2024-05-08, 10:54
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Ryssland har en väldigt liten skuldsättning jmf med övriga världen. Ryska staten är väldigt liten jmf med europeiska länder vilket reflekteras i generellt låga skatter. Så de har stora möjligheter att öka skatten vid behov.
Ryssland har svårt att öka sin skuldsättning då ingen vill låna ut pengar till dem. Så även om de vill så kan de inte. Skatt är låg men invånare har också väldigt låg inkomst jmf med andra europeiska länder.

Citat:
De har ständigt handelsöverskott som mer än väl täcker deras behov av utländsk valuta. Är självförsörjande inom de flesta relevanta teknikområden där mikroelektronik kan tas från Kina.
Finns det irrelevanta teknikområden i Ryssland?

Citat:
Ryssland har en bättre position för långvarigt krig än större delen av västeuropa.
I dagsläget ja men de saknar den ekonomiska makten att stå emot både Europa och USA i långa loppet. Den ekonomin finns inte i Ryssland. De har en BNP i klass med Italien som är 100ggr mindre än Ryssland.
Citera
2024-05-08, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Enkel fråga. Tror du att Ryssland kan hålla på och kriga i Ukraina hur länge som helst?
Tycker du inte att din fråga är lite dum? Känner du till eviga krig i historien? Jag tror att Ryssland kommer att besegra den ukrainska regimen. Kanske om ett eller två år. Men jag tror att allt kommer att ske mycket snabbare. Västliga allierade av nazistregimen kan förse Zelenskyj med vapen och pengar, men de kan inte leverera kanonmat, som redan håller på att ta slut i Ukraina.
Citera
2024-05-08, 12:24
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autophobia
Tycker du inte att din fråga är lite dum? Känner du till eviga krig i historien?
Nej, men jag känner exempelvis till USA's 20-åriga historia i Afghanistan och även Rysslands 10 år i Afghanistan.

Citat:
Jag tror att Ryssland kommer att besegra den ukrainska regimen. Kanske om ett eller två år. Men jag tror att allt kommer att ske mycket snabbare. Västliga allierade av nazistregimen kan förse Zelenskyj med vapen och pengar, men de kan inte leverera kanonmat, som redan håller på att ta slut i Ukraina.
Så du tror Ryssland har resurser för denna idioti till ekonomi i 1-2 år till. Då vet jag.

Kanonmaten tar aldrig slut i Ryssland alltså? De har välmotiverade soldater som ställer upp att slåss?

Jag hoppas Nato-soldater så småningom tar över försvaret av Ukraina. Då vet Ryssland att det är över.
Citera
2024-05-08, 12:30
Bannlyst
Citat:
Nej, men jag känner exempelvis till USA's 20-åriga historia i Afghanistan och även Rysslands 10 år i Afghanistan.

Så du tror Ryssland har resurser för denna idioti till ekonomi i 1-2 år till. Då vet jag.

Kanonmaten tar aldrig slut i Ryssland alltså? De har välmotiverade soldater som ställer upp att slåss?

Jag hoppas Nato-soldater så småningom tar över försvaret av Ukraina. Då vet Ryssland att det är över.
Vilken typ av Nato-soldater? Pratar du om svenska soldater?
Om vi ​​tittar på vad som har hänt under de senaste två åren kan vi se att den ryska ekonomin utvecklas, och de europeiska ländernas ekonomier har hamnat i recession. Om allt händer som det är nu kommer den ryska ekonomin om två år att bli ännu mer framgångsrik, och Europa kommer att möta hunger och förtvivlan.
Citera
2024-05-08, 12:35
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Vilken typ av Nato-soldater? Pratar du om svenska soldater?
De som vill. Utrustade med riktiga vapen och ordentligt flygunderstöd.

Citat:
Om vi ​​tittar på vad som har hänt under de senaste två åren kan vi se att den ryska ekonomin utvecklas, och de europeiska ländernas ekonomier har hamnat i recession. Om allt händer som det är nu kommer den ryska ekonomin om två år att bli ännu mer framgångsrik, och Europa kommer att möta hunger och förtvivlan.
Som jag nämnt tidigare så har inte rysk ekonomi utvecklats. Lika litet som tysk ekonomi utvecklades mellan 1939 till 1944.

BNP ökade också enormt då och alla arbetade. Men skälet till det var att vapenindustrin krävde manskap och även militären. Det är ingen utvecklande ekonomi som i sin tur ger merinkomst.
Citera
2024-05-08, 12:41
Bannlyst
Citat:
De som vill. Utrustade med riktiga vapen och ordentligt flygunderstöd.
"Inga stövlar på marken". Detta är, enligt vad som förefaller Corriere, en av nyckelmeningarna i utkastet till dokument som kommer att godkännas av Nato-toppmötet, planerat i Washington den 9–11 juli. Hänvisningen är till Ukraina: Atlantalliansen kommer inte att skicka soldater i strid ("inga stövlar på marken").
https://www.corriere.it/esteri/24_maggio_05/la-nato-difendera-kiev-senza-boots-on-the-ground-ecco-come-d87684e7-4ab9-4e51-a324-5fad05441xlk.shtm l

Citat:
Som jag nämnt tidigare så har inte rysk ekonomi utvecklats. Lika litet som tysk ekonomi utvecklades mellan 1939 till 1944.
BNP ökade också enormt då och alla arbetade. Men skälet till det var att vapenindustrin krävde manskap och även militären. Det är ingen utvecklande ekonomi som i sin tur ger merinkomst.
OK. Dela gärna din åsikt med världens auktoritativa media. De vet ännu inte om födelsen av ett ekonomiskt geni i Sverige.
Citera
2024-05-08, 12:43
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
"Inga stövlar på marken". Detta är, enligt vad som förefaller Corriere, en av nyckelmeningarna i utkastet till dokument som kommer att godkännas av Nato-toppmötet, planerat i Washington den 9–11 juli. Hänvisningen är till Ukraina: Atlantalliansen kommer inte att skicka soldater i strid ("inga stövlar på marken").
https://www.corriere.it/esteri/24_maggio_05/la-nato-difendera-kiev-senza-boots-on-the-ground-ecco-come-d87684e7-4ab9-4e51-a324-5fad05441xlk.shtm l
Så kan det vara men respektive land kanske skickar manskap i eget bevåg och inte under Nato-flagg.

