Citat:
Ursprungligen postat av
AnnaChiara
Undringar: Ja, du har rätt om Torsten. Han visade verkligen sina kvaliteer där. Något som rätt kvinna kommer att ha glädje av en dag. Det var så roligt att se honom lyfta i det här avsnittet under midsommarkvällen. Det är synd att programmet lyckas lura honom till att det är fel på honom för att han inte blir tokkär i sin påtvingade fru.
Jag önskar att du kollade hela avsnittet, för jag skulle vilja höra din analys av vad Emily var så grinig över. Hon var extremt störig, betedde sig som en barnunge.
Jim ger mig en väldigt dålig känsla. Jag undrar om tv teamet fått med honom på film när han blir riktigt arg nån gång.
Jag har sett lite mer nu och fy Fabian vad äcklig Jim är, ursäkta. Jag blir förbannad på att Linnéa benämner det som att det är ”fint” att han ”ger”. Jim ger inte ett skit, han
tar. Han
kräver. Och kväver. Det är inte fint, det är kontrollerande. Och att inte Kalle sagt det till dem utan låter henne gå omkring och tro att hon är otacksam och inte kan ta emot kärlek, att hon för första gången är med någon där hon slipper ge hela tiden utan får en massa - Hallå det är ju precis tvärtom! Hon pressas och shejmas att ge mer än nånsin och sen när hon gett massor får hon ingen cred utan gaslightas att hon inte gett nånting utan bara fått.
Jim såg inte ens genuin ut när han lekte med barnet, han är helt uppslukad av sig själv, alltså det så kallade ”behovet” han känner sig bekväm med att uttrycka är på nivån personlighetsstörning. Narcissism. Borderline. Helt ofattbart att ”experterna” inte berättar det för dem. Det här är inte normalt, det här handlar inte om kommunikation och behov, det är psykisk misshandel. Oavsett om han själv uppfattar det som ”bara ett behov” eller inte.
Förresten på tal om snygghet så är Linnéa och hennes kusin klart vackrast i kvällens avsnitt…
Och så Emmy. Emmie. Emily. Vad hon nu heter. Jag stör mig på dem tillsammans, nu kommer snobben i mig fram, jag vill bara bryta upp. Det var lite roligt dock att se hur… jahopp, en stor bit klipptes av.
Det jag skrev var att ingen av dem egentligen är förälskade eller kommer bli förälskade i varandra som människor, men delar samma rädsla för separationer och stora längtan efter kärlek och trygghet, så de klänger fast vid varandra (missnöjda) och kan säkert tyvärr fortsätta att hålla ihop. Och det kommer experterna framställs som ett bevis på deras kompetens, när de i själva verket använder castingen som ett fult knep. Som vanligt utnyttjar de psykisk misshandel, dålig självkänsla och otrygga anknytningar för att förhoppningsvis binda ihop folk i dysfunktionella relationer de inte vågar göra slut på innan kamerorna slutar rulla.