2024-05-07, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Även om marknaden för elbilar kollapsar tror Thomas Ingenlath inte det gör så mycket för just Polestar.
Citat:
"" även om massmarknaden stannar på hybrider och förbränningsbilar är det så kristallklart för mig att om du ska bygga en modern prestandabil – hur skulle du göra det om inte med eldrift?""

Hur tolkar ni detta?

Att Polestar enbart gör prestandabilar, och att en ICE inte duger för att göra prestandabilar. Enbart BEV duger för den typ av bilar som Polestar gör och det segment som de säljer till.
Citera
2024-05-07, 02:01
Medlem
kromosomxyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC

"Förändringens tid är här. År 2030 ska alla Volvo Cars bilmodeller vara helt elektriska."

Oddsen bör vara brutalt höga på ett sådant uttalande. Men en satsad krona på det bettet kommer ge pengar. Gör det. Jag hoppas att du vinner.
Citera
2024-05-07, 02:07
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kromosomxyz
Oddsen bör vara brutalt höga på ett sådant uttalande. Men en satsad krona på det bettet kommer ge pengar. Gör det. Jag hoppas att du vinner.

Och citatet var från volvocars hemsida så vi tar mitt inlägg igen UTAN att klippa bort det väsentliga.
Klippa saker kan du göra i vuxensäris.

Citat:
"Förändringens tid är här. År 2030 ska alla Volvo Cars bilmodeller vara helt elektriska."

https://www.volvocars.com/se/edit/ar...ktrisk-framtid
Citera
2024-05-07, 05:20
Medlem
Jenshalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Den stagnerande elbilsmarknaden och Polestars dåliga försäljningssiffror gör nu att Polestar-chefen öppnar för möjligheten att bygga hybrider.
""Man ska aldrig säga aldrig. Men tekniken går framåt och vi skulle definitivt behöva ta tillvara innovation i mycket högre utsträckning, säger han""

Även om marknaden för elbilar kollapsar tror Thomas Ingenlath inte det gör så mycket för just Polestar.
Citat:
"" även om massmarknaden stannar på hybrider och förbränningsbilar är det så kristallklart för mig att om du ska bygga en modern prestandabil – hur skulle du göra det om inte med eldrift?""

Hur tolkar ni detta?

Jag tolkar detta som att Polestar-chefen börjar tvivla på om verkligen elbilarna kommer dra längsta strået.
- varför skulle annars en elbilstillverkare offentligt i en intervju säga ""även om massmarknaden stannar på hybrider och förbränningsbilar""
Det är lite anmärkningsvärt uttalande.

Att han dessutom också säger att han inte stänger dörren för att utveckla en hybridbil i framtiden, ger också signaler i en viss riktning.

Vad tror ni om Polestars framtid?
Kan hybrider bli räddningen för det krisande Polestar?

Länk https://www.vibilagare.se/nyheter/po...ig-saga-aldrig

Till att börja med måste gulingarna till ägare lyfta bort Thomas Ingenlath VD. Att han ens utnämnts till detta jobb hamnar helt på lastbilsgubben Håkan Samuelssons ansvar. Thomas är en bildesigner han kan inte leda ett företag. Håkans felaktiga beslut kring bildelningstjänsten M men också Polestar hamnar helt på hans ansvar. Dyra felsatsningar trots varningsklockor ringt hela tiden.

Så byte av styrelse ordförande och VD är akut. I en övergång eftersom läget är kritisk kan en och samma person ta dessa båda roller innan kineserna lägger ner. Problemet är detta hela tiden är förklädda Volvo med annan kaross så det är inte så lätt för ägarna heller bara lägga ner skiten. Volvo Cars äger fortfarande 18 % av Polestar även om man i media vill distansera sig från bojsänket.
Senast redigerad av Jenshall 2024-05-07 kl. 05:24.
Citera
2024-05-07, 06:10
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Skulle det sälja? Vad skulle en Polestar-hybrid ha som inte en Volvo-hybrid har? Snyggare logga?

Du blir lite mer bögig om du har en Polestar hybrid, lite viktigare och så kan du påtala det hela tiden för andra som har Volvo!
Citera
2024-05-07, 07:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Vilken stagnerande marknad?

