Citat:
1. Det förstår jag, men jag föreslog ett alternativt tillvägagångssätt där varken ett befintligt BankID eller ett pass/nationellt ID-kort är nödvändigt för att hämta ett nytt Mobilt BankID.
2. Det stämmer säkert att du använde ditt Mobila BankID för att identifiera dig hos Skandiabanken. Men det hade också varit möjligt att använda den fyrsiffriga PIN-koden för detta ändamål. Det innebär att innehav av ett Mobilt BankID inte är ett krav för att ändra det registrerade mobilnumret hos Skandiabanken.
3. Vilka är utmaningarna med att motta SMS på en mobil under processen för att hämta ett nytt Mobilt BankID? Mobilen har du ju redan eftersom det är på den du normalt installerar ditt nya Mobila BankID.
4. Att hantera blanketter är oundvikligt hos Skandiabanken, om man exempelvis vill ladda ner Mobilt BankID på en surfplatta som inte är utrustad med NFC-teknik.
2. Det stämmer säkert att du använde ditt Mobila BankID för att identifiera dig hos Skandiabanken. Men det hade också varit möjligt att använda den fyrsiffriga PIN-koden för detta ändamål. Det innebär att innehav av ett Mobilt BankID inte är ett krav för att ändra det registrerade mobilnumret hos Skandiabanken.
3. Vilka är utmaningarna med att motta SMS på en mobil under processen för att hämta ett nytt Mobilt BankID? Mobilen har du ju redan eftersom det är på den du normalt installerar ditt nya Mobila BankID.
4. Att hantera blanketter är oundvikligt hos Skandiabanken, om man exempelvis vill ladda ner Mobilt BankID på en surfplatta som inte är utrustad med NFC-teknik.
1, 2: Det är möjligt att man kan komma runt det tillvägagångssätt som Skandia gav mig på olika sätt men jag utgår från den metod jag uppmanades att följ som sagt. Jag vill inte förlita mig på att något annat eventuellt kan fungera med rätt handläggare i luren som gör rätt bedömningar. Det var ändå där jag hamnade när jag ändrade mobilnummer, jag blev tvungen att göra sannolikt att jag är jag baserat på frågor om hur länge jag varit kund, hur jag brukar logga in mm. Vilka svar jag då ger och hur jag låter påverkar utgången här.
3. Utmaningen är att jag inte kan ta emot SMS om jag av någon anledning förlorar mobilen som sagt.
4. Ja och det anser jag är en än mer gammaldags metod än SMS. Detta är 1900-tal och långt ifrån vad jag förväntar mig av en modern digital bank.
Personligen känner jag inte till någon annan bank än Skandia som kräver att man kan ta emot SMS första gången man försöker logga in med ett fullt fungerande BankID. Jag kan t.ex. logga in på vilken annan bank som helst med mitt BankID från Skandia utan att kunna ta emot SMS. Men loggar jag in på Skandia med ett BankID från t.ex. Swedbank kräver de att jag kan ta emot SMS.