Citat:
OK. Dela gärna din åsikt med världens auktoritativa media. De vet ännu inte om födelsen av ett ekonomiskt geni i Sverige.
Wilco.

Men försök svara på argumentet istället. Fattar du inte att krigsekonomi är en artificiell stimulans som inte på något sätt bevisar att ett lands ekonomi blomstrar. Det förstår du hoppas jag.
Citera
2024-05-08, 12:53
Bannlyst
Citat:
Så kan det vara men respektive land kanske skickar manskap i eget bevåg och inte under Nato-flagg.

Wilco.

Men försök svara på argumentet istället. Fattar du inte att krigsekonomi är en artificiell stimulans som inte på något sätt bevisar att ett lands ekonomi blomstrar. Det förstår du hoppas jag.

Du har inga argument. Det finns bara dina fantasier och antaganden: kanske, förmodligen, kommer ryssarna snart att må dåligt, hoppas
Citera
2024-05-08, 12:57
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Du har inga argument. Det finns bara dina fantasier och antaganden: kanske, förmodligen, kommer ryssarna snart att må dåligt, hoppas
Men du svarar ju inte.

Förstår du att en krigsekonomi inte är något som är positivt?

Förstår du att det inte är positivt för ett land att stor del av dess industri tillverkar vapen?

Förstår du att det inte är positivt att ha 1 miljon man som ligger med vapen och skjuter med allt som tillhör?

Fattar du?

Det är fakta att rysk ekonomi mår dåligt. Att den inte kraschar behöver inte betyda att allt pekar uppåt fattar du väl.
Citera
2024-05-08, 15:12
Medlem
RobbanUCs avatar
Det går uppenbarligen så dåligt för Rysk ekonomi/export av olja och gas att västliga media måste skriva långa artiklar om det.
Citat:
Russia’s oil and gas revenue jumped more than 80% in February from a year earlier
https://moderndiplomacy.eu/2024/03/08/russias-oil-and-gas-revenue-jumped-in-february/
Citat:
The Kremlin has never been richer – thanks to a US strategic partner
https://edition.cnn.com/2024/02/19/europe/russia-oil-india-shadow-fleet-cmd-intl/index.html
Citat:
Russian oil producer Rosneft's annual profit surges to $14 billion
https://www.reuters.com/business/energy/russias-rosneft-reports-47-jump-2023-net-profit-2024-02-19/
Det finns andra länder som har betydligt större skulder och som dessutom som har verkliga problem med att betala räntorna.
Citera
2024-05-08, 15:45
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Det går uppenbarligen så dåligt för Rysk ekonomi/export av olja och gas att västliga media måste skriva långa artiklar om det.

Det finns andra länder som har betydligt större skulder och som dessutom som har verkliga problem med att betala räntorna.
Det är tydligen svårt att fatta för vissa att öka sina inkomster när utgifterna är högre betyder inte att det går bra ekonomiskt.

Sett Lyxfällan någon gång?

EDIT: Jag vill också tillägga att alla dessa artiklar hänvisar till året innan som verkligen var uselt. Men oavsett så är inte Ryssland tillbaka på samma inkomster som de hade innan kriget.
https://energyandcleanair.org/january-2024-monthly-analysis-of-russian-fossil-fuel-exports-and-sanctions/
Senast redigerad av Conception 2024-05-08 kl. 15:59.
Citera
2024-05-08, 15:46
Medlem
Citat:
Tycker du inte att din fråga är lite dum? Känner du till eviga krig i historien? Jag tror att Ryssland kommer att besegra den ukrainska regimen. Kanske om ett eller två år. Men jag tror att allt kommer att ske mycket snabbare. Västliga allierade av nazistregimen kan förse Zelenskyj med vapen och pengar, men de kan inte leverera kanonmat, som redan håller på att ta slut i Ukraina.

Nu har du "missförstått" igen. Det är den vidrige angriparen, ryssland (i.e. den psykotiske dvärgen i kreml) som är en "naziregim".

Hur definierar du "besegrat"?

Om vi, för diskussionens skull, antar att ryssland (i.e. den psykotiske dvärgen i kreml) lyckas betvinga HELA Ukraina, vad skall hen göra då? Skall en fsb agent kommenderas att stå bakom varje överlevande Ukrainare med en pistol för all framtid?

Hur går det egentligen med den psykotiske dvärgen i kremls tre-dagars "defensiva fredsbevarande försvarsinvasion" av Ukraina? ryssland har "fått" LÄNGRE gräns mot försvarsalliansen NATO. FLER länder har sökt, och fått, medlemskap i försvarsalliansen NATO. Den civiliserade världen är enad mot den psykotiske dvärgen i kreml. "Seger"?

Kommer du ihåg "seger" artikeln som publicerades i det ryska propaganda organet RIA Novosti 26 februari 2022? Förvisso bara två dagar efter att den psykotiske dvärgen i kreml inlett sitt illegala anfallskrig mot Ukraina, men dom har ju inte rätt i något överhuvudtaget hursomhelst.
https://www.bbc.com/news/technology-60562240
https://web.archive.org/web/20220226051154/https://ria.ru/20220226/rossiya-1775162336.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in