"Den globala försäljningen väntas uppgå till 17 miljoner elbilar innan det här året är slut. Under första kvartalet ökade försäljningen med cirka 25 procent jämfört med samma period ifjol."

"För att ge ett något längre perspektiv skriver IEA att antalet sålda elbilar under de tre första månaderna i år ungefär motsvarar antalet sålda under helåret 2020."

"IEA skriver att elbilsmarknaden också börjar ta fart i en del tillväxtländer, som till exempel Vietnam och Thailand där elbilar stod för 15 respektive 10 procent av försäljningen förra året."

https://www.dn.se/motor/prognosen-sa...s-av-tillvaxt/

Du har säkert rätt men jag gissar att väldigt få av dessa bilar som säljs i vietnam och thailand är polestar, tror de flesta kommer från kina och kan mycket väl vara märken vi aldrig ens hört talas om än så länge.

Elbilsmarknaden kommer säkerligen bli större men det kommer ta lång tid innan elbilen tagit över. Dessutom är frågan hur försäljningen av begagnade elbilar går, den tror jag blir ännu tuffare.
Elbilar utvecklas snabbt och nya batterier kommer hela tiden och annan bättre teknik, dessutom går priserna neråt för nya elbilar som då plötsligt blir billigare än de begagnade och bättre.
Sen är det här med batterierna, för varje år blir de sämre och har genomgått fler laddcykler och på det sättet närmar sig tiden för byte till höga kostnader.
Citera
2024-05-07, 07:45
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du har säkert rätt men jag gissar att väldigt få av dessa bilar som säljs i vietnam och thailand är polestar, tror de flesta kommer från kina och kan mycket väl vara märken vi aldrig ens hört talas om än så länge.

Elbilsmarknaden kommer säkerligen bli större men det kommer ta lång tid innan elbilen tagit över. Dessutom är frågan hur försäljningen av begagnade elbilar går, den tror jag blir ännu tuffare.
Elbilar utvecklas snabbt och nya batterier kommer hela tiden och annan bättre teknik, dessutom går priserna neråt för nya elbilar som då plötsligt blir billigare än de begagnade och bättre.
Sen är det här med batterierna, för varje år blir de sämre och har genomgått fler laddcykler och på det sättet närmar sig tiden för byte till höga kostnader.

Jag har inget att säga emot.
Elbilar utvecklas, nya sorters batterier MÅSTE utvecklas för det finns inte metaller nog för nuvarande tekniker om man ska fortsätta med BEV bilar som enda spåret. Om det ska vara det enda spåret. Det har jag diskuterat om och om igen.
Citera
2024-05-07, 08:24
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Vad än Polestar gör = skit
Citera
2024-05-07, 11:18
Citat:
Skulle det sälja? Vad skulle en Polestar-hybrid ha som inte en Volvo-hybrid har? Snyggare logga?
Bilhistoriens fulaste bakparti
Citera
2024-05-07, 11:28
Medlem
Citat:
Möjligen mer prestanda och komponenter samt utseenden kopplade till sådant. Enligt mig är det mycket möjligt att Volvo i så fall väljer att skrota Polestar Engineered-segmentet.
Citera
2024-05-07, 11:38
Moderator
Gromguttens avatar
Infogade i Polestartråden

/Mod
Citera
2024-05-07, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen20117
NEJ!
Det är det värsta vi kan göra. Sportbilar ska vara av bensin
Som bilentusiast är det lätt att förstå din tanke. Att de skulle blanda in dieselmotorer känns dock ganska långsökt i nuläget, högst troligen handlar det om bensinmotorer. Men bortsett från det tycker jag att den temporära lösningen större förbränningsmotorer ihop med elmotorer (eller liknande) är en OK kompromiss. Jag anser däremot att andelen förbränningsmotor kontra elmotor utgör en stor skillnad som påverkar hela bilden av bilen. En förbränningsmotor på 1,5 liter och 150 hk ihop med en elmotor på 450 hk går i mitt tycke inte att jämföra med en förbränningsmotor på 3 liter och 450 hk ihop med en elmotor på 150 hk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in