• 1
  • 2
2024-05-06, 12:24
Medlem
Hej, Jag skapade en tråd för några dagar sen men skrev fel, jag har inte skuldsanering utan jag har fått löneutmätning.

Då min fråga var, om jag byter bank till ex, REVOLUT. Går det att komma undan utmätningen då? Ni kan få skriva hur miserabel osv vidare jag är som människa. Det är ok.
Om någon med tidigare erfarenhet angående detta?
Tack på förhand.
Citera
2024-05-06, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av filleman5
Hej, Jag skapade en tråd för några dagar sen men skrev fel, jag har inte skuldsanering utan jag har fått löneutmätning.

Då min fråga var, om jag byter bank till ex, REVOLUT. Går det att komma undan utmätningen då? Ni kan få skriva hur miserabel osv vidare jag är som människa. Det är ok.
Tack på förhand.
Nej. Lönen dras innan du får den på kontot.
Citera
2024-05-06, 12:28
Medlem
kneegrowhitlahs avatar
Alltså, löneutmätning är något som görs i samråd med arbetsgivare. Det betyder att det inte spelar någon roll till vilken bank du byter. Arbetsgivaren ansvarar för att den utmätta delen går direkt till kronofogden utan några mellanhänder, sedan får du förbehållsbeloppet till din bank.
Citera
2024-05-06, 12:55
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Tack på förhand.

Nej, löneutmätningen görs inte på ditt konto utan hos arbetsgivaren. D.v.s pengarna är redan utmätta när du får dem varför du får samma belopp oavsett om du har Swedbank, Revolut eller kontanter.
Citera
2024-05-06, 13:09
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Tack på förhand.
Finns inget du kan göra förutom att sakta men säkert betala tillbaka din skuld. Det känns väl bra?
Citera
2024-05-06, 13:13
Medlem
hockexs avatar
Prata med din arbetsgivare, kanske de kan ignorera kronofogden och betala ut din lön i smyg??

Skämt åsido, minska på dina utgifter istället och lev snålt, tänk vad pengar du kommer kunna spara sen om du fortsätter efter utmätningen är klar
Citera
2024-05-06, 13:15
Medlem
tomatlarss avatar
Det dras väll ungefär som skatt alltså före du får pengarna i handen. Vad du kan göra är att ringa och prata med dem om att de ska dra mindre om du har en bra anledning till varför som att du har barn eller så betala en betydande del av skulden så kan du också få ner summan om jag har för stått det rätt.
Citera
2024-05-06, 15:11
Medlem
Som folk säger beloppet KFM har sagt att du ska få avdrag på gör arbetsgivaren direkt på din lön innan den betalas ut, varför det inte går att kringgå detta är för arbetsgivaren måste rapportera in summan till KFM varje månad och skulle beloppet vara lägre så måste arbetsgivaren ange anledning till varför beloppet blir mindre än bestämt.
Citera
2024-05-06, 15:34
Medlem
sebastian66s avatar
Du borde betala dina skulder istället för att fokusera på att bluffa kronis. Du är den som gjort dig skyldig till detta och ingen annan heller. varför ska du ens försöka dumbo?
Arbetsgivaren kan INTE skicka dina engar till ett annat konto heller.
Bara betala och håll käften är en bra medicin. Arbetsgivaren har en skyldighet att betala det belopp som kronis har bestämt. Det är inget du kan pverka. Byt annars arbete och bli en luffare lev livet byt arbete efter 1 år igen så kommer du slippa betala. Men räntorna som idag inte är billiga kommer att göra att din skuld bara ökar.
Så grabben plåga dig ta tag i ditt liv istället för att blåsa folk när du inte kan betala.
Citera
2024-05-06, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Det dras väll ungefär som skatt alltså före du får pengarna i handen. Vad du kan göra är att ringa och prata med dem om att de ska dra mindre om du har en bra anledning till varför som att du har barn eller så betala en betydande del av skulden så kan du också få ner summan om jag har för stått det rätt.

Fast du får ju hem dokument som ska fyllas i för de utgifter du har innan utmätningen startar. Man får t.ex behålla så man kan pendla till jobbet.
Citera
2024-05-07, 09:46
Medlem
Citat:

Tack på förhand.

Det hjälper inte att byta bank,du måste byta arbetsgivare ganska frekvent,det hjälpte för ca 20 år sedan,hur det är idag vet jag inte..förr så tog det ex antal månader för kronkalle att"hitta"din nya arbetsgivare..men som sagt jag vet inte hur det är idag..lycka till..
Citera
2024-06-13, 01:12
Avstängd
Jag har fått samma problem som TS och hade samma fundering om att byta till Revolut eller nåt annat men verkar inte vara nån ide.

Vad händer om man flyttar utomlands då?

Dras samma summa då också även fast kostnaderna blir annorlunda eller hur räknas det där?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in