2024-05-05, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bracv
https://www.youtube.com/watch?v=Wb0p0KFWGTA&list=PLrnXSLD0WkC2CVGJs8i3P86s lfplA5S6e
Här är några vidor som visar alla fel Proffesor Dave säger
Jag tittade precis på #2 och tror du verkligen att detta nonsens avslöjar professor Dave? Har du sett videon överhuvudtaget? Jag har sett mycket konstigt från plattisarer, men jag tycker att det här är det dummaste. Var i den här videon motbevisar han vad professor Dave säger?
Citera
2024-05-05, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homogeneous-Evil
Hur länge tycker du att jorden haft konstant acceleration då?
Många gånger ljusets hastighet som jorden skulle färdas då, ditt resonemang låter oerhört bekant. Är det fler i släkten som hänger/hängt här?

Men.. vad med klotet vars yta hela tiden accelererar = i praktiken ett klot som ständigt expanderar, som etablerade vetenskapen lär oss om? Torde det inte blivit tämligen gigantiskt vid det här laget?
Citera
2024-05-05, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Han är inte alls intresserad av att diskutera jordens form. Nu har han fastnat för densitet och försöker hitta bevis för att jorden rör sig uppåt snabbare och snabbare som Flat Earth Society tror. Inte ens fysikens stormästare, Eric Dubay, tror det. Jag hatar att säga det, men det här börjar se ut som en diagnos och det är ingen idé att fortsätta diskussionen. Det hela är bara tråkigt.

Men jorden som accelererar uppåt, är faktiskt inte enda tänkbara modellen här. Jag kan åtminstone tänka mig en annan modell, och det har jag nämnt tidigare: centrifugmodellen.
Citera
2024-05-05, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Men jorden som accelererar uppåt, är faktiskt inte enda tänkbara modellen här. Jag kan åtminstone tänka mig en annan modell, och det har jag nämnt tidigare: centrifugmodellen.
Hur harmoniserar den med midnattssolen på Antarktis och avstånden på södra halvklotet?
Citera
2024-05-05, 20:48
Medlem
Citat:
Men jorden som accelererar uppåt, är faktiskt inte enda tänkbara modellen här. .

Det är inte en "tänkbar modell", den falsifieras av det faktum att accelerationen varierar på jorden.

Citat:
Jag kan åtminstone tänka mig en annan modell, och det har jag nämnt tidigare: centrifugmodellen.

Samma sak här, gravitationen varierar.

För övrigt innebär "centrifugmodellen" att jorden inte är platt.
Citera
2024-05-05, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det är inte en "tänkbar modell", den falsifieras av det faktum att accelerationen varierar på jorden.

Med "centrifugmodellen" skulle gravitationen faktiskt avta med stigande höjd. Tål att tänka på.

Citat:
Samma sak här, gravitationen varierar.

För övrigt innebär "centrifugmodellen" att jorden inte är platt.

Ja, jag har insett det, men.. låt säga att världen är konkav på nåt vis, blir åtminstone inte samma uppenbara konflikt med kända naturlagar som för en konvex värld.
Citera
2024-05-05, 21:17
Medlem
Citat:
Med "centrifugmodellen" skulle gravitationen faktiskt avta med stigande höjd. Tål att tänka på.

Garv, nej den modellen kan vi avfärda av tusen olika skäl så den behöver vi verkligen inte tänka på.

Citat:
Ja, jag har insett det, men.. låt säga att världen är konkav på nåt vis, blir åtminstone inte samma uppenbara konflikt med kända naturlagar som för en konvex värld.

Det finns ingen konflikt med en sfärisk jord. Tvärtom, allt passar som hand i handske.
Citera
2024-05-05, 22:28
Medlem
Citat:
Har du granskat dina gurus som du följer på Youtube. Är det rimligt att de vet mer än alla forskare? Eric Dubay, en yoga intruktör, Nathan Okley en misslyckad säljare, Mark Sargent en nerd som fortfarande bor hemma hos mamma.
Flertalet tror dessutom att bibeln är ett vetenskapsbok.
Saknar du totalt förmågan till kritiskt tänkande?
Den första fråga du borde ställa dig är: Om jorden är platt, vem är det som försöker dölja det och varför.
Citera
2024-05-06, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det finns ingen konflikt med en sfärisk jord. Tvärtom, allt passar som hand i handske.

Men, om du betänker kaffekoppar, glas, hinkar, alla typer av behållare för vätskor. Varför vänds alltid konkava sidan uppåt? Man häller kaffet i koppen, inte utanpå. Det har aldrig slagit dig?
Citera
2024-05-06, 21:46
Medlem
Citat:
Men, om du betänker kaffekoppar, glas, hinkar, alla typer av behållare för vätskor. Varför vänds alltid konkava sidan uppåt? Man häller kaffet i koppen, inte utanpå. Det har aldrig slagit dig?
Nu är det dags för dig att söka hjälp.
Gravitation. Ner mot marken. Förstå!
Citera
2024-05-06, 23:03
Medlem
Citat:

Jag visste det, inavel är farligt även för intelligensen, inte bara utseendet och lite annat.
Troll, schas! Skaffa en ny hobby för du är varken rolig, fyndig eller annat. Har du tråkigt gå ut och rök på istället för att bete dig som om du var ett barn.

Gravitation är alltså massa som attraherar massa, är kaffekoppen tyngre än jorden tror du?
Såklart du kommer tro det, men är den verkligen det om du lägger bort ditt trollande?
Citera
2024-05-06, 23:06
Medlem
Citat:

Du menar alltså att vi är inuti jordgloben?
Men då är ju i alla fall inte jorden platt ändå så som du verkar förespråka, hur var det med inavelsintelligensen nu igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in