingen aggressiv hållning gentemot Donbas, Luhansk etc så lär freden få fortsätta, ekonomiska samarbetet fungera och allt vad det är.
Väldigt trött så ber om ursäkt för slarvig beskrivning.
Jag tror också många medborgare i Ukraina efter efter tre års destruktiva strider inte lägger någon större vikt vid styrandet av landet. De flesta vilk nog bara få återgå till fred.